- Prijava ali Registracija za objavo komentarjev
nincs, az első két bevezető órából a második.
0-5. perc
Célkitűzés, ráhangolódás
Feladat: Célkitűzés, ráhangolódás. gondolatébresztő kérdések, példák megbeszélése: történelem a hírekben, filmekben, hétköznapokban. Csoportalkotás és szerepek kijelölése.
A mai órán azt vizsgáljuk meg, miért érdemes a múltat tanulmányozni, és hogyan segít a történelem eligazodni a jelenben és a jövőben. Válassz idézetet magadnak az óra címének. Kivetítve:
„Aki nem ismeri a múltat, arra van kárhoztatva, hogy megismételje azt.”
– George Santayana, filozófus, 1905
„A történelem nemcsak a múltról, hanem mindig a jelenről és a jövőről is szól.”
– E.H. Carr, történész
„A történelem nem halott múlt, hanem az élő jelen része.”
– Karl Jaspers, német filozófus
„A történelem tanítása arra való, hogy az ifjúság okosabban éljen, mint elődei.”
– Klebelsberg Kunó, magyar kultuszminiszter
„A történelem nemcsak arról szól, mi történt, hanem hogy miért történt, és miért fontos ez ma.”
– David McCullough, amerikai történész
„Történelmet tanítani annyi, mint vitára nevelni, nem dogmákra.”
– Ken Robinson (attribuált a kritikai gondolkodás jegyében)
„A múlt tanulmányozása nélkül az ember olyan, mint egy vak az úton.”
– Konfuciusz
Alapkérdések
- Mire jó a történelem?
- Mi történne, ha nem ismernénk a múltat?
- Milyen mai problémákhoz kell történelmi háttértudás?
Tevékenység: Ráhangolódás: Gondolatébresztő kérdés
Módszertan / eszköz: Frontális osztálymunka, kivetítő használata, kooperatív kérdés-válasz
5.-35. perc
1. Kártyafeladat – Csoportmunkában
(Időtartam kb. 10 perc) Módszertan: Felfedezéses tanulás (Inquiry-based learning), Munkaforma: Csoportmunka + válaszformálás a kártyák alapján (képek is lehetnek)
A feladat: Minden csoport húz egy történelmi eseményt, valamint a hozzá kapcsolódó fogalmakat, hatásokat vagy emlékeket tartalmazó felsorolást.
- Beszéljétek meg, hogyan kapcsolódnak ezek a fogalmak az eseményhez!
- Alkossatok egy rövid választ arról, hogyan hat ez az esemény még ma is ránk, és hol találkozhatunk vele a mindennapokban!
Történelmi események és a hozzájuk tartozó kártyák (példák):
- 🏭 Ipari forradalom
- Gépesítés
- Városiasodás
- Gyári munkásság
- Környezetszennyezés
- ❄️ Hidegháború
- 3. világ
- Atomfegyverkezés
- Kelet-nyugat különbségek
- Kémműholdak
- 🇭🇺 1956-os forradalom
- Pesti srácok
- Kádár-rendszer
- Szovjet megszállás
- Kivándorlás
- 🕊️ Trianoni döntés
- Határváltozás
- Nemzeti kisebbségek
- Revizionizmus
- Nemzeti összetartozás napja
- 🚩 Kommunista diktatúra Magyarországon
- Besúgórendszer, Terror
- Mutyizás: "Elintézzük okosba"
- Államosítás
- Hiánycikk, Sorban állás
- ✝️ Vallások kialakulása
- Tanítók (Buddha, Jézus, Mohamed, Luther)
- Szent könyvek
- Vallási szokások
- Erkölcsi parancsok
- ✡️ Holokauszt
- Antiszemitizmus
- Gettó, Deportálás
- Embermentés
- Népirtás
2. ChatGPT-felhasználás a 6 kalapos módszerrel (Bono)
(Időtartam: 12 perc) Módszertan: AI-alapú reflektív tanulás, Munkaforma: AI használat + jegyzetelés,
Feladat: Ma egy olyan gondolkodásfejlesztő módszert fogunk megtanulni, ami segít különböző nézőpontok szerint átgondolni egy kérdést, és így megérteni, hogy a tények, érzelmek, kritikák és kreatív ötletek hogyan hatnak ránk. A módszer neve: Edward de Bono 6 kalapos gondolkodása. Kérdezd meg a mesterséges intelligenciát 6 különböző nézőpontból, használd az alábbi promtokat:
- 🔳 Fehér kalap (Tények): "Most egy 9.-es történelem órai feladatban több oldalról kell megvizsgálni egy témát. Először: sorolj fel 3 tényt, amelyek igazolják, hogy a történelem tanulása segít megérteni a mai világot."
- 🔴 Piros kalap (Érzelmek): "Miért lehet valaki személyesen érintett egy történelmi témában? Milyen érzelmeket válthat ki a múlt tanulmányozása?"
- ⚫ Fekete kalap (Kritika): "Milyen veszélyekkel járhat, ha tévesen tanítják a történelmet, vagy ha elhanyagolják annak tanulmányozását?"
- 🟨 Sárga kalap (Pozitívumok): "Sorolj fel 3 előnyt, amit a történelem tanulása nyújthat egy fiatalnak a 21. században."
- 🟩 Zöld kalap (Kreativitás): "Milyen kreatív módon lehet a történelmet érdekesebben tanulni, vagy tanítani? Adj példákat!"
- 🔵 Kék kalap (Reflexió, irányítás): "Itt most több nézőpontból vizsgáltunk meg egy kérdést. Miért fontos, hogy több nézőpontból értelmezzük a múltat? Hogyan segít ez a döntéshozatalban?"
Válaszd ki azt a választ, amelyik legjobban meglepett, és írd le, miért!
3. Vitaindító
(Időtartam: 7-10 perc) Módszertan: Strukturált vita, tanári moderálással, Munkaforma: Párban vagy csoportosan
Feladat: Minden tanuló megfogalmaz 1 érvet, a csoportok megosztják, vitatják egymással, 2-3 tanuló megosztja a többiekkel az érveit! Kérdések:
- A történelem csak múlt? Vagy a jövőt is formálja?
- Készülj fel 1 érvvel a saját álláspontod mellett!
Értékelési lehetőségek:
- Formatív értékelés: részvétel, csoportos együttműködés, érvelés minősége
- Önértékelés: reflexiós lap (lásd lentebb)
- Tanári visszajelzés: AI-használat során mutatott kritikai gondolkodás
35.-40. perc
Reflexió – 3–2–1 feladat (egyénileg)
(időtartam: 5 perc, vagy kevesebb) Módszertan: Önálló reflexió, rövid írásos visszajelzés, Munkaforma: Egyéni írásos munka, csendes zárás, személyes visszacsatolás
Feladat: Tanulók kitöltenek egy „3 dolog, amit megtudtam / 2 kérdésem van még / 1 dolog, ami meglepett” sablont.
- 3 dolog, amit ma megtudtál
- 2 kérdés, ami benned maradt
- 1 dolog, ami meglepett
Differenciálás:
Az első órán a bemutatkozás, classroom kurzuskód kiadása, a követelmények ismertetéséről volt szó. Az óra második felében a tananyagban a térbeli és időbeli elhelyezést gyakoroltuk. Itt lehet megfigyelni a hozzáállást és motivációt első benyomás alapján.
- Ezen előzetes tudás alapján csoportok kialakítása nem véletlenszerű
- Gyengébb tanulók a közös Classroom felületről letölthető előre gépelt sablon alapján dolgoznak az AI-analízis során
- Haladó tanulók vitavezető szerepet kaphatnak (2-3 osztály előtt bemutatkozó)
40.-45. perc
Házi feladat
(Időtartam: 3- 5 perc) Az alap házi feladatnál (feladat 1.): Módszertan: Kihirdetésnél: Tanári magyarázat, kérdés-válasz. Mikrotörténelem alkalmazása, Narratív pedagógia (élettörténeteken keresztül tanulás), Reflexív összehasonlítás (múlt–jelen párhuzam) Munkaforma: Kihirdetésnél: Frontális, Classroomban kiadva, ide felrakott instrukciókkal. Önálló tanulói munka, Családi beszélgetésen alapuló adatgyűjtés, Írásbeli összefoglalás, lényegkiemelés
A szorgalmi feladatnál (feladat 2.): Módszertan: Kihirdetésnél: Tanári magyarázat, kérdés-válasz. Empátiaalapú tanulás, történelmi szerepbe helyezkedés, drámapedagógia írásos elemei, támogatott kreatív írás mesterséges intelligencia bevonásával. Munkaforma: Kihirdetésnél: Frontális, Classroomban kiadva, ide felrakott instrukciókkal. Önálló, kreatív, alkotó tanulói munka, otthoni írásos projektmunka, választható, de visszajelzés alapú feldolgozás.
Feladat 1.: Készíts egy rövid beszámolót (5–7 mondat) egy családi beszélgetés alapján! Kérdezz meg egy szülőt, nagyszülőt vagy más rokont az alábbi témák valamelyikéről, és írd le, hogyan emlékeznek:
Választható témák:
- Milyen volt az iskolai élet, szabályok, tantárgyak régen?
- Hogyan telt egy átlagos nap gyermekkorukban?
- Milyen ünnepek voltak fontosak, és hogyan ünnepeltek?
- Milyen munkát végzett a családjuk, és hogyan változott ez?
- Milyen tárgyakat használtak a háztartásban, amit ma már nem?
- Milyen híreket, történelmi eseményeket éltek át személyesen?
Törekedj rá, hogy érdekes részleteket is kiemelj, és akár hasonlítsd össze a saját tapasztalataiddal!
Értékelési szempontok a családi interjúhoz
A házi feladat értékelésekor a következő szempontokat veszem figyelembe:
Szempont: Kiemelkedő (3 pont) Jó (2 pont) Alap (1 pont)
Témaválasztás és relevancia: 3 A téma egyértelmű, érdekes és a kérdésekhez jól illeszkedik 2 A téma kapcsolódik a feladathoz 1 A választott téma nehezen követhető vagy nem illeszkedik igazán
Részletgazdagság: 3 Konkrét történetek, személyes emlékek szerepelnek 2 Tartalmaz néhány érdekes részlet 1 Felületes, általános megfogalmazás
Összehasonlítás a jelen korral. 3 Világos, értelmes párhuzam a tanuló életével 2 Van próbálkozás az összevetésre 1 Hiányzik vagy erőltetett az összehasonlítás
Nyelvhelyesség, szerkesztés: 3 Jól szerkesztett, helyesírásilag igényes, 2 Érthető, kisebb hibákkal 1 Sok hiba, nehezen követhető
Max. pontszám: 12 pont – A feladat értékelése nem kötelező osztályzattal, de táblázatos írásos/szóbeli visszajelzés járhat hozzá.
Bónusz kihívás (opcionális, differenciálásra)
Kreatív írásfeladat – Szorgalmi lehetőség
Feladat 2. : Írj egy összefoglalást: Hol és melyik korban szeretnél élni? Ki lennél abban a korban? Használd az általános iskolai emlékeidet! Törekedj személyes hangvételre, mintha valóban ott lennél – írhatod naplóbejegyzésként vagy első személyű elbeszélésként is! Kérlek, kézzel írd meg!
AI-segítség – csak ötleteléshez! Használhatod a mesterséges intelligenciát az írás előtt vagy közben, de csak támogatásként, nem dolgozhat helyetted!
Példák kérdésekre, amelyeket feltehetsz:
- „Mondj három érdekes korszakot, amelyek izgalmasak lehetnek egy fiatal számára.”
- „Milyen volt az élet egy középkori városban?”
- „Milyen kihívásai lehettek egy korabeli mesterembernek vagy tanítónak?”
A történetet neked kell megírnod, a gép csak segít elindítani a gondolataidat vagy ötleteket adhat. Legyen a végeredmény a te egyedi, személyes megközelítésed! Képzeld el, hogy egy másik korban és helyen élsz! Írj egy rövid történetet (legalább 10 mondatban) arról:
- Melyik korszakot választod és miért?
- Hol élsz (ország, város, környezet)?
- Ki vagy te abban a korban? (pl. mesterember, diák, katona, kereskedő, nemes, tanító)
- Hogyan telik egy napod? Milyen kihívásokkal vagy örömökkel találkozol?
- Mit gondolsz a világról, amelyben élsz?
Értékelési szempontok a kreatív írásfeladathoz
A szorgalmi feladat értékelésekor a következő szempontokat veszem figyelembe:
Szempont Kiemelkedő (3 pont) Jó (2 pont) Alap (1 pont)
Történelmi hitelesség: 3 Meggyőző, valósághű részletek, 2 Jól felismerhető korszakjegyek 1 Kevés konkrétum vagy pontatlan
Szerep kidolgozottsága: 3 Hiteles, egyéni hangvétel 2 Átélhető, de kissé sematikus 1 Felületes, általános
Kreativitás és egyediség: 3 Egyedi ötlet, újszerű nézőpont 2 Érdekes, de ismert megközelítés 1 Kevésbé ötletes
Nyelvhelyesség, szerkesztés: 3 Szépen szerkesztett, helyesírás jó, 2 Néhány hiba, de követhető szerkezet 1 Sok nyelvi/szerkesztési hiba
Max. pontszám: 12 pont – A tanulók szóbeli vagy írásbeli visszajelzést kapnak. A feladat nem kötelező, de külön elismerést vonhat maga után.