SNI tanulók mozgáskoordináció és egyensúlyfejlesztése dineren – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Oktatás
Témakör, tanulási terület
Testnevelés SNI TANAK Motoros készségfejlesztés, mozgástanulás/szenzomotoros fejlesztés; Labdás Játékok/ Labdaátadások
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
IKT (információ, kommunikáció, technológia)
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
Pontos reakciók szóbeli instrukciókra; döntésképesség;szociális képesség; testhelyzet-érzékelési képesség; társakra figyelés,;együttműködés;szabálykövetés és -tartás
Módszer, tanulásszervezési
csoportmunka
Tanulási, fejlesztési célok
A labdás ügyesség fejlesztése, a szem-kéz koordináció elősegítése egyensúlyt fejlesztő, testtartást javító gyógytestnevelés gyakorlatok segítségével, a tanulók egyéni állapotához igazodva egyénileg és párban végezhető labdásfeladatok elsajátításával.
Fogalmak
Játékok neve, szabály, páralakítás, labdaátadások: kétkezes alsó-, kétkezes mellső-, egykezes felső átadás bal-jobb kézzel
Szükséges eszközök
My Time timer, okostelefon, laptop, bluetooth, diner,labda, bója
Időtartam
45
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

Házi feladat ellenőrzése: Mi a diner párna? Skype-on szülőknek, internet keresés

https://www.gyereksportszer.hu/Pro-Sport-Egyensulyozo-Diner-parna-uloparna-Extra

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

Tananyag, feladatok

Bevezető rész

Szervezési feladatok

  • Sorakozó
  • Az óra anyagának ismertetése
  • Időbeállítás autista tanulóknak: My Time Timer indítása mobilról: 45 perc

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.timetimer.android&hl=hu&gl=US

Házi feladat ellenőrzése: Mi a diner párna? Skype, internet keresés

https://www.gyereksportszer.hu/Pro-Sport-Egyensulyozo-Diner-parna-uloparna-Extra

Ráhangolódás

- Zenés bemelegítés - 3.06

https://www.youtube.com/watch?v=fyVsNVf9b3I

Bemelegítés

Járásban végzett feladatok körben, dinerrel

  1. Járás fejen lévő dinerrel egyensúlyozva
  2. Diner feldobása – elkapása tapssal
  3. Diner adogatás derék körül balra-jobbra folyamatosan, ellenkezőleg

Alakzatalakítás- diner a földön körben 

Futás feladatok körben, dinerrel

  1. hullámvonalban diner között, előre-hátra futás
  2. diner felett futás
  3. széles terpeszben, magas térdlendítés, azonos oldali kézzel térdérintéssel
  4. saroklendítéssel, kézzel sarok érintéssel futás
  5. diner felett oldalra arc-, hátkörben galoppszökdelés

 

Az óra / projekt megvalósítása

Fő rész

Játék: Fogó játék – Pajzsfogó

Alakzat kialakítása, szer előkészítés 

Szétszórt alakzatban, diagnózis szerint, mezítláb, dineren

Dineren végzett mozgáskoordinációt, egyensúlyt fejlesztő, gyakorlatok 

  1. járás magas térdemeléssel, ellentétes kéz -térd érintés
  2. járás sarokemeléssel, ellentétes kézzel hátul sarok érintéssel 
  3. egy lábon (bal-jobb) állás csukott szemmel 
  4. guggolás
  5. térdelésben ellentétes karlendítések előre-hátra,
  6. térdelésben kaszálás (test középvonalát átlépő mozgás)
  7.  térdelésben karkeresztezések test előtt, mögött, 
  8. posztura utánzás (bemutatott testhelyzet felvétele) 
  9. diner derék alatt oldalfekvésben, lábkörzés nyolcas alakban
  10. ülésben: biciklizés, bokszolás dineren
  11. hason fekvésben hátizom erősítés
  12.  relaxáció, légzéssel

Labdaátadás párokban dineren állva egymással szemben

Labdaátadási feladatok párokban helyben 

  1. kétkezes alsó labdaátadások 
  2. kétkezes mellső átadás
  3. egykezes felső átadás bal-jobb kézzel (csak az egyik láb a dineren)

Labdaátadások mozgás közben diner nélkül

  1. egymás mellett séta, majd futás kétkezes alsó átadás
  2. kétkezes mellső átadás
  3. pattintott átadás

Játék: Tánc

Just Dance 2018 Waka Waka This Time For Africa Alternate 4 Stars

https://www.youtube.com/watch?v=bY4MXL35X_s

Tananyag készítéséhez használt alkalmazás
Skype
Egyéb, az előző listában nem szereplő digitális eszköz
Okostelefon, Laptop, Bluetooth, YouTube, Just Dance
Értékelési terv

Befejező rész

- sorakozó

- önértékelés

-  az óra értékelése

- Házi feladat: A labdaátadások gyakorlása az iskolában és otthon

Labdás játékok keresése az interneten szülővel (Skype)

https://jatsszunk-egyutt.hu/jatsszunk-meg-a-labdaval/

A következő órán ezek közül választunk.

Differenciálás

A feladatokat differenciáltan, folyamatosan egyéni ütemezéssel, a megadott ismétlésszámtól eltérően végezhetitek! 

Kontraindikált feladatok kerülése. 

10 tanulásban akadályozott tanuló egyéni megsegítése:

1. D.T. –nagyothalló, beszédhibás, megkésett mozgás, magatartási probléma - támadás, verekedés, dühroham, viselkedésromlás

2. L.G. J.- gyengénlátó, pszichomotoros elmaradás, figyelemzavar, pes calcaneovalgus, obesitas

3. M.D.- generalizált hypotonia, mozgásintegrációs probléma, diszharmonikus nagymozgás, koordinációs és lateralizáció zavar, bizonytalan járás, dorsalis jobbra, lumbális balra dupla S scoliosis, pectus excavatum

4. P.K.Ő.- aktivitás és figyelemzavar, hullámzó figyelem, fáradékony, iránytévesztés

5. V.K.- térben, időben gyenge tájékozódás, nincs testséma és keresztezett mozgás

6. -10. autizmus spektrum zavar

Házi feladat, projektfeladat

- Házi feladat: A labdaátadások gyakorlása az iskolában és otthon

Labdás játékok keresése az interneten szülővel (Skype)

https://jatsszunk-egyutt.hu/jatsszunk-meg-a-labdaval/

A következő órán ezek közül választunk.