- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
Terv típusa
Óraterv
Szektor
Gazdálkodás és menedzsment
Témakör, tanulási terület
Számvitel fogalma. Számviteli törvény
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Produktivitás és számonkérhetőség
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó készségek
logikus gondolkodás, rendszerező képesség, szakmai nyelvhasználat
Tanítási, tanulásszervezési módszer
frontális beszélgetés
Kooperatív módszer
Brainstorming
Kutatás alapú tanulás
Tanulási, fejlesztési célok
A számviteli alapfogalmak felelevenítése. A tanulók szakmai szókincsének bővítése. A meglévő ismeretek rendszerezése és megszilárdítása gondolattérkép, közös megbeszélés és videó segítségével. Felkészítés a későbbi mélyebb számviteli ismeretekre.
Fogalmak
számvitel, vállalkozó, vagyoni helyzet, jövedelmi helyzet, pénzügyi helyzet, számviteli rendszer részei, számvitel feladatai, pénzügyi számvitel, vezetői számvitel, számviteli törvény, számviteli politika
Szükséges eszközök
tábla, filctoll, laptop, projektor
Időtartam
45 perc
Bevezető rész, előkészítés
1. Ráhangolódás – motiváció (4 perc)
- Tanári tevékenység: köszöntés, óra céljának ismertetése, rövid kérdések feltevése.
- Módszer: irányított beszélgetés, kérdés-felelet.
- Bevezető: a számvitel minden gazdálkodó szervezet működésének alapja, ezért fontos az ismétlés.
- Tanulói tevékenység: előzetes ismeretek felidézése, rövid válaszadás.
- Cél: Előzetes tudás aktiválása, a téma iránti érdeklődés felkeltése
Megvalósítás részletes tervezése
2. Közös gondolattérkép készítése (10 perc)
- Tanári tevékenység: központi fogalom felírása a táblára („Számvitel”), kulcsszavak rendszerezése.
- Módszer: kooperatív módszer, brainstorming, vizuális szemléltetés.
- Diákok ötleteket mondanak: kiknek van szüksége számviteli információra, mi a számvitel feladata, részei, alapelvek.
- Tanár a hozzászólásokat rendszerezi, kulcsszavakat ír fel (pl. tulajdonos, vezetők, állam, pénzügyi számvitel, vezetői számvitel, vagyonvédelem, tájékoztatás).
- Cél: az előző év tudásának aktiválása, figyelmének fenntartása, vizuális megerősítés, a korábban tanultak előhívása.
3. Videó megtekintése (6 perc)
- Mesterséges intelligencia által készített rövid ismétlő videó lejátszása a forrás anyagáról.
- Módszer: frontális szemléltetés, digitális eszközhasználat.
- Tanulói tevékenység: aktív figyelem, rövid megbeszélés a látottakról. „Melyik fogalom volt ismerős? Mi volt új vagy más megközelítésű?”
4. Az anyag átismétlése – közös feldolgozás (15 perc)
- A forrás alapján a tanár irányított kérdésekkel vezeti végig az ismétlést:
- Számvitel fogalma, kiknek van szüksége rá.
- Számviteli funkciók (számbavételi, vagyonvédelmi, tájékoztatási).
- Számvitel területei (pénzügyi, vezetői).
- Számviteli törvény és számviteli politika lényege.
- Számviteli alapelvek fontossága.
- Cél: Diákok aktív bevonása: rövid példák, páros kérdések. A forrásanyag részletes áttekintése, a fogalmak pontosítása, az összefüggések megértése. Kérdésekkel, példákkal ösztönözni a diákok gondolkodását.
5. Rögzítés – összegzés (5 perc)
- Tanár összefoglalja: miért kulcsfontosságú a számvitel, hogyan kapcsolódik a gazdasági élethez.
- Kiemelés: a szakmai szókincs használata (pl. vagyon, pénzügyi helyzet, számviteli politika).
6. Házi feladat (4 perc)
- Tesztfeladat kiosztása: számviteli mérleg, vagyonbesorolás ismétléséhez a következő tanórára
- Cél: felmérni, hogy a tanulók mire emlékeznek az előző tanévből.
7. Szorgalmi feladat – kutatás alapú tanulás (1 perc)
- Tanári tevékenység: ismerteti a szorgalmi feladatot.
- Feladat: Válassz egy hazai vagy nemzetközi vállalkozást, és gyűjts információt arról, hogyan jelenik meg a számvitel a működésében! (pl. beszámoló, érintettek, számviteli politika).
- Módszer: kutatás alapú tanulás, önálló munka.
- Tanulói tevékenység: forráskeresés, információgyűjtés, rövid írásos vagy prezentációs beszámoló készítése.
Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
Canva
ChatGPT
Gemini
Google Tanterem
Google NotebookLM
Értékelési terv
- Formatív értékelés: órai munka közbeni visszajelzés (motiváló, bátorító).
- Szummatív értékelés: házi feladat (teszt) pontozása, szorgalmi munka értékelése.
- Diagnosztikus funkció: a teszt segít felmérni, hogy mennyire emlékeznek a tavaly tanult mérleg és vagyonbesorolás ismeretekre.
Differenciálás
Lehetőséget ad az egyéni felidézésre és a közös gondolkodásra.
Feladatok
A következő tanóra célja, hogy a tanár felmérje, a tanulók mire emlékeznek a vállalkozás vagyonával (eszközök, források) kapcsolatban az előző tanévben tanultak alapján, a kiadott házi feladattal (teszt) a tanulók előzetesen áttudják ismételni a témakört.
A szorgalmi feladattal motiválni, a szakmai fejlődést elősegíteni szeretné a tanár, a plusz munkát szorgalmi jeggyel értékeli.