Tipologia di piano
Piano di progetto
Settore
Pedagógia, oktatás
Argomento / Materia
magyar költészet
Competenze e abilità da sviluppare
Digitális készségek
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Társadalmi és kultúrák közötti készségek
Competenze e abilità professionali da sviluppare
Műértelmezés
Metodo didattico
Élményalapú tanulás
Obiettivi di apprendimento
A projekt végére a diákok megismerik Radnóti Miklós legismertebb verseit.
Durata
Két tanóra
Materials to be shared before the lesson/project task

https://mek.oszk.hu/01000/01018/01018.htm

Introduzione e preparazione della lezione / project task

1. oldal – Célok, elvárások, eszközök

Az óra időtartama: 45–90 perc (bővíthető projektórává)

Fejlesztendő kompetenciák

  • Szövegértés, elemző gondolkodás
  • Digitális kompetencia (AI-eszközök használata: NotebookLM, Google AI Studio)
  • Kreatív alkotás, vizuális megjelenítés
  • Kooperatív tanulás
  • Kritikai gondolkodás és médiaismeret

Tanulási célok

A diákok:

  • megismerik Radnóti életének főbb állomásait és ezek hatását költészetére;
  • értelmezik és elemzik a kiválasztott verseket;
  • képesek lesznek tematikus és stilisztikai jegyeket azonosítani;
  • AI-eszközökkel támogatott információgyűjtést és kreatív feladatot végeznek;
  • folyamatábrát és csoportos posztert készítenek Radnóti költészetéről.

Szükséges eszközök

  • NotebookLM (előre feltöltött Radnóti-szövegkorpusszal)
  • Google AI Studio
  • Laptop/tablet + internet
  • Papír, filctollak, poszterpapír
  • Projektor
Realizzazione della lezione / project task

2. oldal – Óramenet: Ráhangolódás és közös felfedezés

1. Ráhangolódás (5–8 perc)

  • Tanári kérdések:
    • „Mit tudtok Radnóti életéről?”
    • „Mely versét ismeritek és milyen benyomásotok van róla?”
  • Rövid életrajzi áttekintés képekkel.

2. NotebookLM használata – információgyűjtés (10–12 perc)

Feladat: A diákok NotebookLM segítségével kérdeznek Radnóti költészetéről.
Példakérdések:

  • „Melyek Radnóti költészetének fő témái?”
  • „Miben térnek el a munkaszolgálatos versek korábbi költeményeitől?”
  • „Hogyan változik a költő hangulata az eclogákban?”

A NotebookLM által adott válaszokból a tanulók közösen fogalomtérképet készítenek (tábla vagy digitális eszköz).

3. Közös szövegelemzés (10–12 perc)

Javasolt versek:

  • Hetedik ecloga
  • Nem tudhatom
  • Erőltetett menet

Feldolgozási szempontok:

  • Motívumok
  • Történelmi kontextus
  • Képi világ
  • Hangulatváltások

 

3. oldal – Folyamatábra és AI-alapú kreatív elemzés

4. Folyamatábra készítése (10–12 perc)

Csoportfeladat: A diákok készítsenek folyamatábrát Radnóti költészetének alakulásáról.

A folyamatábra tartalmazza:

  • fontos életszakaszok
  • történelemi események
  • tematikus változások
  • stílusjegyek
  • reprezentatív versek

Cél: A töréspontok (pl. munkaszolgálat) költői hatásainak megértése.

 

 

5. Google AI Studio – Kreatív alkotás (10–15 perc)

Feladat 1: Hangulatelemzés

A diákok beírják az egyik Radnóti-vers hangulatát a Google AI Studio-ba, és megvizsgálják, hogyan foglalja össze az AI a vers érzelmi tónusát.

Feladat 2: Stílusgyakorlat (epikus keretben)

A diákok megkérik a Google AI Studio-t, hogy egy rövid, Radnóti hangulatát idéző leírást készítsen, nem verset és nem utánzatot, hanem:

  • tájleírást,
  • hangulatképet,
  • történelmi atmoszféra-érzetet.

A tanulók ezt összevetik az eredeti verssel (különbségek, hasonlóságok).

 

4. oldal – Csoportmunka: Poszterkészítés

6. Poszterkészítés (15–20 perc)

Cél:

A poszteren jelenjen meg Radnóti költészetének komplex képe.

A poszter tartalmazza:

  • a folyamatábra elemeit;
  • NotebookLM-ből gyűjtött információkat (pl. tematikus kulcsszavak);
  • Google AI Studio-ban létrehozott hangulatleírásokat (egyértelmű megkülönböztetéssel: „AI által generált hangulatkép”);
  • saját illusztrációkat, idézeteket Radnótitól.

Csoportok száma: 3–5 fős csoportok

Prezentálás:

Minden csoport 2–3 percben bemutatja a posztert.

 

 

 

5. oldal – Értékelés, reflektálás, házi feladat

Értékelési szempontok

Tartalom és elemzés

  • Pontos, értő értelmezés
  • Költőtörténeti összefüggések felismerése

Digitális kompetencia

  • NotebookLM és AI Studio felelős és értelmes használata

Kreativitás

  • Poszter vizuális minősége
  • Folyamatábra logikája és áttekinthetősége

Együttműködés

Csoporton belüli feladatmegosztás

Applicazioni utilizzate
ChatGPT
Google NotebookLM
Programma di valutazione

Óra lezárása (3–5 perc)

Reflektív beszélgetés:

  • „Melyik vers állt hozzátok a legközelebb és miért?”
  • „Mi volt meglepő Radnóti életében vagy költészetében?”
  • „Hogyan segítettek az AI-eszközök a megértésben?”

 

Házi feladat (opcionális)

  1. Miniesszé (1 oldal):
    „Hogyan épül be Radnóti személyes sorsa a lírájába?”
  2. Alternatíva:
    NotebookLM-ben saját összegző jegyzet készítése a feldolgozott versekről.