Gordonkajáték tanítása gyerekdalok által - I. évfolyam – lesson / project plan

Type of plan
Lesson plan
Sector
Művészetek és humán tudományok
Topic, learning area
A gordonkajáték alapjainak elsajátítása
Vocational subjects
Grade
Competences, skills to be developed
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Professional competences, skills to be developed
Gyerekdalok pengetésének gyakorlása, összehangolt jobb-és balkéz mozdulatok
Teaching method
játékosítás
Learning and development goals
Célom, hogy az óra végére a tanuló képes legyen pengetve eljátszani az adott gyerekdalt.
Concepts
Pengetés, ritmus
Required tools
Gordonka, kottafüzet, ceruza, kottaállvány, mobiltelefon vagy tablet, lufi
Duration
30 perc
Introductory part and preparation of the lesson / project plan

YouTube-on kikeresem az eddig tanult dalt, illetve a jelen tanórára tervezett dalt, beállítom a kottaállvány magasságát, előveszem a megfelelő méretű hangszert.

Implementation of the lesson / project plan

Bevezetésként egymás üdvözlése után kötetlen beszélgetéssel kezdek, mert fontosnak tartom a rákészülést, az oldott hangulatú órát.

  • Először énekléssel kezdünk, az előző órán tanult dalt énekeljük el, a ritmusát is közösen eltapsoljuk, majd megkérem a diákot, tapsolja el önállóan is a ritmust. Érdekességképpen meghallgatjuk YouTube-in a dalt. (kb. 5 perc)
  • A gordonkajáték előtt bemelegítjük a kezünket, vállunkat, nyakunkat, kis körzésekkel, mozdulatokkal, majd lufijáték következik: a tanulónak játékos feladatokat adok, amik szintén a kezek bemelegítését segítik. Pl. jobb kezük mutatóujjával pöcköljék a levegőbe a lufit, vagy bal könyökükkel stb. Ez is segíti a karok, kezek egyes részeinek tudatos használatát, mert erre a hangszerjáték közben nagy szükségünk van. (kb. 5 perc)
  • Ezután az előző órai munka ismétlése következik (ebből felmérhető az is, hogy mennyit tudott gyakorolni a diák az órára). Ismét elénekeljük a dalt, mint óra elején, majd a ritmusát is eltapsoljuk. A hangszerhez leültetjük a tanulót, ügyelve a helyes hangszertartásra, bal kezét ráhelyezzük a fogólapra, jobbkezét pedig a húrokra, közel a lábhoz a pengetéshez, majd elpengetjük a dalocskát. (5 perc)
  • Az új dal tanulása következik - "Borsót főztem..." . YouTube-on meghallgatjuk a dalt (https://youtu.be/rFGccigQfaQ?si=5hirqI-56PztD29y, majd közösen is elénekeljük, ritmusát szintén eltapsoljuk. A kottafüzetből kikeressük a dalocskát, együtt megpróbáljuk eljátszani a kotta segítségével. Itt az üres húron kívül két különböző hangot kell lefogni, ezekben segítséget nyújtunk, amennyiben nem megy a diáknak önállóan. Egyébként is folyamatosan figyelünk a helyes hangszer- és kéztartásra, amint lehet, korrigálunk. (Kb. 10 perc)
Evaluation plan

Az ügyes hangszerjátékot dícséretben részesítem, matricát adok.

Differentiation

Mivel a csellótanulás egyéni óra keretén belül történik, nincs szükség differenciálásra.

Homework, project task

Házi feladat az újonnan tanult dalocska (Borsót főztem...) otthoni gyakorlása.