Zongoraóra – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Művészetek és humán tudományok
Oktatás
Témakör, tanulási terület
Zongoradarabok tanulása, gyakorlása
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
stílusérzék, stílusismeret fejlesztése, egyenletes billentés fejlesztése, kifejezőkészség fejlesztésetempó-egység érzet kialakítása
Módszer, tanulásszervezési
projektalapú tanulás
Tanulási, fejlesztési célok
tempóegység-érzetének fejlesztése, a helyes billentésmód kialakítása, a darab karakterének megéreztetése és a kifejezőkészség fejlesztése
Fogalmak
crescendo, diminuendo, dolce, spirituoso,
Szükséges eszközök
Jól hangolt zongora, a tanult darabok kottája
Időtartam
45 perc
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

Clementi: C-dúr szonatina 1. tétel, Lack: Tarantella 

https://www.youtube.com/watch?v=URvcBnLSxOQ

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

Bemelegítő  skálajáték C-dúrban, figyelve az ujjak egyenletes billentésére és a csukló lazaságára, a megfelelő karhasználatra. A lépegető skálát  éneklő legato és staccato billentéssel is gyakorolja. A hármashangzat felbontásnál figyelve a a helyes karmunkára.

Az óra / projekt megvalósítása

A szonatina eljátszása lassabb, gyakorló tempóban, részenként. Menet közben a technikai, ujjrendi problémák javítása, megbeszélése. Ezután a darab karakterének, dinamikájának megbeszélése kérdésekkel, rávezetéssel. Miután tisztáztuk, a növendék is próbálja beépíteni a játékába a helyes dinamikát, frazeálásokat, artikulációt. Még lassabb tempóban, hogy mindenre tudjon figyelni. Többször is átjátssza figyelve a megbeszéltek megvalósítására.

A másik darab Lack: Tarantella című műve, amelyet a tanuló már kotta nélkül is el tud játszani. Már olyan fázisban van, hogy a figyelem nagy részét a kidolgozásra tudjuk fordítani. A karakter minél hitelesebb megformálására, a jó tempó beállítására, és a dinamikai sokszínűségre. Telefonnal felvesszük, utána visszanézzük és először ő mondja meg, mi volt jó, és mi nem sikerült. 

 

Egyéb, az előző listában nem szereplő digitális eszköz
youtube
Értékelési terv

A Clementi Szonatina bevezető része már elég jól megy, de az egyenletesség nincs mindenhol megoldva. A kidolgozási részben még nem elég magabiztosan tudja a ,,kottaszöveget". Addig a dinamikára sem tud teljesen figyelni. 

A Lack Tarantella darabot jól érzi a karakterét, tempóját, de néhány helyen kissé belesiet. A dinamikát is szépen megcsinálja.

Házi feladat, projektfeladat

A Clementi Szonatinát részenként metronómmal adtam fel az egyenletesség fejlesztése érdekében. A kidolgozási részben pedig a ,,kottaszöveg " minél pontosabb megtanulása a feladat.

A Lack Tarantellában a sietős részeket lassú, egyenletes tempóban gyakorolja.