Jól látom? Optikai eszközök a gyakorlatban – lesson / project plan

Vrsta učne ure/projektnega načrta
načrt lekcije
Sector
Információs és kommunikációs technológiák
Tema, učno področje
A fény visszaverődése
Razred
Kompetence/spretnosti, ki jih je treba razviti
IKT (információ, kommunikáció, technológia)
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Vezetés és felelősségvállalás
Strokovne kompetence in spretnosti, ki jih je treba razviti
a modellezés és az analizálás fejlesztése
Metoda poučevanja
kutatásalapú tanulás
Predmet(-i) javnega izobraževanja
Cilji učenja in razvoja
A tanulók az óra végére képesek lesznek grafikusan megoldani az optikai feladatokat. Megtanulják, mi néhány optikai illúzió alapja, megtanulják hogyan működik néhány optikai eszköz.
Koncepti
a fény visszaverődése, tükör
Potrebna orodja
számítógép
Trajanje
45 perc
Gradiva, ki se izdajo pred poukom ali za projekt

Az óra előtt (házi feladatként) a tanulók készítsenek gondolattérképet, amely segítségével átismétlik, összefoglalják a fény visszaverődésével és a tükrökkel kapcsolatos fogalmakat, tulajdonságokat.

Az óra elején minden tanuló megkapja a digitális tankönyv linkjét.

https://bit.ly/3vgJj8m

 

Uvodni del učne ure / Priprave na projekt

A bevezetőben a tanulók egy rövid kisfilmet néznek meg, majd ötletelnek, hogyan készült.

https://bit.ly/36ZiXj

Annak ellenére, hogy a videóban jól látszanak a síktükrök, több olyan válaszra is számíthatunk, hogy számítógépes szerkesztéssel készült a videó.

Izvajanje učne ure/projekta

A motivációs videót egy kicsit félretesszük, majd elkezdünk foglalkozni a síktükrök képalkotásával. A tanulók különböző problémákat oldanak meg a GeoGebra alkalmazás segítségével. Ehhez elengedhetetlen a GeoGebra ismerete.

Első feladatként a periszkóppal ismerkednek meg a tanulók. Miután tudják, hogyan épül fel egy egyszerű periszkóp, a GeoGebra alkalmazásban megszerkesztik, hogyan látjuk a cső és főleg a tükrök segítségével a tárgy képét. 

A második feladattal bárki találkozhat, hiszen egy olyan tükröt kell feltenni a falra, amiben tetőtől talpig látjuk magunkat. Ezt a feladatot is GeoGebra segítségével oldják meg a tanulók.

Miután megoldották mindkét feladatot, megbeszéljük a tapasztalataikat, eredményeiket. Ekkor térhetünk vissza a motivációs videóhoz is.

 

Digitalne naprave, ki se uporabljajo za ustvarjanje lastne vsebine
Bitly
Book Creator
Geogebra
Načrt vrednotenja

A tanulók saját magukat értékelik. Természetesen visszajelzést kapnak a tanártól is, hogy minden voltak jól, és miben kell még fejlődniük.

Diferenciacija

A tananyag bővítését ajánlott tartalmakkal oldom meg. Azok a tanulók, akik többet szeretnének olvasni az adott problémáról, egy kattintással újabb tartalmat érhetnek el. Amennyiben ügyesen megoldják a feladatokat, elgondolkodhatnak a szorgalmi feladaton, ill. anyagot gyűjthetnek hozzá.

Azok a tanulók, akiknél szükséges, megkapják az előre elkészített GeoGebra fájlokat, amivel tovább dolgozhatnak. Szükség esetén a tanár segítséget nyújt a tanulóknak.

A GeoGebra fájlok itt tölthetők le: 

PeriszkópTükör

Domača naloga, projektna naloga

Szorgalmi házi feladat

Az órán tanultak alapján GeoGebra segítségével megmagyarázni a fényvisszaverő prizma működési elvét.