Szabó T. Anna novellái és kreatív írás – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Oktatás
Témakör, tanulási terület
Magyar kortárs irodalom, Szabó T. Anna novellái
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Információs műveltség
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó kompetenciák, készségek
kreatív írás
Tanítási, tanulásszervezési módszer
kooperatív tanulás
Közismereti tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
Képesek lesznek kortásrs novellát értelmezni
Fogalmak
kortárs irodalom
Időtartam
45 perc
Az óra / projekt bevezető része, előkészítése
  1. Bevezetés (10 perc)

    • Köszöntés és az óra céljának ismertetése.
    • Rövid beszélgetés a diákokkal Szabó T. Annáról és a kortárs magyar irodalomról.
    • Link: Szabó T. Anna hivatalos oldala
    • Köszöntöm a diákokat, és elmondom, hogy a mai órán Szabó T. Anna novelláival és a kreatív írással fogunk foglalkozni.
    • Megkérdezem a diákokat, hogy hallottak-e már Szabó T. Annáról, és ha igen, milyen műveit ismerik.
    • Röviden bemutatom Szabó T. Anna életét és munkásságát, kiemelve, hogy miért fontos és érdekes az ő irodalmi tevékenysége.

    Részletes bevezetés:

Az óra / projekt megvalósítása
  1. Prezentáció: Szabó T. Anna élete és munkássága (15 perc)

    • Rövid életrajz és irodalmi pályafutás bemutatása.
    • Fontosabb művei, különös tekintettel a novellákra.
    • Link: Nőkről szóló traumabeszéd Szabó T. Anna első novellagyűjteményében
    • Szabó T. Anna 1972-ben született Kolozsváron, és az ELTE Bölcsészettudományi Karán végzett magyar-angol szakon.
    • Első verseskötete, a "Fény" 1995-ben jelent meg, és azóta számos verseskötetet és novelláskötetet publikált.
    • Kiemelem néhány fontosabb művét, például a "Törésteszt" című novelláskötetet, amely a női sorsokat és traumákat dolgozza fel.
    • Beszélek arról, hogy Szabó T. Anna művei miért különlegesek, és hogyan kapcsolódnak a kortárs magyar irodalomhoz.

    Részletes prezentáció:

  2. Novellaelemzés (20 perc)

    • Kiválasztott novella részletének felolvasása és közös elemzése.
    • A diákok véleményének meghallgatása és közös beszélgetés a novella témájáról, stílusáról.
    • Link: Miért tűnnek el a nők a kapcsolataikban? - Könyves magazin
    • Felolvasok egy részletet Szabó T. Anna egyik novellájából, például a "Törésteszt" című kötetből.
    • Megkérem a diákokat, hogy figyeljenek a novella stílusára, nyelvezetére és a felvetett témákra.
    • Közösen elemezzük a novella részletét, megvitatjuk a karakterek motivációit, a cselekmény alakulását és a mű üzenetét.
    • A diákok megosztják véleményüket és benyomásaikat a novelláról, és közösen beszélgetünk arról, hogy milyen érzéseket és gondolatokat váltott ki belőlük a mű.

    Részletes novellaelemzés:

  3. Kreatív írási gyakorlatok (20 perc)

    • A diákok kapnak egy kreatív írási feladatot, amely Szabó T. Anna stílusában írandó novella kezdését tartalmazza. A feladat: folytassák a történetet saját ötleteik alapján.
    • Link: Kreatív írás feladatok | Jobb agyféltekés kreatív írás - RitArt Academy
    • Kiosztok egy novella kezdést, amely Szabó T. Anna stílusában íródott, például: "A szobában csend honolt, csak a falióra halk ketyegése hallatszott. Anna az ablaknál állt, és az esőcseppeket figyelte, amelyek lassan csorogtak le az üvegen."
    • Megkérem a diákokat, hogy folytassák a történetet saját ötleteik alapján, figyelembe véve Szabó T. Anna stílusát és témáit.
    • A diákok 15 percet kapnak a történet folytatására, majd önkéntes alapon felolvassák műveiket az osztálynak.
    • Közösen megbeszéljük a diákok írásait, és visszajelzést adunk egymásnak.

    Részletes kreatív írási gyakorlatok:

  4. Csoportmunka (15 perc)

    • A diákok kisebb csoportokban dolgoznak, és egy-egy novellaelemzést készítenek el.
    • A csoportok bemutatják munkájukat az osztálynak.
    • A diákokat 3-4 fős csoportokra osztom, és minden csoport kap egy Szabó T. Anna novellát elemzésre.
    • A csoportok feladata, hogy közösen elemezzék a novellát, és készítsenek egy rövid prezentációt az elemzésükről.
    • A prezentáció tartalmazza a novella főbb témáit, a karakterek jellemzését, a cselekmény alakulását és a mű üzenetét.
    • A csoportok bemutatják munkájukat az osztálynak, és közösen megbeszéljük az elemzéseket.

    Részletes csoportmunka:

Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Értékelési terv
  1. Zárás és összefoglalás (10 perc)

    • Az óra összefoglalása, a legfontosabb tanulságok kiemelése.
    • Ajánlott olvasmányok listájának kiosztása a diákoknak.
    • Link: Szabó T. Anna: Törésteszt - Magvető Könyvkiadó
    • Összefoglalom az óra legfontosabb tanulságait, kiemelve Szabó T. Anna novelláinak jelentőségét és a kreatív írás fontosságát.
    • Megkérdezem a diákokat, hogy mi tetszett nekik a legjobban az órában, és milyen új dolgokat tanultak.
    • Kiosztom az ajánlott olvasmányok listáját, amely tartalmazza Szabó T. Anna fontosabb műveit és egyéb kortárs magyar irodalmi alkotásokat.

    Részletes zárás és összefoglalás:

Házi feladat, projektfeladat
  • Kiosztom az ajánlott olvasmányok listáját, amely tartalmazza Szabó T. Anna fontosabb műveit és egyéb kortárs magyar irodalmi alkotásokat.

Ajánlott olvasmányok:

  • Szabó T. Anna: Törésteszt
  • Szabó T. Anna: Senki madara