Termesztőberendezésben növény betegségek, kártevők beazonosítása IKT eszközzel – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Mezőgazdaság, erdészet, halászat és állategészségügy
Témakör, tanulási terület
természetismeret
Szakmai tantárgy(ak)
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
IKT (információ, kommunikáció, technológia)
Információs műveltség
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Médiaműveltség
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
Kreativitás és innováció
Módszer, tanulásszervezési
csoportmunka
Közoktatási tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
A tanulók az óra végére képesek legyenek az adott termesztőberendezésben meghatározni, hogy kár- és kórkép alapán milyen kórokozó, kártevő károsítja a növényeket.
Fogalmak
kórkép, kárkép, prevenció, integrált növényvédelem,
Szükséges eszközök
okostelefon
Időtartam
6 óra
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

Laminált képek, fényképek, rovargyűjtemény, ppt.

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése
  1. Bevezetésként átbeszéljük a projekt lépéseit, eszközeit.
  2. Tananyag ismertetése, kórképek fényképes bemutatása, laminált képek alapján.
  3. Vírusok, gombák és baktériumok által okozott betegségek részletes ismertetése
  • A vírusok elnevezése, jellemzése
    A vírusok átvitele hogyan történhet?
    A vírusok meghatározása  - tünetek kórképek alapján
    A vírusok elleni védekezés - hogyan tudunk védekezni ellene? Megelőzés fontossága
  • A termesztett növények jelentősebb baktériumos betegségei és
    jellemzésük

    Baktériumos betegségek átvitele hogyan történhet

    Kórképek és tünetek bemutatása

    Baktériumok elleni védekezés, megelőzés fontosság

  • A termesztett növények jelentősebb gombás betegségei és jellemzésük

    Gombák terjedése

    Fajok

    Védekezés és megelőzés fontossága

  • A kártevő fogalma, kártevők csoportosítása

    Kártevők időbeni és területi megjelenése, növényi részek alapján

    Csoportosításuk, lárvatípusok, atkák

    Kártételük és ellenük való védekezés

    Puhatestűek és gerincesek kártételei, ellenük lehetséges védekezési módok

4. Terep bejárás során a kórokozók által okozott jellegzetes tünetek alapján lehetséges
betegségek és kártevők meghatározása. ( okos eszközre telepíthető alkalmazások segítségével - önellenőrzés!)

 

Az óra / projekt megvalósítása

Minden tanuló képről illetve a tanüzemben található növényeken megjelenő tünetek alapján felismeri a kártevőt illetve kórokozót.

Összesíteni az óra végén, hogy a terület bejárás alkalmával milyen kártevőket, illetve betegségeket ismertek fel. Előfordulásuk gyakorisága és a lehetséges védekezési lehetőségek.

Tananyag készítéséhez használt alkalmazás
Google Forms
Értékelési terv

Gyakorlati munka értékelése. Visszacsatolás, a növények csoportosan történő vizsgálata, kórképek elemzése.

Házi feladatként kiadott kérdőív visszajelzést ad a diákok által elsajátított tudásanyagról.

Differenciálás

Projektmunka során csoportmunka, illetve egyéni feladatok megoldása.

Házi feladat, projektfeladat

Tünetek megfigyelése a diákok otthonában található növényeiken, képek készítése.

Online kérdőív visszaküldése az elsajátított tudás alapján.