Matematika foglalkozástervezet – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Oktatás
Témakör, tanulási terület
Számlálás, becslés
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
• Tanulási motiváció alakítása • Önálló feladatvégzés • Matematika mindennapi élethelyzetben való alkalmazási lehetőségeinek tudatosítása • Logikus gondolkodás fejlesztése • Kommunikáció – kooperáció fejlesztése
Módszer, tanulásszervezési
játékosítás
Közoktatási tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
Elsajátított ismeretek átültetése új helyzetbe, alkalmazása • Számítások helyességének ellenőrzése, eredmény értelmezése, önellenőrzés (becsült érték, helyes megoldás) • Fejben számolás fejlesztése • Tapasztalatszerzés darabszámok, mennyiségek becslésével
Szükséges eszközök
kosár (5 db), beárazott termékek (20 db), összeállított kosarak kinyomtatott képei (10 db), technikai eszközök (ppt, link), helyiérték házikó, számegyenes, számok kinyomtatott képei (számegyeneshez), játékpénzek (10 ft:70 db, 100 ft: 120 db)
Időtartam
8:00-8:45
Az óra / projekt bevezető része, előkészítése
  1. Köszönés, jelentés

T: Jó napot kívánok!
Vv: Jó napot kívánok!
T:  A heteseket megkérem ismertessék ki hiányzik!
Vv: Zsuzsa néninek jelentem…
T: Köszönöm, leülhettek!

  1. Motiváció ismertetése

T.: Úgy hallottam, hogy nemrégiben részt vettetek a Kós piacon. Meséljetek kicsit nekem, ki mit vett a piacon? Ki mennyit költött? Van-e olyan, aki eladó volt?

  1. Házi feladat ellenőrzése

T.:  Még mielőtt belevágnánk utunkba, mindenki vegye elő a házi feladatát. Vegyetek zöld színű ceruzát a kezetekbe. A XY feladatokat fogjuk ellenőrizni. 

A tanító körbejár a feladat ismertetése alatt majd a feladat közös megoldása következik ezalatt a tanító a táblán szemléltet

T.: Piros csillagot az írhat a füzetébe, aki mindegyik házi feladatot elkészítette és akinek a leellenőrzött feladatai is hibátlanok lettek.

  1. Játék: Barchoba

T.: Barchobázni fogunk. Egy ember kijön ide mellém és kigondol egy számot 0 és 100 között. A többiek feladata rájönni a megoldásra kérdések segítségével.

Például kérdéseket tehettek fel arra vonatkozóan, hogy páros vagy páratlan számról van e szó? Hány számjegyből áll? Mi a kisebb tízes számszomszédja?

XY kérlek gyere ki! Csak azt tudja felszólítani, aki jelentkezik!

A kint álló tanuló megsúgja a tanítónak a számot. A kérdéseket felszólítás után tehetik fel. 

  1. Óra anyagának ismertetése

T: A mai órán ellátogatunk ismét a piacra. Elsőként becsléseket fogunk végezni, hogy megnézzük miből és mennyit tudunk vásárolni. Majd pedig megnézzük mit tudunk venni 1000 forintból.

Az óra / projekt megvalósítása
  1. Becslés  

Kosarak kiosztása beárazott termékekkel.

T: A következőekben csoportokban fogunk dolgozni. A piacra érkezve, mindenkinek segítettünk összekészíteni a vásárolni kívánt termékeket. A kasszához közeledve, ahhoz, hogy el tudjuk dönteni van-e elég pénzünk, becslést kell végeznünk. 

Mi is a becslés fontos szabálya?

A becslés lényege, hogy a végeredményt anélkül mondjuk meg, vagy legalább közelítsük meg, hogy hosszadalmas számításokba bonyolódnánk egy matematikai feladat megoldása során. Becslést különböző okokból végezhetünk:

mert nem tudjuk elvégezni a műveletet
mert a pontos eredményhez vezető művelet hosszadalmas, nehézkes
mert a pontos eredmény nem érdekel, csak nagyságrendekre vagyok kíváncsi.

T.: Becsüljétek meg mennyi lehet a kosaratok értéke! Nyissátok ki a füzeteteket! Két sor kimarad, írjátok fel a mai dátumot a margóra. Mindenki írja le a füzetébe a kigondolt számot! Mindenkinek 5 másodperce lesz!

Időkorlát adása! Néhány érték meghallgatása, felírása a táblára.

T.: Hogyan ellenőrizzük, hogy pontosan mennyi a kosarunk értéke?

Vv.: Összeadással

T.: Így van. A csoport minden tagja írja le a számításokat. Mely csoport lesz kész elsőnek?

Az ellenőrzés felkerül a táblára.

T.: Van-e olyan, akinek a becsült értéke megegyezik a valós eredménnyel?

T.: Minden kosár értéke egymás mellé írva szerepeljen a füzetetekben. Helyezzük a számokat csökkenő sorrendben!

Sorba rendezést a gyerekek végzik felszólítással. A füzetükbe és a táblára is felkerül a számsor.

T.: Kékkel karikázzátok be a páros számokat! Melyek voltak ezek?

Ellenőrzés. Ezalatt kerül a táblára is a megoldás.

T.: Helyezzük el számainkat számegyenesen! 

Gyerekek felszólítása, számok kiosztása. Ellenőrzés.

 

  1.  Fejszámolás

T.: Továbbra is a kosarainkra lesz szükség. Minden csoport válasszon ki két terméket, melyet meg tud venni 500ftból!

Probléma felismerés: egy csoportnak meghaladj az 500ftot.

T.: Miket választottatok? Mennyi pénzetek maradt így?

  1.  Csoportosítás, helyiérték táblázat

Pénzek és kosárról készült képek kiosztása.

T.: Elérkezett a zsebpénz osztás napja. Mindenki kapni fog pénzeket.

Válasszátok ki kosaratokból a legolcsóbb terméket! Hány darab 10ft-osból tudjuk kirakni?

Ellenőrzés.

T.: Válasszátok ki a legdrágább terméketeket! Hány darab 100ft-osból tudjátok kirakni?

Értékek ellenőrzése. 

T.: Mi van az egyesek helyén? Mit írunk a tízesek helyére? Milyen számot írunk százasok helyére?

Legdrágább termékek értékének ábrázolása helyiérték házikóban.

  1. Darabszámok becslése

Különböző termékek darabszámának becslése egyénileg, majd ellenőrzés csoportosan.

T.: Becsüljétek meg, hány darab lehet az adott termékből a zacskóban. A megoldásokat írjátok le egymás alá!  Kivetítve fogjátok látni a termékeket, csak addig van időtök leírni amíg a kép látható. 

Kivetítés. Megoldások megbeszélése. Miután az összes termék becslése megtörtént, minden csoport egy-egy terméket közösen ellenőriz.

Termékek kiosztása csoportonként.

Ellenőrizzük a valós darabszámainkat. Hogyan tudjuk megkönnyíteni a dolgunkat, hogy ne egyesével kelljen számolnunk?

Vv.: Csoportosítással

T.: Próbáljatok meg 10 darabból álló csoportokat létrehozva számlálni.

Három főnként kiosztok 1-1 terméket.

T.: Ha xy van egy zacskóban, akkor mennyi van 2,3,10 zacskóban?

Egyéb, az előző listában nem szereplő digitális eszköz
wordwall
Értékelési terv
  1. Játék

T: Álljatok fel! Keressük a számszomszédokat!

https://wordwall.net/hu/resource/5447523/matek/sz%c3%a1mszomsz%c3%a9dok-1000-es-sz%c3%a1mk%c3%b6r 

 

  1. Értékelés

T: Megkérném, hogy álljanak fel azok a tanulók, akik úgy érzik aktívak voltak a mai órán.

Visszajelzés reálisan értékelték e önmagukat.

Beírhattok órai munkára egy piros csillagot. Ügyesek voltatok! 

Mindenki pakolja össze a felszerelését, és készüljön elő a következő órára! Köszönöm a figyelmeteket.

 

 

Házi feladat, projektfeladat

Szorgalmi feladat a munkafüzet 21. oldal/ 5.,6., feladat.