Zeneelmélet - Moduláció – lesson / project plan

Vrsta učne ure/projektnega načrta
načrt lekcije
Sector
Művészetek és humán tudományok
Tema, učno področje
Moduláció, variációs formák
Poklicni predmet(i)
Razred
Kompetence/spretnosti, ki jih je treba razviti
Információs műveltség
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Produktivitás és számonkérhetőség
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Strokovne kompetence in spretnosti, ki jih je treba razviti
Halláskészség, formaérzék
Metoda poučevanja
magyarázat
Cilji učenja in razvoja
Az óra végére a diákok megismerkednek a moduláció típusaival és a barokk, valamint klasszikus variációs formákkal
Koncepti
Alteráció, hangnemi kitérés, moduláció, passacaglia, chaconne, karakter és motivikus variáció
Trajanje
45 perc
Uvodni del učne ure / Priprave na projekt

A modulálás témakörének előkészítése a tavalyi év során tanult alterációk és alterált akkordok összefoglalásával. A bécsi klasszikus nagyformák (menüett, rondó, szonáta-forma) legfontosabb tényezőinek rövid ismétlése. A fent említett témakörök gyakorlati alkalmazása, felismerése, a nyári szünetből következő felejtések feltérképezése.

Izvajanje učne ure/projekta

Felvázoljuk a moduláláshoz vezető út fokozatait. Átismételjük az alteráció fogalmát már a korábban részletesen megtanultak birtokában, valamint hogy mikortól beszélhetünk hangnemi kitérésről. Összekapcsoljuk a két fogalmat azzal a gondolattal, hogy tágabb értelemben minden alterált akkord hangnemi kitérést jelenthet. Utóbbiak tisztázása után a tanulók maguktól is meg tudják határozni a moduláció fogalmát, amelynek lényege, hogy a hangnemi kitéréshez képest a moduláció zárlattal erősíti meg az új hangnemet. A 3 fogalmat írásban is definiáljuk.

Meghatározzuk a moduláció típusait. A 4 típust először kiragadott, rövid zongorás példákon keresztül, hangzó formában ábrázolom (egyszerű-moduláció = Haydn-példa, összetett moduláció = Mozart-példa, moduláló szekvencia = Bach-példa, átmenet nélküli hangnemváltás = Liszt-példa), Frank Oszkár és Győrffy István könyvéből. A tankönyvekben fellelhető, korábban beszkennelt kottákat laptopról, projektoron keresztül kivetítem az osztály számára. Mikor a típusokat átbeszéltük, a fogalmakat írásban is rögzítjük.

A moduláció menetének bemutatását egy profán példán keresztül kezdjük: elképzelünk egy rendező-pályaudvart, ahol a hangnemek a vágányok, a moduláló akkordok pedig az átjárást biztosítják közöttük. A moduláció menetét pontokba szedjük és azonnal le is írjuk, hogy annak gyakorlati alkalmazásához egyfajta használati útmutatóként szolgáljon. Kizárólag fogalmi szinten meghatározzuk a moduláció eszközeit is (diatonikus, enharmonikus, kromatikus). Magyarázatot adunk az ún. hét-akkordos moduláció kivonatainak szükségszerűségére. A tanulók által meghatározott közös akkordokon keresztül felvázolunk egy-két moduláló mintapéldát autentikus irányba 1 kvint hangnemi távolságra. Ezeket zongorán is megszólaltatjuk a diákok közreműködésével.

Az összhangzattani témakörről áttérünk a formatani részre. A variációs forma barokk és bécsi klasszikus lehetőségeibe nyújtunk betekintést. Rávilágítunk a forma alakulásának korokat és stílusokat átívelő folyamatára. Felvázoljuk a bécsi klasszikus motivikus- és karaktervariáció azonosságait és különbségeit, akárcsak a barokk passacaglia és a chaconne esetében. A tanulókat külön-külön általuk ismert variációs művek említésére kérjük, amelyeket megpróbálunk közösen elhelyezni a fent említett kategóriák valamelyikében. Ígéretet teszünk hangzó példák rövid elemzéseire a következő órákon.

Röviden összefoglaljuk a moduláció alapjait, igyekszünk más, távolabbi kontextusba helyezni őket, hasonlóképpen az új formatani fogalmakkal.

Načrt vrednotenja

A énekkel és zongorával megszólaltatott korál, valamint a mintapéldák gyakorlati értékelése

Domača naloga, projektna naloga

A felvázolt 1 kvint távolságú modulációk zongorás megszólaltatása 1-3 #/b-s hangnemekben.