- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
Terv típusa
Óraterv
Szektor
Művészetek és humán tudományok
Témakör, tanulási terület
A gordonkajáték alapjainak elsajátítása
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó készségek
Gyerekdalok pengetésének gyakorlása, összehangolt jobb-és balkéz mozdulatok
Tanítási, tanulásszervezési módszer
játékosítás
Tanulási, fejlesztési célok
Célom, hogy az óra végére a tanuló képes legyen pengetve eljátszani az adott gyerekdalt.
Fogalmak
Pengetés, ritmus
Szükséges eszközök
Gordonka, kottafüzet, ceruza, kottaállvány, mobiltelefon vagy tablet, lufi
Időtartam
30 perc
Az óra / projekt bevezető része, előkészítése
YouTube-on kikeresem az eddig tanult dalt, illetve a jelen tanórára tervezett dalt, beállítom a kottaállvány magasságát, előveszem a megfelelő méretű hangszert.
Az óra / projekt megvalósításának tervezése
Bevezetésként egymás üdvözlése után kötetlen beszélgetéssel kezdek, mert fontosnak tartom a rákészülést, az oldott hangulatú órát.
- Először énekléssel kezdünk, az előző órán tanult dalt énekeljük el, a ritmusát is közösen eltapsoljuk, majd megkérem a diákot, tapsolja el önállóan is a ritmust. Érdekességképpen meghallgatjuk YouTube-in a dalt. (kb. 5 perc)
- A gordonkajáték előtt bemelegítjük a kezünket, vállunkat, nyakunkat, kis körzésekkel, mozdulatokkal, majd lufijáték következik: a tanulónak játékos feladatokat adok, amik szintén a kezek bemelegítését segítik. Pl. jobb kezük mutatóujjával pöcköljék a levegőbe a lufit, vagy bal könyökükkel stb. Ez is segíti a karok, kezek egyes részeinek tudatos használatát, mert erre a hangszerjáték közben nagy szükségünk van. (kb. 5 perc)
- Ezután az előző órai munka ismétlése következik (ebből felmérhető az is, hogy mennyit tudott gyakorolni a diák az órára). Ismét elénekeljük a dalt, mint óra elején, majd a ritmusát is eltapsoljuk. A hangszerhez leültetjük a tanulót, ügyelve a helyes hangszertartásra, bal kezét ráhelyezzük a fogólapra, jobbkezét pedig a húrokra, közel a lábhoz a pengetéshez, majd elpengetjük a dalocskát. (5 perc)
- Az új dal tanulása következik - "Borsót főztem..." . YouTube-on meghallgatjuk a dalt (https://youtu.be/rFGccigQfaQ?si=5hirqI-56PztD29y, majd közösen is elénekeljük, ritmusát szintén eltapsoljuk. A kottafüzetből kikeressük a dalocskát, együtt megpróbáljuk eljátszani a kotta segítségével. Itt az üres húron kívül két különböző hangot kell lefogni, ezekben segítséget nyújtunk, amennyiben nem megy a diáknak önállóan. Egyébként is folyamatosan figyelünk a helyes hangszer- és kéztartásra, amint lehet, korrigálunk. (Kb. 10 perc)
Értékelési terv
Az ügyes hangszerjátékot dícséretben részesítem, matricát adok.
Differenciálás
Mivel a csellótanulás egyéni óra keretén belül történik, nincs szükség differenciálásra.
Házi feladat, projektfeladat
Házi feladat az újonnan tanult dalocska (Borsót főztem...) otthoni gyakorlása.