Unsere Stadt, Szombathely – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Mesterséges intelligencia
Témakör, tanulási terület
német
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Digitális készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó készségek
hallott szöveg értése, kommunikáció, szókincsbővítés és -használat, nyelvtan
Tanítási, tanulásszervezési módszer
Felfedezéses tanulás. fordított tanterem
Felfedezéses tanulás. Interaktív digitális tananyag. Egyéni munka Podcast-alapú tanulás.
Közismereti tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
A diákok képesek lesznek kommunkálni az adott témáról, bővül a szókincsük
Szükséges eszközök
számítógép/laptop, okostelefon, projektor,
Időtartam
1 óra
Előre kiadott anyagok

Előre kiadott anyagok - NotebookLM video

Ez egy 3 perces, Szombathely legfőbb nevezetességeit és történetét bemutató videó, melyet a tanulók előre megkapnak az előző órán (Classroom), hogy felkészülhessenek önállóan a Fordított osztályterem módszerrel. https://notebooklm.google.com/notebook/e0dd9b0c-c5ae-4e1c-a7e8-1415e446bb15

Bevezető rész, előkészítés

Ráhangolodás (5 perc)

  • Tanári kérdések beszélgetésindítónak az otthon megtekintett videó alapján (5 kérdés - 5 válasz):
    • Wie alt ist Szombathely?
    • Wann und von wem wurde diese Stadt gegründet? Was war der Name?
    • Was für eine Katastrophe passierte?
    • Wer war der Bischof 1777?
    • Welche bekannte Orte kennen wir in dieser Stadt?

      Tábla: kulcsszavak gyűjtése (pl. r Kaiser, gründen, s Erdbeben, r Bischof, r Ruinengarten.).

Megvalósítás részletes tervezése

Videó megtekintése (8 perc)

  • Rövid német nyelvű videó Szombathelyről (YouTube: Ungarn Sightseeing – Besuch in Szombathely).https://www.youtube.com/watch?v=rn3UmnjIlgI&t=81s - a videót kétszer hallgatjuk meg
  • Előtte: szókincs előkészítése előregyártott szókártyákkal (e Grenze, r Einwohner, e Sehenswürdigkeit, stark belebt, s Museum, e Kirche, touristische Attraktion).

     

  • Hallott szövegértési kérdések németül feladatlapon a videóhoz . 

Welche Sehenswürdigkeiten hast du im Video gesehen?

Wo liegt Szombathely?

Wie viele Einwohner leben in dieser Stadt? 

Wo befindet sich die Universität?

 

 Szombathely története és nevezetességei (10 perc)

  • Tanári bemutató  (Gamma- PowerPoint): Az eddig tanultak, hallottak bővítése, elmélyítése, összefoglalása

    Pármunka szóban (5 Perc)

  • Minden pár választ egy híres személyt a  3 bemutatott közül (M. Hefele, J. Szily, Gy. Éhen), és készítenek egy villáminterjút (riporter+híres személy).

     QR kódos játék (4 perc)

  • A Gamma prezentáció utolsó oldalán található egy QR kód, amelyet a tanulók a mobiltelefonjuk segítségével leolvasnak és megnyitják a linket. Ott további információkat találnak Szent Mártonról

 

 Nyelvtan: Lokaladverbien (9 perc)  

Magyarázat és példák: a helyhatározók helyes használatáról

  • Hier/dort  sehen Sie das Savaria Museum.
  • Im Stadtzentrum befindet sich eine Kirche.
  • Szombathely liegt in Westungarn.
  • Im Westen der Stadt finden wir das Theater.
  • Die Touristen spazieren in der Innenstadt.
  • Am Rande der Stadt/Stadtrand gibt es viele Grünanlagen.
  • Feladat:
    • Wordwall kvízfeladat  - https://wordwall.net/hu/resource/96895009/n%c3%a9vtelen1

Házi feladat:  (1 perc)

Einen Blog oder ein Prospekt über Szombathely schreiben –  circa 100-120 Wörter. 

Lezárás – Reflexió (3 perc) - Mi volt ma új számotokra? Hogy érezted magad? - 3 színes papírlap a táblán (piros: nehéz volt, sárga: közepes, zöld: könnyű/élvezetes), és a diákok ragasztanak cetlit rá a végén.

Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Gemini
Egyéb, az előző listában nem szereplő digitális eszköz
gamma, NotebookLM, wordwall
Értékelési terv

A ráhangolódásnál a tanulók visszajelzést kapnak a kérdések megválaszolása után.

A hallott szöveg értésénél is értékelés történik pontozás alapján.

A wordwall  automatikusan kiértekeli a feladatot. 

Differenciálás

A Fordított osztályterem módszerrel minden tanuló a saját képességeinek megfelelően, saját tempójában készülhet fel a videós 

feladatból, akár többszöri meghallgatással,.