- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
A soros kapcsolás miatt (96. ábra) az elemeken azonos áram folyik. A vektor diagramot ennek a közös mennyiségnek a felrajzolásával kezdjük, és a fellépő feszültségeket ehhez viszonyítjuk. R-en a feszültség fázisban van az áramerősséggel, ezért uR vektora i irányába mutat.
96. ábra
Az induktivitáson az áram 90°-ot késik, vagyis uL vektora i-hez és uR-hez is képest ennyivel előbbre tart. A két feszültség és eredője (a generátori feszültség) derékszögű háromszöget határoz meg, melyre alkalmazható a Pitagorasz tétel:
Impedancia vektorábra (97. ábra):
97. ábra
Impedancia vektorábra
Vegyük észre, hogy nemcsak a feszültség és az áramerősség között, hanem R és Z között is ugyanaz a φ fáziseltérés van. A szöget ezért mindkét ábra segítségével többféle módon is kifejezhetjük.
A 96. ábra jobb oldali része alapján:
.
A 97. kép alapján:
.
Az XL reaktancia függ a frekvenciától, ezért az L-en fellépő feszültség, ennek következtében az impedancia és a fázisszög is függ a frekvenciától (98. kép)
Egy ohmos ellenállásból és reaktanciából álló áramkörnél mindig található olyan frekvencia, amelynél a reaktancia megegyezik az ohmos ellenállással, vagyis R = X lesz. Az ehhez tartozó frekvenciát határfrekvenciának nevezzük, és fh-val jelöljük.
98. ábra
Most R = XL, vagyis , amelyből
.
A határfrekvencián olyan impedancia háromszög keletkezik, amelynél a befogók egyenlő hosszúságúak, ezért φ = 45°. Felhasználva, hogy R = XL:
, amelyből
.
A 96. ábrán, és a 97. ábrán hasonló háromszögek vannak, ezért a megfelelő oldalak aránya megegyezik.
Így az egyenáramnál tanult feszültségosztáshoz hasonló összefüggésekhez jutottunk.
A kitűzött órát megelőző pénteken a teljes hétvégére kiadtam a diákoknak a témakört, ami a soros R-L áramkör lett ezúttal. A diákoknak elmagyaráztam, hol milyen módon tudnak információt találni a témakörben. A kísérletben 12 fő vett részt, 4db 3 fős csoportokban. Minden csoport más forrást célzott meg, végül a tanórákon összehasonlíthatták a kutatásuk eredményeit.
A Chat GPT egyik megoldása a feladatra vonatkozóan.
Az R-L áramkör egy egyszerű elektromos áramkör, amely egy ellenállásból (R) és egy induktivitásból (L) áll. Az alábbiakban ismertetem a működését:
- Alapvető elemek:
- Ellenállás (R): Az ellenállás korlátozza az áram áramlását az áramkörön belül.
- Induktivitás (L): Az induktivitás a mágneses mező létrehozásáért felelős, amikor áram folyik rajta. Az induktív reaktancia megakadályozza az áram hirtelen változását.
- Működés:
- Amikor a feszültség forrást (például akkumulátort) csatlakoztatunk az R-L áramkörhöz, az áram kezdetben alacsony, mivel az induktivitás ellenáll az áram hirtelen növekedésének.
- Ahogy az idő múlik, az áram fokozatosan növekszik, és a mágneses mező az induktivitás körül kialakul.
- Az áram növekedését az induktivitás „késlelteti”, így a feszültség a két elem között időben kezelendő.
- Időállandó:
- Az R-L áramkör időállandója (τ) meghatározza, mennyi idő szükséges a rendszernek ahhoz, hogy a maximális áram felét ( vagy körülbelül 63%) elérje. Ez az érték a következő képlettel számítható: [ τ = \frac{L}{R} ]
- A hosszabb időállandó lassabb válaszidőt jelez, míg a rövidebb időállandó gyorsabb áramváltozást jelent.
- Feszültségesés:
- Az R-L áramkörben a feszültségesés az ellenálláson és az induktivitáson is megjelenik. A Kirchhoff-féle feszültség törvény szerint a két elem feszültsége összeadódik.
Ez a működési elv alapjaiban határozza meg az R-L áramkör viselkedését. Ha részletesebben szeretnél foglalkozni egy adott kérdéssel, például a dinamikai jellemzőkkel vagy gyakorlati alkalmazásokkal, kérlek jelezd!
kérlek írd le az R-L áramkör dinamikai jellemzőit és a vektorokat
Az R-L áramkör dinamikai jellemzői a rendszer válaszát jellemzik az idő függvényében, különösen az áram és feszültség viselkedését a kapcsolás pillanatától kezdve. Az alapvető dinamikai jellemzők a következők:
Dinamikai Jellemzők:
- Időállandó (τ):
- Az időállandó (τ) az R-L áramkör válaszidejének mérőszáma. Azt mutatja meg, mennyi idő szükséges ahhoz, hogy az áram 63% -át elérje a maximális értékének, és a következő összefüggés jellemzi: [ τ = \frac{L}{R} ]
- Minél nagyobb az L (induktivitás), vagy minél kisebb az R (ellenállás), annál hosszabb az időállandó.
- Áram és feszültség időbeli változása:
- Az áram (i(t)) időbeli változását a következő képlet írja le: [ i(t) = I_{max} \left(1 - e^{-\frac{t}{τ}}\right) ]
- Ahol (I_{max} = \frac{V}{R}), és V a feszültség forrás értéke.
- A feszültség (v(t)) az induktivitáson a következőképpen alakul: [ v(t) = L \frac{di(t)}{dt} = V e^{-\frac{t}{τ}} ]
- Átlagos és max. áram:
- A maximális áramot (I_{max}) a forrással meghatározott feszültség és az ellenállás segítségével számíthatjuk: [ I_{max} = \frac{V}{R} ]
Vektorok:
Az R-L áramkör feszültség- és áramvektora a komplex impedancia fogalmán keresztül is kezelhető. A komplex impedancia Z a következőképpen alakul:
- Komplex impedancia (Z): [ Z = R + jX_L ] ahol (X_L = \omega L) (az induktív reaktancia), és (j) a képzeletbeli egység.
- Az áram (I) és a feszültség (V) vektorai a következők: [ V = I \cdot Z ]
- Az áram vektorai a fázisok szögével jellemezhetők, amely megmutatja, hogy az áram és a feszültség között fáziseltolódás van, amely az impedancia képzetes részének arányából adódik.
A fáziseltolódás (φ) a feszültség és áram között a következőképpen számítható: [ \phi = \tan^{-1}\left(\frac{X_L}{R}\right) ]
Elemzés:
Az R-L áramkör dinamikai viselkedés értelmezésekor fontos figyelembe venni a feszültséget és az áramot, annak időbeli változásait és a fáziseltolódást, mivel ezek hatással vannak az áramkör teljesítményére és reakciójára a különböző jelekre.
A Copilot egyik lehetséges megoldása a feladatra vonatkozóan.
Óraterv: R-L Áramkörök Működése
Téma: R-L áramkörök felépítése és működése
Célok:
- Szakmai kompetenciák:
- Az R-L áramkörök alkotóelemeinek megértése (ellenállás és induktivitás).
- Az áramkör működési elvének megismerése, beleértve az induktív reaktanciát.
- Vektorábrák és fázordiagramok értelmezése a feszültség és áram viszonyában.
- Matematikai modell alkalmazása (Ohm-törvény és Kirchhoff-törvények).
- Puha kompetenciák:
- Logikus gondolkodás fejlesztése.
- Problémamegoldó készség, alkalmazás elméleti és gyakorlati feladatokban.
- Csapatmunka és hatékony kommunikációs készség.
Óra menete:
- Bevezetés (10 perc):
- Rövid ismertető az R és L elemekről: ellenállás és induktivitás fogalma.
- Az R-L áramkör alapvető szerepe az elektrotechnikában (pl. szűrők, időállandó mérés).
- Motiváció: Hol találkozunk R-L áramkörökkel a mindennapi életben?
- Részletes magyarázat (25 perc):
- R-L soros áramkör működése:
- Diagram bemutatása: R-L áramkör vázlata.
- Feszültség és áram kapcsolata: $$v(t) = v_R(t) + v_L(t)$$ $$v_R(t) = i(t) \cdot R$$ $$v_L(t) = L \cdot \frac{di(t)}{dt}$$
- Induktív reaktancia: $$X_L = \omega L$$
- Fázisviszonyok: az induktív elem késlelteti az áramot a feszültséghez képest.
- Fázordiagram és vektorábra:
- Fázisábrák részletes bemutatása: feszültség, áram és impedancia viszonyok.
- Vektorok grafikus ábrázolása: példák konkrét értékekkel.
- Időállandó:
- Az R-L áramkör válaszideje: $$\tau = \frac{L}{R}$$.
- Példafeladat:
- Számítások: adott R és L értékekkel meghatározzuk az áramkör impedanciáját, fázisszöget és időállandót.
- R-L soros áramkör működése:
- Gyakorlati szakasz (15 perc):
- Diákok kis csoportokban végeznek számításokat és elemzéseket.
- A tanár támogatja a megoldások ellenőrzését és magyarázatát.
- Összegzés és teszt (10 perc):
- Kulcsfogalmak áttekintése.
- Teszt kiosztása és megoldása.
A következő tesztet készítette nekem a Copilot. Amint lentebb látható, egyik-másik kérdéshez egynél több helyes válasz is lehetséges, ezzel is színesítve a feladatot és fejlesztve az analitikai, értelmezési képességeket.
Tesztkérdések:
- Az R-L áramkörben mi határozza meg az induktív reaktanciát?
- (A) Ellenállás
- (B) Induktivitás
- (C) Frekvencia
- (D) Kapacitás
- (E) Ω (ohm)
- Mi történik az R-L áramkörben az időállandó értéke szerint?
- (A) Az áram növekedési üteme csökken
- (B) Az induktív feszültség maximális
- (C) Az áram felveszi az állandósult értéket
- (D) A fázisszög nulla
- (E) Az áram szinuszos lesz
- Melyik állítás igaz az R-L soros áramkör frekvenciafüggő tulajdonságaira?
- (A) Nagyobb frekvencián az áram csökken.
- (B) Az impedancia csökken a frekvencia növekedésével.
- (C) Az induktív reaktancia egyenesen arányos a frekvenciával.
- (D) Az áram és a feszültség azonos fázisban lesz.
- (E) Az ellenállás hatása frekvenciafüggetlen.
- Mit jelent a fázisszög az R-L áramkörben?
- (A) A feszültség és áram közötti időeltérést.
- (B) Az impedancia reális és imaginárius része közötti viszonyt.
- (C) Az áram maximális értékét.
- (D) Az áram és feszültség közötti szöget.
- (E) Az induktivitás értékét frekvenciánként.
- Mi határozza meg az R-L áramkörben az áram maximális értékét?
- (A) Az ellenállás (R) értéke.
- (B) Az induktivitás (L) értéke.
- (C) A feszültség frekvenciája.
- (D) Az összes impedancia.
- (E) Az időállandó ($$\tau = \frac{L}{R}$$).
- Az R-L áramkör esetében miért csökken az áram hirtelen növekvő feszültségnél?
- (A) Az induktív elem ellenáll az áramváltozásnak.
- (B) Az induktív reaktancia csökken.
- (C) A fáziskülönbség megnő.
- (D) Az időállandó miatt a változás lassú.
- (E) Az ellenállás (R) korlátozza az áramot.
- Melyik képlet írja le az R-L áramkör teljes impedanciáját?
- (A) $$Z = R + jX_L$$
- (B) $$Z = \sqrt{R^2 + X_L^2}$$
- (C) $$Z = R - X_L$$
- (D) $$Z = jX_L$$
- (E) $$Z = R^2 + X_L^2$$
- Mi történik az R-L áramkörben egyenáram esetén?
- (A) Az induktív reaktancia zéró.
- (B) Az impedancia egyenlő az R-vel.
- (C) Az induktív elem teljesen leállítja az áramot.
- (D) Az időállandó végtelen.
- (E) A fázisszög 90°.
- Mi az R-L áramkör fáziskülönbségének képlete?
- (A) $$\phi = \arctan(\frac{X_L}{R})$$
- (B) $$\phi = \arctan(\frac{R}{X_L})$$
- (C) $$\phi = \sin^{-1}(\frac{R}{X_L})$$
- (D) $$\phi = \cos^{-1}(\frac{X_L}{R})$$
- (E) $$\phi = \frac{\pi}{2}$$
- Hogyan változik az R-L áramkör árama időben?
- (A) Exponenciálisan csökken.
- (B) Szinuszos lesz váltakozó feszültség esetén.
- (C) Állandó lesz egyenáram esetén.
- (D) Logaritmikusan növekszik.
- (E) Az idővel arányosan csökken.
Megoldókulcs:
- 1: B, C 2: A, C 3: A, C, E 4: A, D 5: A, D 6: A, D 7: B 8: A, B 9: A 10: B, C
4 diák a tanóra végén bevallotta, hogy nem gondolta volna, hogy egynél több megoldás is lehetséges az egyes kérdések esetén. A csoportok változó eredménnyel, de megoldották a tesztet.
A feladat ( elméleti háttere) feldolgozása a kezdetben egyéni feladatként indult, később a tanulóknak kapcsolatba kellett lépniük egymással (online), egyeztetve a megoldásokon finomítva kellett szürni az információt. Kihangsúlyoztam a változatos források keresését, Használva a Chat GPT-t, Copilotot és a Google keresőt vegyesen, aktív módon. A feladat végeztével minden csoporttagnak be kellett mutatnia a keresésének eredményét a másik 3 főnek. Ebből a lényeget leszűrve, kellett a 4 főnek egyetlen munkaanyagot készítenie, végül a tesztet mindenkinek egyénileg megoldania. A diákok elmondása szerint a kutatási feladat így nem okozott nekik nagy kihívást és a jövőben is szívesen fogják venni a hasonló módozatokat.
Minden csoportban volt egy gyengébb képességű diák, pontosan azért, hogy a másik fel tudja húzni, motiválni tudja a kicsit elesettebb diákot.
A diákoknak keresniük kellett a soros R-L kapcsolásokra valóságos gyakorlati felhaszálási területeket. Illetve a párhuzamos R-L kapcsolás elméleti hátterét kellett kikutatniuk a fentebb említett módon.
http://mti.kvk.uni-obuda.hu/adat/tananyag/passziv/Passziv13Szurok2014.pdf A későbbiekben bonyolultabb áramkörökhöz hasznos link lehet, gondoltam.
A következő hét feladat a párhuzamos R-L kapcsolás lesz. Ezen bevezető alapján lehet elindulni a munkavégzésben.
A párhuzamos kapcsolás esetén a feszültség a közös mennyiség a két áramköri elemen, tehát ennek a felrajzolásával kezdjük a vektorábrát.
Párhuzamos kapcsolás esetén a feszültség a közös. Hatására az ellenálláson vele fázisban lévő iR, az induktivitáson hozzá képest 90°-kal késő iL alakul ki (99. ábra).
99. ábra
Az eredő áramerősség a feszültséghez képest φ szöggel késik.
Párhuzamos kapcsolásoknál az impedancia vektorábra helyett célszerű mindig, annak reciprokát, az admittancia vektorábrát felrajzolni (100. ábra).
100. ábra
Ha matematikailag átrendezzük ezt az összefüggést, és kifejezzük az impedanciát:
Ezt pedig felírhatjuk a már tanult replusz művelet segítségével is:
Az eredő fázisszögét most is a hasonló háromszögek miatt többféleképpen kifejezhetjük, leginkább a következőt szoktuk használni:
A párhuzamos kapcsolás impedanciája és fázisszöge is frekvenciafüggő (101. ábra). Azon a frekvencián, ahol az R = XL feltétel teljesül, most is határfrekvencia keletkezik. Az összefüggésből párhuzamos kapcsolásnál is
érték adódik. Ezen a frekvencián az eredő impedancia azonban R-nél
-ször kisebb.
101. ábra
A soros kapcsoláshoz hasonlóan itt is a hasonló háromszögek alapján: