Miért fontos a történelem tanulása a 21. században? – lesson / project plan

Vrsta učne ure/projektnega načrta
načrt lekcije
Sector
Társadalomtudományok, újságírás és tájékoztatás
Tema, učno področje
A történelem szerepe a jelen és a jövő megértésében (Bevezető óra)
Razred
Kompetence/spretnosti, ki jih je treba razviti
Digitális készségek
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Társadalmi és kultúrák közötti készségek
Strokovne kompetence in spretnosti, ki jih je treba razviti
Történelmi gondolkodás, Forrásértelmezés, Társadalmi problémák történeti elemzése, Érvelés és véleményalkotás
Metoda poučevanja
Felfedeztető tanulás Kooperatív csoportmunka AI-alapú reflektív tanulás Vita és érvelés Projektmódszer elemei
Predmet(-i) javnega izobraževanja
Cilji učenja in razvoja
AI-válaszok értelmezésével kritikus véleményt megfogalmazni, egy csoportos vita során önálló érvet képviselni.
Koncepti
Történelmi tudatosság, állampolgári kompetencia, forráselemzés, kritikai gondolkodás
Potrebna orodja
Okostelefon vagy tablet, internetelérés, tábla, jegyzetfüzet/jegyzetlapok
Trajanje
1 x 45p
Gradiva, ki se izdajo pred poukom ali za projekt

nincs, az első két bevezető órából a második.

Uvodni del učne ure / Priprave na projekt

0-5. perc

Célkitűzés, ráhangolódás

Feladat: Célkitűzés, ráhangolódás. gondolatébresztő kérdések, példák megbeszélése: történelem a hírekben, filmekben, hétköznapokban. Csoportalkotás és szerepek kijelölése.

A mai órán azt vizsgáljuk meg, miért érdemes a múltat tanulmányozni, és hogyan segít a történelem eligazodni a jelenben és a jövőben. Válassz idézetet magadnak az óra címének. Kivetítve: 

„Aki nem ismeri a múltat, arra van kárhoztatva, hogy megismételje azt.”
George Santayana, filozófus, 1905

„A történelem nemcsak a múltról, hanem mindig a jelenről és a jövőről is szól.”
E.H. Carr, történész

„A történelem nem halott múlt, hanem az élő jelen része.”
Karl Jaspers, német filozófus

„A történelem tanítása arra való, hogy az ifjúság okosabban éljen, mint elődei.”
Klebelsberg Kunó, magyar kultuszminiszter

„A történelem nemcsak arról szól, mi történt, hanem hogy miért történt, és miért fontos ez ma.”
David McCullough, amerikai történész

„Történelmet tanítani annyi, mint vitára nevelni, nem dogmákra.”
Ken Robinson (attribuált a kritikai gondolkodás jegyében)

„A múlt tanulmányozása nélkül az ember olyan, mint egy vak az úton.”
Konfuciusz

Alapkérdések

  • Mire jó a történelem?
  • Mi történne, ha nem ismernénk a múltat?
  • Milyen mai problémákhoz kell történelmi háttértudás?

Tevékenység: Ráhangolódás: Gondolatébresztő kérdés

Módszertan / eszköz: Frontális osztálymunka, kivetítő használata, kooperatív kérdés-válasz

Izvajanje učne ure/projekta

5.-35. perc

1. Kártyafeladat – Csoportmunkában

 (Időtartam kb. 10 perc) Módszertan: Felfedezéses tanulás (Inquiry-based learning), Munkaforma: Csoportmunka + válaszformálás a kártyák alapján (képek is lehetnek)

A feladat: Minden csoport húz egy történelmi eseményt, valamint a hozzá kapcsolódó fogalmakat, hatásokat vagy emlékeket tartalmazó felsorolást.

  • Beszéljétek meg, hogyan kapcsolódnak ezek a fogalmak az eseményhez!
  • Alkossatok egy rövid választ arról, hogyan hat ez az esemény még ma is ránk, és hol találkozhatunk vele a mindennapokban!

Történelmi események és a hozzájuk tartozó kártyák (példák):

  1. 🏭 Ipari forradalom
    • Gépesítés
    • Városiasodás
    • Gyári munkásság
    • Környezetszennyezés
  2. ❄️ Hidegháború
    • 3. világ
    • Atomfegyverkezés
    • Kelet-nyugat különbségek
    • Kémműholdak
  3. 🇭🇺 1956-os forradalom
    • Pesti srácok
    • Kádár-rendszer
    • Szovjet megszállás
    • Kivándorlás
  4. 🕊️ Trianoni döntés
    • Határváltozás
    • Nemzeti kisebbségek
    • Revizionizmus
    • Nemzeti összetartozás napja
  5. 🚩 Kommunista diktatúra Magyarországon
    • Besúgórendszer, Terror
    • Mutyizás: "Elintézzük okosba"
    • Államosítás
    • Hiánycikk, Sorban állás
  6. ✝️ Vallások kialakulása
    • Tanítók (Buddha, Jézus, Mohamed, Luther)
    • Szent könyvek
    • Vallási szokások
    • Erkölcsi parancsok
  7. ✡️ Holokauszt
    • Antiszemitizmus
    • Gettó, Deportálás
    • Embermentés
    • Népirtás

2. ChatGPT-felhasználás a 6 kalapos módszerrel (Bono)

(Időtartam: 12 perc) Módszertan: AI-alapú reflektív tanulás, Munkaforma: AI használat + jegyzetelés, 

Feladat: Ma egy olyan gondolkodásfejlesztő módszert fogunk megtanulni, ami segít különböző nézőpontok szerint átgondolni egy kérdést, és így megérteni, hogy a tények, érzelmek, kritikák és kreatív ötletek hogyan hatnak ránk. A módszer neve: Edward de Bono 6 kalapos gondolkodása.  Kérdezd meg a mesterséges intelligenciát 6 különböző nézőpontból, használd az alábbi promtokat:

  1. 🔳 Fehér kalap (Tények): "Most egy 9.-es történelem órai feladatban több oldalról kell megvizsgálni egy témát. Először: sorolj fel 3 tényt, amelyek igazolják, hogy a történelem tanulása segít megérteni a mai világot."
  2. 🔴 Piros kalap (Érzelmek): "Miért lehet valaki személyesen érintett egy történelmi témában? Milyen érzelmeket válthat ki a múlt tanulmányozása?"
  3. Fekete kalap (Kritika): "Milyen veszélyekkel járhat, ha tévesen tanítják a történelmet, vagy ha elhanyagolják annak tanulmányozását?"
  4. 🟨 Sárga kalap (Pozitívumok): "Sorolj fel 3 előnyt, amit a történelem tanulása nyújthat egy fiatalnak a 21. században."
  5. 🟩 Zöld kalap (Kreativitás): "Milyen kreatív módon lehet a történelmet érdekesebben tanulni, vagy tanítani? Adj példákat!"
  6. 🔵 Kék kalap (Reflexió, irányítás): "Itt most több nézőpontból vizsgáltunk meg egy kérdést. Miért fontos, hogy több nézőpontból értelmezzük a múltat? Hogyan segít ez a döntéshozatalban?"

Válaszd ki azt a választ, amelyik legjobban meglepett, és írd le, miért!

3. Vitaindító

(Időtartam: 7-10 perc) Módszertan: Strukturált vita, tanári moderálással, Munkaforma: Párban vagy csoportosan 

Feladat: Minden tanuló megfogalmaz 1 érvet, a csoportok megosztják, vitatják egymással, 2-3 tanuló megosztja a többiekkel az érveit! Kérdések: 

  • A történelem csak múlt? Vagy a jövőt is formálja?
  • Készülj fel 1 érvvel a saját álláspontod mellett!
Digitalne naprave, ki se uporabljajo za ustvarjanje lastne vsebine
ChatGPT
Google Tanterem
Drugo orodje, ki ni vključeno v prejšnji seznam
MS PowerPoint
Načrt vrednotenja

Értékelési lehetőségek: 

  • Formatív értékelés: részvétel, csoportos együttműködés, érvelés minősége
  • Önértékelés: reflexiós lap (lásd lentebb)
  • Tanári visszajelzés: AI-használat során mutatott kritikai gondolkodás

35.-40. perc 

Reflexió – 3–2–1 feladat (egyénileg)

 (időtartam: 5 perc, vagy kevesebb) Módszertan: Önálló reflexió, rövid írásos visszajelzés, Munkaforma: Egyéni írásos munka, csendes zárás, személyes visszacsatolás 

Feladat: Tanulók kitöltenek egy „3 dolog, amit megtudtam / 2 kérdésem van még / 1 dolog, ami meglepett” sablont.

  • 3 dolog, amit ma megtudtál
  • 2 kérdés, ami benned maradt
  • 1 dolog, ami meglepett
Diferenciacija

Differenciálás: 

Az első órán a bemutatkozás, classroom kurzuskód kiadása, a követelmények ismertetéséről volt szó. Az óra második felében a tananyagban a térbeli és időbeli elhelyezést gyakoroltuk. Itt lehet megfigyelni a hozzáállást és motivációt első benyomás alapján. 

  • Ezen előzetes tudás alapján csoportok kialakítása nem véletlenszerű
  • Gyengébb tanulók a közös Classroom felületről letölthető előre gépelt sablon alapján dolgoznak az AI-analízis során
  • Haladó tanulók vitavezető szerepet kaphatnak (2-3 osztály előtt bemutatkozó)
Domača naloga, projektna naloga

40.-45. perc

Házi feladat

(Időtartam: 3- 5 perc) Az alap házi feladatnál (feladat 1.): Módszertan: Kihirdetésnél: Tanári magyarázat, kérdés-válasz. Mikrotörténelem alkalmazása, Narratív pedagógia (élettörténeteken keresztül tanulás), Reflexív összehasonlítás (múlt–jelen párhuzam) Munkaforma: Kihirdetésnél: Frontális, Classroomban kiadva, ide felrakott instrukciókkal. Önálló tanulói munka, Családi beszélgetésen alapuló adatgyűjtés, Írásbeli összefoglalás, lényegkiemelés

A szorgalmi feladatnál (feladat 2.): Módszertan: Kihirdetésnél: Tanári magyarázat, kérdés-válasz. Empátiaalapú tanulás, történelmi szerepbe helyezkedés, drámapedagógia írásos elemei, támogatott kreatív írás mesterséges intelligencia bevonásával. Munkaforma: Kihirdetésnél: Frontális, Classroomban kiadva, ide felrakott instrukciókkal. Önálló, kreatív, alkotó tanulói munka, otthoni írásos projektmunka, választható, de visszajelzés alapú feldolgozás.

Feladat 1.: Készíts egy rövid beszámolót (5–7 mondat) egy családi beszélgetés alapján! Kérdezz meg egy szülőt, nagyszülőt vagy más rokont az alábbi témák valamelyikéről, és írd le, hogyan emlékeznek:

Választható témák:

  1. Milyen volt az iskolai élet, szabályok, tantárgyak régen?
  2. Hogyan telt egy átlagos nap gyermekkorukban?
  3. Milyen ünnepek voltak fontosak, és hogyan ünnepeltek?
  4. Milyen munkát végzett a családjuk, és hogyan változott ez?
  5. Milyen tárgyakat használtak a háztartásban, amit ma már nem?
  6. Milyen híreket, történelmi eseményeket éltek át személyesen?

Törekedj rá, hogy érdekes részleteket is kiemelj, és akár hasonlítsd össze a saját tapasztalataiddal!

Értékelési szempontok a családi interjúhoz

A házi feladat értékelésekor a következő szempontokat veszem figyelembe:

Szempont: Kiemelkedő (3 pont) Jó (2 pont) Alap (1 pont)

Témaválasztás és relevancia: 3 A téma egyértelmű, érdekes és a kérdésekhez jól illeszkedik 2 A téma kapcsolódik a feladathoz 1 A választott téma nehezen követhető vagy nem illeszkedik igazán

Részletgazdagság: 3 Konkrét történetek, személyes emlékek szerepelnek 2 Tartalmaz néhány érdekes részlet 1 Felületes, általános megfogalmazás

Összehasonlítás a jelen korral. 3 Világos, értelmes párhuzam a tanuló életével 2 Van próbálkozás az összevetésre 1 Hiányzik vagy erőltetett az összehasonlítás

Nyelvhelyesség, szerkesztés: 3 Jól szerkesztett, helyesírásilag igényes, 2 Érthető, kisebb hibákkal 1 Sok hiba, nehezen követhető

Max. pontszám: 12 pont – A feladat értékelése nem kötelező osztályzattal, de táblázatos írásos/szóbeli visszajelzés járhat hozzá.

Bónusz kihívás (opcionális, differenciálásra)

Kreatív írásfeladat – Szorgalmi lehetőség

Feladat 2. : Írj egy összefoglalást: Hol és melyik korban szeretnél élni? Ki lennél abban a korban? Használd az általános iskolai emlékeidet! Törekedj személyes hangvételre, mintha valóban ott lennél – írhatod naplóbejegyzésként vagy első személyű elbeszélésként is! Kérlek, kézzel írd meg!

AI-segítség – csak ötleteléshez! Használhatod a mesterséges intelligenciát az írás előtt vagy közben, de csak támogatásként, nem dolgozhat helyetted!

Példák kérdésekre, amelyeket feltehetsz:

  • „Mondj három érdekes korszakot, amelyek izgalmasak lehetnek egy fiatal számára.”
  • „Milyen volt az élet egy középkori városban?”
  • „Milyen kihívásai lehettek egy korabeli mesterembernek vagy tanítónak?”

A történetet neked kell megírnod, a gép csak segít elindítani a gondolataidat vagy ötleteket adhat. Legyen a végeredmény a te egyedi, személyes megközelítésed! Képzeld el, hogy egy másik korban és helyen élsz! Írj egy rövid történetet (legalább 10 mondatban) arról:

  • Melyik korszakot választod és miért?
  • Hol élsz (ország, város, környezet)?
  • Ki vagy te abban a korban? (pl. mesterember, diák, katona, kereskedő, nemes, tanító)
  • Hogyan telik egy napod? Milyen kihívásokkal vagy örömökkel találkozol?
  • Mit gondolsz a világról, amelyben élsz?

Értékelési szempontok a kreatív írásfeladathoz

A szorgalmi feladat értékelésekor a következő szempontokat veszem figyelembe:

Szempont Kiemelkedő (3 pont) Jó (2 pont) Alap (1 pont)

Történelmi hitelesség: 3 Meggyőző, valósághű részletek, 2 Jól felismerhető korszakjegyek 1 Kevés konkrétum vagy pontatlan

Szerep kidolgozottsága: 3 Hiteles, egyéni hangvétel 2 Átélhető, de kissé sematikus 1 Felületes, általános

Kreativitás és egyediség: 3 Egyedi ötlet, újszerű nézőpont 2 Érdekes, de ismert megközelítés 1 Kevésbé ötletes

Nyelvhelyesség, szerkesztés: 3 Szépen szerkesztett, helyesírás jó, 2 Néhány hiba, de követhető szerkezet 1 Sok nyelvi/szerkesztési hiba

Max. pontszám: 12 pont – A tanulók szóbeli vagy írásbeli visszajelzést kapnak. A feladat nem kötelező, de külön elismerést vonhat maga után.