Gordonkajáték tanítása gyerekdalok által - I. évfolyam – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Művészetek és humán tudományok
Témakör, tanulási terület
A gordonkajáték alapjainak elsajátítása
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
Gyerekdalok pengetésének gyakorlása, összehangolt jobb-és balkéz mozdulatok
Módszer, tanulásszervezési
játékosítás
Tanulási, fejlesztési célok
Célom, hogy az óra végére a tanuló képes legyen pengetve eljátszani az adott gyerekdalt.
Fogalmak
Pengetés, ritmus
Szükséges eszközök
Gordonka, kottafüzet, ceruza, kottaállvány, mobiltelefon vagy tablet, lufi
Időtartam
30 perc
Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

YouTube-on kikeresem az eddig tanult dalt, illetve a jelen tanórára tervezett dalt, beállítom a kottaállvány magasságát, előveszem a megfelelő méretű hangszert.

Az óra / projekt megvalósítása

Bevezetésként egymás üdvözlése után kötetlen beszélgetéssel kezdek, mert fontosnak tartom a rákészülést, az oldott hangulatú órát.

  • Először énekléssel kezdünk, az előző órán tanult dalt énekeljük el, a ritmusát is közösen eltapsoljuk, majd megkérem a diákot, tapsolja el önállóan is a ritmust. Érdekességképpen meghallgatjuk YouTube-in a dalt. (kb. 5 perc)
  • A gordonkajáték előtt bemelegítjük a kezünket, vállunkat, nyakunkat, kis körzésekkel, mozdulatokkal, majd lufijáték következik: a tanulónak játékos feladatokat adok, amik szintén a kezek bemelegítését segítik. Pl. jobb kezük mutatóujjával pöcköljék a levegőbe a lufit, vagy bal könyökükkel stb. Ez is segíti a karok, kezek egyes részeinek tudatos használatát, mert erre a hangszerjáték közben nagy szükségünk van. (kb. 5 perc)
  • Ezután az előző órai munka ismétlése következik (ebből felmérhető az is, hogy mennyit tudott gyakorolni a diák az órára). Ismét elénekeljük a dalt, mint óra elején, majd a ritmusát is eltapsoljuk. A hangszerhez leültetjük a tanulót, ügyelve a helyes hangszertartásra, bal kezét ráhelyezzük a fogólapra, jobbkezét pedig a húrokra, közel a lábhoz a pengetéshez, majd elpengetjük a dalocskát. (5 perc)
  • Az új dal tanulása következik - "Borsót főztem..." . YouTube-on meghallgatjuk a dalt (https://youtu.be/rFGccigQfaQ?si=5hirqI-56PztD29y, majd közösen is elénekeljük, ritmusát szintén eltapsoljuk. A kottafüzetből kikeressük a dalocskát, együtt megpróbáljuk eljátszani a kotta segítségével. Itt az üres húron kívül két különböző hangot kell lefogni, ezekben segítséget nyújtunk, amennyiben nem megy a diáknak önállóan. Egyébként is folyamatosan figyelünk a helyes hangszer- és kéztartásra, amint lehet, korrigálunk. (Kb. 10 perc)
Értékelési terv

Az ügyes hangszerjátékot dícséretben részesítem, matricát adok.

Differenciálás

Mivel a csellótanulás egyéni óra keretén belül történik, nincs szükség differenciálásra.

Házi feladat, projektfeladat

Házi feladat az újonnan tanult dalocska (Borsót főztem...) otthoni gyakorlása.