Zongoraóra – lesson / project plan

Plantyp
Unterrichtsplan
Bereich
Művészetek és humán tudományok
Thema, Lernbereich
Zongoradarabok tanulása, gyakorlása
Berufsbezogene Fächer
Klasse
Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Kreativitás és innováció
Berufliche Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
A zongoradarabok előadásához szükséges technikai tudás fejlesztése, a zenemű helyes interpretálásához megfelelő eszközöket társítani
Unterrichtsmethode
projektalapú tanulás
Lern- und Entwicklungsziele
A zenedarabok előadásához szükséges technikai tudás fejlesztése, illetve a még ismeretlen zenei anyagok feldolgozása
Konzepte
zenei kifejezések: crescendo, descrescendo, diminuendo, ritartando, agitato, leggiero
Erforderliche Werkzeuge
zongora és a tanulandó zeneművek kottája
Dauer
45 perc
Vorab veröffentlichte Projektmaterialien

Haydn: D- Dúr szonáta I. és II. tétel,  Szkrjabin: Prelude op.11/No.1.

Segédanyag: Kiválasztott, szakmailag megfelelő hangfelvétel a Youtube-alkalmazásból a művekről 

https://youtu.be/7IBpLKAnAj0?feature=shared

https://youtu.be/7IBpLKAnAj0?feature=shared

Einführungsteil und Vorbereitung des Unterrichts- / Projektplans

A darabhoz szükséges D- dúr skála, különböző ritmikai megoldásokkal és tempóban, majd hármashangzat felbontással is. Mindezt két kézzel is. A darabban szereplő trillák és más díszítések gyakorlása minden alaphangról, illetve fekete billentyűről is.

Umsetzung des Unterrichts / Projektplans

A zenemű ( Haydn: D- Dúr Szonáta I. II. tétel ) részenkénti eljátszása, a részekben előforduló technikai problémát okozó ütemek, zenei fordulatok kigyakorlása. A problémák kialakulásának okaira felhívni a figyelmet, eszközöket adni, melyek segítségével megoldhatóak a növendék nehézségei. A zenei hangzásának bemutatása a tanár részéről, előadás közeben a figyelmét felhívni a dinamikai eszközök ( erősítés, halkítás, lassítás, levegők),  helyes használatára. Ezután a diák is megpróbálja ezek alapján előadni a művet. 

Ezután a szonáta II. tétele egy új még feldolgozatlan zenei anyag, melyet külön kézzel átjátszunk a tanítvánnyal. Megbeszéljük  az ujjrendeket, a szükséges kötéseket, a választásokat, mely a klasszikus korszak autentikus előadásmódjához igazodik.

Az óra utolsó harmadában átismételjük a Szkrjabin Prelud-t, melyet a tanítvány már fejből játszik. A zenei anyag igen nehéz, így egyelőre a lassú tempó és a kottahű eljátszás a kitűzött cél. Lassú tempóban is fontos a zenei egységek tagolása, a dinamikai előadás betartása.

Evaluierungsplan

A Haydn szonáta I. tételének az előadási módja megfelelő, technikai téren is sokat fejlődött. A díszítések gyakorlásához adott gyakorlatok segítségére lesznek, hogy ne okozzon problémát a későbbiekben az eljátszás során. Hamarosan érdemes hangversenyen is előadni a művet.

A II. tétel feldolgozása nem okozott problémát a növendéknek, könnyen vette az akadályokat, a stílusérzéke megfelelő.

A Szkrjabin prelude zenei anyagát "szövegileg" birtokolja a tanuló, még szükséges, hogy a tempót gyorsítsuk.

Hausaufgabe, Projektaufgabe

Egy új skála gyakorlása ( Á- Dúr ), különböző ritmikai feladatokkal

A Haydn Szonáta I. tétel memoriailag tudni, tehát végig fejből, illetve a díszítéseket az órán használt gyakorlatok segítségével fejleszteni

II. tétel: mindkét kezet külön kézzel kottából gyakorolni, betartani a megbeszélt ujjrendeket, kötéseket

Szkrjabin Prelude: Lassan fejből gyakorolni, 1-2 alkalommal gyorsabb tempóban is megpróbálni, figyelni a zenei egységek összefogására