- Accedi o registrati per poter commentare
- Köszönés, jelentés
T: Jó napot kívánok!
Vv: Jó napot kívánok!
T: A heteseket megkérem ismertessék ki hiányzik!
Vv: Zsuzsa néninek jelentem…
T: Köszönöm, leülhettek!
- Motiváció ismertetése
T.: Úgy hallottam, hogy nemrégiben részt vettetek a Kós piacon. Meséljetek kicsit nekem, ki mit vett a piacon? Ki mennyit költött? Van-e olyan, aki eladó volt?
- Házi feladat ellenőrzése
T.: Még mielőtt belevágnánk utunkba, mindenki vegye elő a házi feladatát. Vegyetek zöld színű ceruzát a kezetekbe. A XY feladatokat fogjuk ellenőrizni.
A tanító körbejár a feladat ismertetése alatt majd a feladat közös megoldása következik ezalatt a tanító a táblán szemléltet
T.: Piros csillagot az írhat a füzetébe, aki mindegyik házi feladatot elkészítette és akinek a leellenőrzött feladatai is hibátlanok lettek.
- Játék: Barchoba
T.: Barchobázni fogunk. Egy ember kijön ide mellém és kigondol egy számot 0 és 100 között. A többiek feladata rájönni a megoldásra kérdések segítségével.
Például kérdéseket tehettek fel arra vonatkozóan, hogy páros vagy páratlan számról van e szó? Hány számjegyből áll? Mi a kisebb tízes számszomszédja?
XY kérlek gyere ki! Csak azt tudja felszólítani, aki jelentkezik!
A kint álló tanuló megsúgja a tanítónak a számot. A kérdéseket felszólítás után tehetik fel.
- Óra anyagának ismertetése
T: A mai órán ellátogatunk ismét a piacra. Elsőként becsléseket fogunk végezni, hogy megnézzük miből és mennyit tudunk vásárolni. Majd pedig megnézzük mit tudunk venni 1000 forintból.
- Becslés
Kosarak kiosztása beárazott termékekkel.
T: A következőekben csoportokban fogunk dolgozni. A piacra érkezve, mindenkinek segítettünk összekészíteni a vásárolni kívánt termékeket. A kasszához közeledve, ahhoz, hogy el tudjuk dönteni van-e elég pénzünk, becslést kell végeznünk.
Mi is a becslés fontos szabálya?
A becslés lényege, hogy a végeredményt anélkül mondjuk meg, vagy legalább közelítsük meg, hogy hosszadalmas számításokba bonyolódnánk egy matematikai feladat megoldása során. Becslést különböző okokból végezhetünk:
mert nem tudjuk elvégezni a műveletet
mert a pontos eredményhez vezető művelet hosszadalmas, nehézkes
mert a pontos eredmény nem érdekel, csak nagyságrendekre vagyok kíváncsi.
T.: Becsüljétek meg mennyi lehet a kosaratok értéke! Nyissátok ki a füzeteteket! Két sor kimarad, írjátok fel a mai dátumot a margóra. Mindenki írja le a füzetébe a kigondolt számot! Mindenkinek 5 másodperce lesz!
Időkorlát adása! Néhány érték meghallgatása, felírása a táblára.
T.: Hogyan ellenőrizzük, hogy pontosan mennyi a kosarunk értéke?
Vv.: Összeadással
T.: Így van. A csoport minden tagja írja le a számításokat. Mely csoport lesz kész elsőnek?
Az ellenőrzés felkerül a táblára.
T.: Van-e olyan, akinek a becsült értéke megegyezik a valós eredménnyel?
…
T.: Minden kosár értéke egymás mellé írva szerepeljen a füzetetekben. Helyezzük a számokat csökkenő sorrendben!
Sorba rendezést a gyerekek végzik felszólítással. A füzetükbe és a táblára is felkerül a számsor.
T.: Kékkel karikázzátok be a páros számokat! Melyek voltak ezek?
Ellenőrzés. Ezalatt kerül a táblára is a megoldás.
T.: Helyezzük el számainkat számegyenesen!
Gyerekek felszólítása, számok kiosztása. Ellenőrzés.
- Fejszámolás
T.: Továbbra is a kosarainkra lesz szükség. Minden csoport válasszon ki két terméket, melyet meg tud venni 500ftból!
…
Probléma felismerés: egy csoportnak meghaladj az 500ftot.
T.: Miket választottatok? Mennyi pénzetek maradt így?
- Csoportosítás, helyiérték táblázat
Pénzek és kosárról készült képek kiosztása.
T.: Elérkezett a zsebpénz osztás napja. Mindenki kapni fog pénzeket.
Válasszátok ki kosaratokból a legolcsóbb terméket! Hány darab 10ft-osból tudjuk kirakni?
Ellenőrzés.
T.: Válasszátok ki a legdrágább terméketeket! Hány darab 100ft-osból tudjátok kirakni?
Értékek ellenőrzése.
T.: Mi van az egyesek helyén? Mit írunk a tízesek helyére? Milyen számot írunk százasok helyére?
Legdrágább termékek értékének ábrázolása helyiérték házikóban.
- Darabszámok becslése
Különböző termékek darabszámának becslése egyénileg, majd ellenőrzés csoportosan.
T.: Becsüljétek meg, hány darab lehet az adott termékből a zacskóban. A megoldásokat írjátok le egymás alá! Kivetítve fogjátok látni a termékeket, csak addig van időtök leírni amíg a kép látható.
Kivetítés. Megoldások megbeszélése. Miután az összes termék becslése megtörtént, minden csoport egy-egy terméket közösen ellenőriz.
…
Termékek kiosztása csoportonként.
Ellenőrizzük a valós darabszámainkat. Hogyan tudjuk megkönnyíteni a dolgunkat, hogy ne egyesével kelljen számolnunk?
Vv.: Csoportosítással
T.: Próbáljatok meg 10 darabból álló csoportokat létrehozva számlálni.
Három főnként kiosztok 1-1 terméket.
T.: Ha xy van egy zacskóban, akkor mennyi van 2,3,10 zacskóban?
- Játék
T: Álljatok fel! Keressük a számszomszédokat!
https://wordwall.net/hu/resource/5447523/matek/sz%c3%a1mszomsz%c3%a9dok-1000-es-sz%c3%a1mk%c3%b6r
- Értékelés
T: Megkérném, hogy álljanak fel azok a tanulók, akik úgy érzik aktívak voltak a mai órán.
Visszajelzés reálisan értékelték e önmagukat.
Beírhattok órai munkára egy piros csillagot. Ügyesek voltatok!
Mindenki pakolja össze a felszerelését, és készüljön elő a következő órára! Köszönöm a figyelmeteket.
Szorgalmi feladat a munkafüzet 21. oldal/ 5.,6., feladat.