A számnév, hozzá kapcsolódó szólások, közmondások – lesson / project plan

Vrsta učne ure/projektnega načrta
načrt lekcije
Sector
Oktatás
Tema, učno področje
A számnevek, szólások, közmondások
Poklicni predmet(i)
Razred
Kompetence/spretnosti, ki jih je treba razviti
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Társadalmi és kultúrák közötti készségek
Strokovne kompetence in spretnosti, ki jih je treba razviti
A számnévről tanultak elmélyítése  Beszédfejlesztés, beszédkultúra  Helyesírás  Szakkönyvek használata
Metoda poučevanja
csoportmunka
Cilji učenja in razvoja
Az óra végére a diákok felelevenítik a számnevekről tanultakat, és új szólásokat, közmondásokat ismernek meg és sajátítanak el.
Koncepti
számnév, számnév fajtái
Potrebna orodja
Projektor, tabletek, O. Nagy Gábor: Magyar szólások és közmondások Akkord Kiadó Kft. 2010., Híves Márta: Fején találta a szöget! T.T.K. Debrecen 2000.
Trajanje
45 perc
Gradiva, ki se izdajo pred poukom ali za projekt

O. Nagy Gábor: Magyar szólások és közmondások Akkord Kiadó Kft. 2010., 

Híves Márta: Fején találta a szöget! T.T.K. Debrecen 2000.

Uvodni del učne ure / Priprave na projekt
  1. Köszöntés
  2. Célkitűzés, csoportok kialakítása (szószóló, írnok, csend-, idő- és eszközfelelős)
Izvajanje učne ure/projekta
  1. Légzőgyakorlat számnevekkel (Projektor)
    a) egy - kettő - három - négy...
    b) első - második - harmadik - negyedik...
    c) egész - fél - harmad - negyed...
    d) egyszer - kétszer - háromszor - négyszer...
    e) sok - kevés - sok...
  2. Számnév szabályának, fajtáinak felelevenítése
    Táblakép:
    SZÁMNÉV 

    HATÁROZOTT SZN. HATÁROZATLAN SZN.

    TŐSZÁMNÉV SORSZÁMNÉV TÖRTSZÁMNÉV

    3. Csoportfeladat 1.

    Számnevek felismerése, bekarikázása.
    Szólásokból, közmondásokból példákat rakni a megfelelő fajtákhoz.

    Ebek harmincadjára jutott. (hat. törtsz.)
    Hetet ütött egy csapásra. (hat. tőszn.)
    Sok lúd disznót győz. (hat.lan szn.)
    Így lesznek az elsőkből utolsók. (hat. sorszn.)
    Ennek a fele sem tréfa. (hat. törtsz.)

    4. Csoportfeladat 2.

    Differenciált csoportmunka adott feladatokkal (mellékletek)     

                 
     mgh. pótlása szólásokban, közmondásokban                                         https://learningapps.org/display?v=pat4mjvic24


     feleletválasztás szólások, közmondások értelmezésével                   https://learningapps.org/display?v=pp3o6dgk324


     keresztrejtvény megfejtése szólásokkal, közmondásokkal
     közmondás keresése szótagokból összerakva, értelmezés
    feleletválasztással
     számnevek pótlása szólásokban, közmondásokban

    5. Szólások, közmondások felismerése képről: 

    https://www.youtube.com/watch?v=Os3hr7UKKy8 

    Csoportosítás: képek - rövid szövegek Értelmezés, dramatizálás

Digitalne naprave, ki se uporabljajo za ustvarjanje lastne vsebine
Tankockák (Learningapps)
Načrt vrednotenja

Csoportok önértékelése (együttműködés, hatékonyság) számkártyákkal

Tanári értékelés

Diferenciacija

Pótfeladatok: szólásokat tartalmazó képek, képrejtvények rajzolása

 

Domača naloga, projektna naloga

Házi feladat: Emlékezetből 5 számnevet tartalmazó közmondás, szólás írása a füzetbe.
Szorgalmi f.: Több írása, rajz, képrejtvény készítése a füzetbe vagy lapra.