Zongoraóra – lesson / project plan

Type of plan
Lesson plan
Sector
Művészetek és humán tudományok
Topic, learning area
Zongoradarabok tanulása, gyakorlása
Vocational subjects
Grade
Competences, skills to be developed
Kreativitás és innováció
Professional competences, skills to be developed
A zongoradarabok előadásához szükséges technikai tudás fejlesztése, a zenemű helyes interpretálásához megfelelő eszközöket társítani
Teaching method
projektalapú tanulás
Learning and development goals
A zenedarabok előadásához szükséges technikai tudás fejlesztése, illetve a még ismeretlen zenei anyagok feldolgozása
Concepts
zenei kifejezések: crescendo, descrescendo, diminuendo, ritartando, agitato, leggiero
Required tools
zongora és a tanulandó zeneművek kottája
Duration
45 perc
Materials released before class or for a project

Haydn: D- Dúr szonáta I. és II. tétel,  Szkrjabin: Prelude op.11/No.1.

Segédanyag: Kiválasztott, szakmailag megfelelő hangfelvétel a Youtube-alkalmazásból a művekről 

https://youtu.be/7IBpLKAnAj0?feature=shared

https://youtu.be/7IBpLKAnAj0?feature=shared

Introductory part and preparation of the lesson / project plan

A darabhoz szükséges D- dúr skála, különböző ritmikai megoldásokkal és tempóban, majd hármashangzat felbontással is. Mindezt két kézzel is. A darabban szereplő trillák és más díszítések gyakorlása minden alaphangról, illetve fekete billentyűről is.

Implementation of the lesson / project plan

A zenemű ( Haydn: D- Dúr Szonáta I. II. tétel ) részenkénti eljátszása, a részekben előforduló technikai problémát okozó ütemek, zenei fordulatok kigyakorlása. A problémák kialakulásának okaira felhívni a figyelmet, eszközöket adni, melyek segítségével megoldhatóak a növendék nehézségei. A zenei hangzásának bemutatása a tanár részéről, előadás közeben a figyelmét felhívni a dinamikai eszközök ( erősítés, halkítás, lassítás, levegők),  helyes használatára. Ezután a diák is megpróbálja ezek alapján előadni a művet. 

Ezután a szonáta II. tétele egy új még feldolgozatlan zenei anyag, melyet külön kézzel átjátszunk a tanítvánnyal. Megbeszéljük  az ujjrendeket, a szükséges kötéseket, a választásokat, mely a klasszikus korszak autentikus előadásmódjához igazodik.

Az óra utolsó harmadában átismételjük a Szkrjabin Prelud-t, melyet a tanítvány már fejből játszik. A zenei anyag igen nehéz, így egyelőre a lassú tempó és a kottahű eljátszás a kitűzött cél. Lassú tempóban is fontos a zenei egységek tagolása, a dinamikai előadás betartása.

Evaluation plan

A Haydn szonáta I. tételének az előadási módja megfelelő, technikai téren is sokat fejlődött. A díszítések gyakorlásához adott gyakorlatok segítségére lesznek, hogy ne okozzon problémát a későbbiekben az eljátszás során. Hamarosan érdemes hangversenyen is előadni a művet.

A II. tétel feldolgozása nem okozott problémát a növendéknek, könnyen vette az akadályokat, a stílusérzéke megfelelő.

A Szkrjabin prelude zenei anyagát "szövegileg" birtokolja a tanuló, még szükséges, hogy a tempót gyorsítsuk.

Homework, project task

Egy új skála gyakorlása ( Á- Dúr ), különböző ritmikai feladatokkal

A Haydn Szonáta I. tétel memoriailag tudni, tehát végig fejből, illetve a díszítéseket az órán használt gyakorlatok segítségével fejleszteni

II. tétel: mindkét kezet külön kézzel kottából gyakorolni, betartani a megbeszélt ujjrendeket, kötéseket

Szkrjabin Prelude: Lassan fejből gyakorolni, 1-2 alkalommal gyorsabb tempóban is megpróbálni, figyelni a zenei egységek összefogására