- Loghează-te sau înregistrează-te să postezi comentarii
A mesterséges intelligencia (ChatGPT) segítségével gyűtsenek minél több olyan optikai eszközt, amelyben domború, vagy homorú lencsét alkalmaznak.
1. Naplózás és házi feladat gyors ellenőrzése (3 perc)
A legügyesebbeket házi feladat ötössel jutalmazom.
2. Ráhangolódás – Előzetes ismeretek aktiválása (5 perc)
Cél: Felidézni a lencsék típusait, alapfogalmakat, nevezetes sugármeneteket
Tanári kérdések:
- Milyen lencséket ismerünk?
- Mi az a fókuszpont?
- Mi történik, ha egy fénysugár az optikai középponton halad át?
- Mi történik, ha egy fénysugár az optikai tengellyel párhuzamosan halad?
Tanulói tevékenység:
- Rövid válaszok szóban
- Használják a ChatGPT-t pl.: Foglaljuk össze egy domború/homorú lencse jellemzőit röviden!
2. Képalkotási helyzetek – Grafikus ábrázolás (15 perc)
Cél: Képalkotás megértése különböző tárgytávolságokra, rajz alapján
Tanári bemutatás:
- Táblán rajzolva bemutatja a domború lencse képalkotását:
- t > 2f
- t = 2f
- f < t < 2f
- t = f
- t < f
- Külön bemutatja a homorú lencse képalkotását (egy eset van)
Tanulói feladat (csoportos munka):
- Gyorsan csoportokat alakítunk. A csoportok feladata, hogy a mesterséges intelligenciával (ChatGPT) készíttessenek a lencsék képalkotásához kapcsolódó szerkesztéseket. Minimum 5 csoportot kell létrehozni, mindegyiknek más-más helyzetben kell elhelyezni a tárgyakat az optikai tengelyen.
- csoport: a homorú lencse képalkotását végzik a fókuszon belüli tárgy esetén
- csoport: a homorú lencse képalkotását végzik a fókuszon kívüli tárgy esetén
- csoport: a domború lencse képalkotását végzik a fókuszon belüli tárgy esetén
- csoport: a domború lencse képalkotását végzik a fókusz és a kétszeres fókusz között elhelyezett tárgy esetén
- csoport: a domború lencse képalkotását végzik a kétszeres fókuszon kívüli tárgy esetén
- Minden csoport lerajzolja a sugármeneteket
- Leírja a keletkező kép tulajdonságait (valódi/virtuális, nagyított/kicsinyített, állás) Ezeket a füzetekben rögzítik
- ChatGPT-t használ a megerősítéshez.
3. Új ismeret – Leképezési törvény (10 perc)
Cél: A leképezési törvény bevezetése, értelmezése
Tanári magyarázat:
- A leképezési törvény felírása
- A képlet fizikai értelmezése, előjelszabály röviden
- A nagyítás fogalmának a bevezetése
- Interaktív táblán egyszerű példa számolása (3 cm fókusztávolságú domború lencsétől a háromszoros fókusztávolságban elhelyezett tárgy képtávolságát kell kiszámolni. (k=4,5 cm))
Tanulói tevékenység:
- Jegyzetelés
- Példa megoldása ChatGPT segítségével: Magyarázd el a leképezési törvényt példával, és számolj ki egy esetet, ha f = 10 cm, t = 15 cm!
- Feladat: Egy homorú lencse fókusztávolsága f=-6 cm, a lencsétől 9 cm-re elhelyezünk egy tárgyat. Hol keletkezik a kép? (Eredmény: t=-3,6 cm, negatív, tehát a kép virtuális) Ellenőrizni kell a megoldást a ChatGPT segítségével! Az esetleges hibák okait meg kell találni és javítani, ha szükséges
4. Interaktív gyakorlás ChatGPT-vel (7 perc)
Cél: A leképezési törvény gyakorlása különböző számítási helyzetekben
Tanulói tevékenység:
- Minden tanuló önállóan old meg feladatokat, ChatGPT segítségével:
Számítsd ki a képtávolságot, ha f = 12 cm és t = 8 cm! Milyen a kép?
Mekkora nagyítás jön létre, ha k = 24 cm és t = 12 cm? - ChatGPT válaszait értelmezik, a nagyítást is kiszámítják.
5. Összefoglalás és reflektálás (4 perc)
Cél: Az óra anyagának rendszerezése, visszacsatolás (teljesítmény értékelése)
Tanári kérdések:
- Mikor használjuk a leképezési törvényt?
- Miben segített a ChatGPT?
- Milyen különbség van grafikus és számolásos megoldás között?
Tanulói válaszok:
- Szóban vagy digitálisan (Pl.: Kahoot)
6. Házi feladat (1 perc)
Választható feladatok:
✅ Képletszámítás:
- „Számítsd ki a képtávolságot és nagyítást, ha a fókusz 15 cm, a tárgytávolság 20 cm!”
✅ Kreatív:
- „Találj egy hétköznapi optikai eszközt (pl. nagyító), és írd le, hogyan alkalmazható rá a leképezési törvény! Bármilyen MI-t használhatsz!”
Önétékelés, szóbeli értékelés
Szorgalmi feladat: Keressenek az MI segítségével három magyar fizikust, akik valami jelentős dolgot alkottak a geometriai optika terén! Röviden foglálják össze a tevékenységüket!