Jól látom? Optikai eszközök a gyakorlatban – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Információs és kommunikációs technológiák
Témakör, tanulási terület
A fény visszaverődése
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
IKT (információ, kommunikáció, technológia)
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Vezetés és felelősségvállalás
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
a modellezés és az analizálás fejlesztése
Módszer, tanulásszervezési
kutatásalapú tanulás
Közoktatási tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
A tanulók az óra végére képesek lesznek grafikusan megoldani az optikai feladatokat. Megtanulják, mi néhány optikai illúzió alapja, megtanulják hogyan működik néhány optikai eszköz.
Fogalmak
a fény visszaverődése, tükör
Szükséges eszközök
számítógép
Időtartam
45 perc
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

Az óra előtt (házi feladatként) a tanulók készítsenek gondolattérképet, amely segítségével átismétlik, összefoglalják a fény visszaverődésével és a tükrökkel kapcsolatos fogalmakat, tulajdonságokat.

Az óra elején minden tanuló megkapja a digitális tankönyv linkjét.

https://bit.ly/3vgJj8m

 

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

A bevezetőben a tanulók egy rövid kisfilmet néznek meg, majd ötletelnek, hogyan készült.

https://bit.ly/36ZiXj

Annak ellenére, hogy a videóban jól látszanak a síktükrök, több olyan válaszra is számíthatunk, hogy számítógépes szerkesztéssel készült a videó.

Az óra / projekt megvalósítása

A motivációs videót egy kicsit félretesszük, majd elkezdünk foglalkozni a síktükrök képalkotásával. A tanulók különböző problémákat oldanak meg a GeoGebra alkalmazás segítségével. Ehhez elengedhetetlen a GeoGebra ismerete.

Első feladatként a periszkóppal ismerkednek meg a tanulók. Miután tudják, hogyan épül fel egy egyszerű periszkóp, a GeoGebra alkalmazásban megszerkesztik, hogyan látjuk a cső és főleg a tükrök segítségével a tárgy képét. 

A második feladattal bárki találkozhat, hiszen egy olyan tükröt kell feltenni a falra, amiben tetőtől talpig látjuk magunkat. Ezt a feladatot is GeoGebra segítségével oldják meg a tanulók.

Miután megoldották mindkét feladatot, megbeszéljük a tapasztalataikat, eredményeiket. Ekkor térhetünk vissza a motivációs videóhoz is.

 

Tananyag készítéséhez használt alkalmazás
Bitly
Book Creator
Geogebra
Értékelési terv

A tanulók saját magukat értékelik. Természetesen visszajelzést kapnak a tanártól is, hogy minden voltak jól, és miben kell még fejlődniük.

Differenciálás

A tananyag bővítését ajánlott tartalmakkal oldom meg. Azok a tanulók, akik többet szeretnének olvasni az adott problémáról, egy kattintással újabb tartalmat érhetnek el. Amennyiben ügyesen megoldják a feladatokat, elgondolkodhatnak a szorgalmi feladaton, ill. anyagot gyűjthetnek hozzá.

Azok a tanulók, akiknél szükséges, megkapják az előre elkészített GeoGebra fájlokat, amivel tovább dolgozhatnak. Szükség esetén a tanár segítséget nyújt a tanulóknak.

A GeoGebra fájlok itt tölthetők le: 

PeriszkópTükör

Házi feladat, projektfeladat

Szorgalmi házi feladat

Az órán tanultak alapján GeoGebra segítségével megmagyarázni a fényvisszaverő prizma működési elvét.