A víz szerepe a háztartásban, spórolás a vízzel – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Oktatás
Témakör, tanulási terület
Háztartási ismeretek (értelmileg akadályozott fiatalok) efgierufreuyf
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Digitális készségek
Kezdeményezés és önirányítás
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó kompetenciák, készségek
Gondolkodás, érzékelés, észlelés fejlesztése, szociális kompetenciák fejlesztése, kommunikációs készségek fejlesztése, a már meglévő készségek erősítése, ügyesítése
Tanítási, tanulásszervezési módszer
szemléltetés
beszélgetés
Eredeti szerző
Mária Hartyányi
Tanulási, fejlesztési célok
A gyermekek megismerjék azokat a háztartási munkákat, melyekhez vizet kell használni. Megtanulják azt, hogyan lehet spórolni a vízzel. Kialakuljon a környezetkímélő szemlélet, tudatos vízhasználat.
Fogalmak
Spórolás, takarékosság,
Szükséges eszközök
Power Point, videó, számítógép, kivetítő, hangfal, poharak mérés szemléltetéséhez, differenciált feladatlapok, csengő, labda
Időtartam
45 perc
Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

                                                                           

  • Ráhangolódás az órára, az óra céljának meghatározása, motiváció (5 perc)
  • Az órát a tanulók köszöntésével kezdem. Rövid beszélgetést kezdeményezek velük a nap történéseiről.
  • Motiváció, célkitűzés: Megkérem a fiatalokat, hogy hajtsák le a fejüket a padra,csukják be a szemüket, hallgassák meg egy videóból, milyen hangot hallanak. (Folyóvíz hangja)https://www.youtube.com/watch?v=K5im7XaHSR
  • Célkitűzés: tudatom velük, hogy a mai órán a víz szerepéről lesz szó, a háztartásban.
  • Rövid tájékoztatás: Március 22. A víz világnapja

 

Az óra / projekt megvalósítása

                                                                        

  • Ismeretanyag átadása (10 perc)
  • Víz nélkül nem tudunk élni. Minden nap használjuk. mire használjuk minden nap? Dobom a labdát a tanulóknak, és mindenki mond egyet! (Mosogatás, főzés, mosás stb....)
  • POWER POINT Bemutató    
  • Rövid képes magyarázat, irányított beszélgetés arról, hol és hogyan használjuk a vizet?
  • Mi történne, ha nem lenne víz?
  • Hogyan tudunk spórolni a vízzel?
  • Szemléltetés: Mennyi vizet használunk el egy nap? Poharakkal szemléltetve
  • Feladatlapok: A legtöbb tanulóval közösen dolgozunk, de van, aki egyedül. (10 perc)
  • Karikázd be azokat a dolgokat, háztartási  munkákat, melyekhez vízre van szükség.
  • Kösd össze, ami összetartozik! Pl: fogkefe-fogmosás, Tányér-mosogatás
  • Játékos feladat: Villám kérdések az órai tananyaggal kapcsolatosan (7 perc)
  • A tanulók 2 csoportot alkotnak, beállnak egymás mögé. Kérdéseket fogok feltenni a vízhasználattal, és a vízzel való spórolással kapcsolatosan. Az első 2 tanuló fog egymással versenyezni, aki tudja a választ, megynyomja a csengőt. Aki megválaszolta a kérdést, és elsőre megnyomta a csengőt, pontot kap, és a sor végére mehet,de az ellenfél is a sor végére megy. Utána jönnek a többi játékosok. Amelyik csapat több pontot szerez, az győz

                                    

       IKT feladat: Learning Apps: Spórolás vagy pazarlás? (8 perc )https://learningapps.org/display?v=pgg3tuz9525

     A diákon különböző vízhasználattal kapcsolatos állítások vannak leírva. A tanulók egyenként jönnek ki az interaktív táblához, és ell kell dönteniük, a megfelelő helyre kell húzniuk az állításokat: Pazarlás vagy spórolás a vízzel?

     

    Mivel az értelmileg akadályozott tanulók, fiatalok többsége nem tud írni, olvasni, vagy csak nehezen, ezért a Chat GPT-t gyógypedagógiai munkám során tudom felhasználni, óravázlatok írására, és feladatok elkészítésére.

     

     

 

 

Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Egyéb, az előző listában nem szereplő digitális eszköz
Learning Apps.com, Power Point
Értékelési terv

Az óra végén csoportosan és egyénileg is értékelem a tanulók munkáját. (5 perc)

Természetesen a pozitívumokat kiemelve.

Differenciálás

Mivel a KF11/12. osztályban a tanulók képessége nagyon eltérő, ezért a tanórákon folyamatos differenciálásra van szükség.

A differenciálás a magyarázatban, kérdésfeltevésben, a válaszadás szintjében, a követelményekben, és a tanulók képességeinek megfelelő egyéni segítségnyújtásban jelenik meg.

Ugyanazt a feladatlapot, az olvasni tudó tanulók, írásos formában, akik nem sajátították el az olvasást, képes feladatlap formájában végzik el. (A gyógypedagógiai asszisztens segítségével.)

Házi feladat, projektfeladat

A Készségfejlesztő iskolában a 18-22 éves fiataloknak nem szoktunk házi feladatot adni.