Händel: F- dúr szonáta kotta
Az alábbi YouTube videók megtekintése
https://www.youtube.com/watch?v=MENAYbCnwlU
https://www.youtube.com/watch?v=Lyz9pYAeXzE
https://www.youtube.com/watch?v=N7O0NF2vPx4
https://www.youtube.com/watch?v=7FWX_BanIcg
Egymás üdvözlése, kipakolás, közben rövid beszélgetés, gyorsan felmérem, hogy ma épp milyen lelki és fizikai állapotban érkezett órára a diák. Az óra első 10 percében befújással kezdünk, F dúr skála. Először tenuto, majd legato, tercmenet., duplanyelv, hármashangzat.
A szonátával előző órákon már megismerkedtünk, a barokk furulyán előadott, díszített változatot (Youtube video) közösen meghallgattuk az óra elején.
Az első, lassú tétellel foglalkozunk ezen az órán. Elemezzük az első tételt és megkeressük benne a dallamvázat. A barokk zene egyik legfőbb jellegzetessége a díszítés. Beszélek arról, hogy a barokk zeneszerzők szabadságot adtak a zenészeknek, így minden zenész a saját szája íze, ízlése szerint díszítheti a zenét. Sokan, sokféleképpen játszák ezt a tételt, meg is hallgattunk már sok felvételt a YouTube-on. A díszítéssel óvatosan kell bánni, mert hangsúlyt kap tőle a zene, ezért nem mindegy hova, mely hangokon, helyeken alkalmazzuk. Párhuzamként az öltözködési divatot hozom fel, hogy milyen stílusú öltözéket milyen kiegészítőkkel lehet feldobni, és a "testi adottságokat" (a hangszer adta adottságot, a hangszer egyedi tulajdonságából fakadó szépséget, a játékos egyéniségét) hogyan lehet hangsúlyozni. És sokszor a kevesebb több. De mindez nyilván egyéni ízlés kérdése, ettől csodálatos a barokk zene. Ez nagyban segít a diáknak megérteni a díszítés lényegét. A diák kiválaszt egy helyet, ahova szerinte ilik egy trilla. A trilla sebessége sem mindegy. A lassú tételhez nem illik a vad sebességű trilla. Végül sikerül egy szép megoldással egy díszt tenni a tételbe, ezt ceruzával be is jegyzi a kottájába. Megkérem a tanítványt, hogy először díszítés nélkül majd díszítéssel játsza el a tételt. Megdicsérem, ha jól sikerül, vagy biztatom, ha nem még nem tökéletesen sikerül.
A diák érdeklődően állt a témához, ami azért dicséretes, mert a barokk zene már nagyon messze áll a mai fiatal generációtól. A lassú tétel különösen nehéz, a lassúsága miatt, a felgyorsult világunkban ez nehézséget okoz. Megértette, hogy a barokk zenében még a lassú tétel is tánc, a barokkban minden zene tánczene. Szép egyenletes tempóban, de mégis táncos lüktetéssel, folyamatosan tudta már előadni. A kottában ebben a tételben, ebben a kiadásban nincs beírva semmi dísz, ezért szerettem volna hogy a diák önállóan tudjon díszíteni. Ez sikerült is. A trillát túl gyors tempóban játszotta, ezért még arra is felhívtam a figyelmét, hogy a tétel tempójához kell illeszkednie a trilla sebességének is, tehát kényelmesebben, jobban vasalja ki a trillát, a fentről indított hangot egy picit el is túlozhata, tenutosabban, kényelmesebben játszotta, amitől még inkább ízléses, finom díszítéssel gazdagította a művet.
Skála: d- moll. Händel: F-dúr szonta I. és II. tétele. Kérem a diákot, hogy a következő órára az első tételben keressen egy motívumot, ahol egy bonyolultabb díszítést el tudna képzeni, és ceruzával írja bele a kottába. Az otthoni gyakorláshoz kerestünk a YouTube-on egy "playalong" digitális zongorakísérő videót, amivel hallja a teljes művet, nem csak a saját szólamát.