Logopédiai óraterv – lesson / project plan

Type of lesson / project plan
Lesson plan
Sector
Oktatás
Topic, learning area
Beszédfejlesztés
Vocational subject(s)
Grade
Competencies, skills to be developed
Kommunikáció és együttműködés
Professional competencies, skills to be developed
Beszéd fejlesztés
Teaching method
játékosítás
General subject(s)
Learning and development goals
Helyes hangképzés kialakítása
Concepts
beszédhiba javítása
Required tools
Nincs szükséges eszköz
Duration
30 perc
Materials released before class or for a project
  1. Artikulációs mozgást előkészítő gyakorlatok
  • Ajakgyakorlatok

„Képeken állatokat láttok. 

Mit mondanak az állatok? Utánozzuk őket!”

-morgós medve - mmmm

-malac -ui-ui

-farkas-aú-aú

      -kakas- kukurikkú

-bárány- bee beee

-tehén bú-bú

-tigris-áááá

-majom-uuuuu

-elefánt őőőő

-nyuszi-musz musz

-süni- nem ad ki hangot

-zsiráf-nem ad ki hangot

 

    Csoportosítsuk az állatokat. Hol élnek? 

 

     HÁZIÁLLAT     VADON ÉLŐ ÁLLAT

Két csoportban dolgoznak a gyermekek. 6-6 képet kapnak és a megfelelő rajz alá rakják. 

  • Nyelvgyakorlatok

Szájtéren kívüli gyakorlatok:

-Nyisd ki a szádat! A kiskaput! Ki-be bújik a nyelved! Állad nem mozog! 

-Nyaljuk meg a bajuszunkat! 

-Nyelvünkkel simogassuk meg a felső és az alsó ajkainkat, a szánk pirosát! 

-Széles mosolygós a szám, fogam összezár! Kicsi, kerek a szám és csücsörít, mintha puszit adnál. 

 

Szájtéren belüli gyakorlatok

-Liftezik a nyelvünk. Emeld fel a nyelvedet a felső fogad mögé, a padlásra! Majd gyere le a nyelveddel az alsó fogad mögé, a pincébe! 

-Nyelvünk most egy fogkefe! Mossuk meg a nyelvünkkel a felső majd az alsó fogsorunkat!

Kívülről és belülről is. 

-Lovacska csattogó hangját utánozzuk!

Szívd fel a nyelvedet a szájpadlásodra! 

-Nyelvhinta. A nyelved hegyét tedd az alsó fogsorod mögé, majd hintáztasd a nyelved hátát ki és be. 

Introductory part and preparation of the lesson / project plan

II. FŐRÉSZ

 

1. Hallási figyelem fejlesztése –mozgással kísérve

„Álljatok fel! R hangot hallod a szóban, akkor előre lépsz. Ha nem, állva maradsz.” 

 

Hívókép bemutatása –MOTOR (r hang hívókép) 

„Ne ejtsd ki a motor, r hangját csak a füledre figyelj!”

Szavak: pók, robot, pipi, róka, fészek, rózsa, banán, orr, gesztenyefa, egér, ősz, paripa, tök, dió, repülő, 

 

 

2.Auditív differenciálás megerősítése feladatlapon

 

„Kösd oda a motor képéhez, ha hallod a szóban az „r” hangot. Ne ejtsd ki! Füledre figyelj! „

Hangadó foglalkoztató füzet L, R hangokhoz 49. oldal feladatlap, közös megoldása. 

 

Hangszerek hangjának bemutatása: cintányér, dob, harsona, zongora, trombita.- közös zenélés

Hangszerekkel kísért mondókázás:

 -cini cini muzsika

-gyerekek, gyerekek szeretik….

-lipem, lopom a szőlőt

-esik az eső, süt a nap

Implementation of the lesson / project plan

 

3. Hangfejlesztés

„ A mai foglalkozásokon megtanuljuk szépen kiejteni a durranós puska „DR” hangját Ahhoz, hogy az r hangot ki tudjátok ejteni, segítenek másik hangok. Most a puska hangja.” 

 

Indirekt módon:

Minden gyermek „DR” hang hívóképe-durranós puska

„Célbalövő versenyt rendezünk, játék puskával. Dörrenjen a puskád! Milyen hangot ad? (dr-dr-dr-dr)

Folyamatosan próbáljátok utánozni a puskadörrenés hangját!”

 

     Direkt módon: 

Tükör előtt beállítom a beszédszervek helyzetét. (Kanál nyelvet beemeljük a felső fogsorod mögé, erőteljesen fújj rá, hogy elől, középen jöjjön a levegő.)Perdíts! 

 

Feladatlap:  

Lazán perdülj: 54. oldal

Brumi célbalő

4. Rögzítés:  

Mindkét csoportnál hangsorban (vokálisok között) kapcsolom a fonémához a magánhangzókat. 

Tükör előtt: 

ádr, adr, edr, odr, ödr, édr, udr, üdr, idr

drá, dra, dre, dro, drö, dré, dru. drü, dri

„Álljatok körbe! Mindenkinek sorban dobom a babzsákot és mondom a hangkapcsolatot, amit utánam kell mondania. Nekem dobd vissza!”

 

5. Automatizálás

Szókezdő fonetikai helyzetben.

„Mindenki kap egy feladatlapot!

DR hang automatizálása szó elején

Dráva, dráma, drága, drágakő, dragonyos, drazsé, dressz, drót, drótkefe, drótkötél, drótháló, drukkol.

( Ismeretlen szavak magyarázata pl.: dragonyos, dráma, drazsé, dressz).

 

 

   6. Beszédértés fejlesztés: 

„ A feladatlapon mutasd meg azt a képet, aminek a nevét hallod! „

drót, drazsé, drótkefe, dragonyos

 

 

 

 

 7. Grammatikai rendszer fejlesztése

Négy évszak

Tavasz          Nyár              Ősz                  Tél

 

„Korábban már beszélgettünk az évszakokról. Négy képet láttok, döntsétek el, melyik ábrázolja az őszt. 

Beszéljünk a képről. 

 

Ősz:

Ősszel sokat esik az eső. A fák levele lehull. A táj, szép színes. Gesztenyét, diót, almát, szőlőt szedhetünk. Kezdődik az óvoda, iskola. Az állatok felkészülnek téli álmot aludni. A gólyák, fecskék elköltöznek. 

 

Mesélj a képről- ALATT fogalma

„ A süni a fa alatt szundikál. 

A csiga, katica, ibolya a fa alatt van. 

A pillangók a fa alatt szállnak. „

 

Tudtok-e olyan szavakat mondani az őszről, amelyben R hang van?

barna, avar, vörös, 

 

Used digital devices
Google Tanterem
Evaluation plan

2.A foglalkozás megbeszélése, értékelése 

 

 Az órai munka értékelése

-tanári és tanulói értékelés

Jutalmazás

Házi feladat megbeszélése

Differentiation

1.Mozgáskotta módszer a logopédiában

 

„ A korábbi óráinkon megismerkedtetek a mozgáskotta lapjaival. Minden állatképre végzünk valami mozgást. Ismételjük át! „

-medve: csípőn a kéz, terpeszállás

-béka: guggolás

- mókus: kezünk a mellkasunk előtt

-madár: kezünk oldalsó középtartásban.

Miközben rálépsz, mondd ki hangosan az állat nevét. 

 

„Lábformáknál, figyelj, hogy egy láb vagy páros. Tapsold le a szürke korongok számát!

Összeállítottam egy pályát Nektek, a korábban már megismert lapokból. Sorban, egymást kivárva haladjatok végig a mozgáskotta lapjain!”

Homework, project task

Az órai munka értékelése

-tanári és tanulói értékelés

Jutalmazás

Házi feladat megbeszélése