Lencsék képalkotása, leképezési törvény – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Természettudományok, matematika és statisztika
Témakör, tanulási terület
Geometriai optika
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Digitális készségek
Kezdeményezés és önirányítás
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó készségek
Különböző geometriai optikához kapcsolódó fogalmak közötti összefüggések alkalmazása
Tanítási, tanulásszervezési módszer
kooperatív tanulás
Közismereti tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
Óra végére tudjanak a lencsékhez képeket szerkeszteni és a leképezési törvényt alkalmazni
Fogalmak
fókusz, tárgytávolság, képtávolság, homorú lencse, domború lencse
Szükséges eszközök
Interaktív tábla, okostelefon, számológép, vonalzó
Időtartam
45 perc
Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

A mesterséges intelligencia (ChatGPT) segítségével gyűtsenek minél több olyan optikai eszközt, amelyben domború, vagy homorú lencsét alkalmaznak.

Az óra / projekt megvalósításának tervezése

1. Naplózás és házi feladat gyors ellenőrzése (3 perc)

A legügyesebbeket házi feladat ötössel jutalmazom.

2. Ráhangolódás – Előzetes ismeretek aktiválása (5 perc)

Cél: Felidézni a lencsék típusait, alapfogalmakat, nevezetes sugármeneteket
Tanári kérdések:

  • Milyen lencséket ismerünk?
  • Mi az a fókuszpont?
  • Mi történik, ha egy fénysugár az optikai középponton halad át?
  • Mi történik, ha egy fénysugár az optikai tengellyel párhuzamosan halad?

Tanulói tevékenység:

  • Rövid válaszok szóban
  • Használják a ChatGPT-t pl.: Foglaljuk össze egy domború/homorú lencse jellemzőit röviden!

2. Képalkotási helyzetek – Grafikus ábrázolás (15 perc)

Cél: Képalkotás megértése különböző tárgytávolságokra, rajz alapján

Tanári bemutatás:

  • Táblán rajzolva bemutatja a domború lencse képalkotását:
    • t > 2f
    • t = 2f
    • f < t < 2f
    • t = f
    • t < f
  • Külön bemutatja a homorú lencse képalkotását (egy eset van)

Tanulói feladat (csoportos munka):

  • Gyorsan csoportokat alakítunk. A csoportok feladata, hogy a mesterséges intelligenciával (ChatGPT) készíttessenek a lencsék képalkotásához kapcsolódó szerkesztéseket. Minimum 5 csoportot kell létrehozni, mindegyiknek más-más helyzetben kell elhelyezni a tárgyakat az optikai tengelyen.
  1. csoport: a homorú lencse képalkotását végzik a fókuszon belüli tárgy esetén
  2. csoport: a homorú lencse képalkotását végzik a fókuszon kívüli tárgy esetén
  3. csoport: a domború lencse képalkotását végzik a fókuszon belüli tárgy esetén
  4. csoport: a domború lencse képalkotását végzik a fókusz és a kétszeres fókusz között elhelyezett tárgy esetén
  5. csoport: a domború lencse képalkotását végzik a kétszeres fókuszon kívüli tárgy esetén
    • Minden csoport lerajzolja a sugármeneteket
    • Leírja a keletkező kép tulajdonságait (valódi/virtuális, nagyított/kicsinyített, állás) Ezeket a füzetekben rögzítik
    • ChatGPT-t használ a megerősítéshez.

3. Új ismeret – Leképezési törvény (10 perc)

Cél: A leképezési törvény bevezetése, értelmezése
Tanári magyarázat:

  • A leképezési törvény felírása
  • A képlet fizikai értelmezése, előjelszabály röviden
  • A nagyítás fogalmának a bevezetése
  • Interaktív táblán egyszerű példa számolása (3 cm fókusztávolságú domború lencsétől a háromszoros fókusztávolságban elhelyezett tárgy képtávolságát kell kiszámolni. (k=4,5 cm))

Tanulói tevékenység:

  • Jegyzetelés
  • Példa megoldása ChatGPT segítségével: Magyarázd el a leképezési törvényt példával, és számolj ki egy esetet, ha f = 10 cm, t = 15 cm!
  • Feladat: Egy homorú lencse fókusztávolsága f=-6 cm, a lencsétől 9 cm-re elhelyezünk egy tárgyat. Hol keletkezik a kép? (Eredmény: t=-3,6 cm, negatív, tehát a kép virtuális) Ellenőrizni kell a megoldást a ChatGPT segítségével! Az esetleges hibák okait meg kell találni és javítani, ha szükséges

4. Interaktív gyakorlás ChatGPT-vel (7 perc)

Cél: A leképezési törvény gyakorlása különböző számítási helyzetekben
Tanulói tevékenység:

  • Minden tanuló önállóan old meg feladatokat, ChatGPT segítségével:
    Számítsd ki a képtávolságot, ha f = 12 cm és t = 8 cm! Milyen a kép?
    Mekkora nagyítás jön létre, ha k = 24 cm és t = 12 cm?
  • ChatGPT válaszait értelmezik, a nagyítást is kiszámítják.

5. Összefoglalás és reflektálás (4 perc)

Cél: Az óra anyagának rendszerezése, visszacsatolás (teljesítmény értékelése)
Tanári kérdések:

  • Mikor használjuk a leképezési törvényt?
  • Miben segített a ChatGPT?
  • Milyen különbség van grafikus és számolásos megoldás között?

Tanulói válaszok:

  • Szóban vagy digitálisan (Pl.: Kahoot)

 

6. Házi feladat (1 perc)

Választható feladatok:
✅ Képletszámítás:

  • „Számítsd ki a képtávolságot és nagyítást, ha a fókusz 15 cm, a tárgytávolság 20 cm!”

✅ Kreatív:

  • „Találj egy hétköznapi optikai eszközt (pl. nagyító), és írd le, hogyan alkalmazható rá a leképezési törvény! Bármilyen MI-t használhatsz!”
Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Kahoot
Értékelési terv

Önétékelés, szóbeli értékelés

Házi feladat, projektfeladat

Szorgalmi feladat: Keressenek az MI segítségével három magyar fizikust, akik valami jelentős dolgot alkottak a geometriai optika terén! Röviden foglálják össze a tevékenységüket!