Virtuális technológiák alkalmazása gépalkatrészek tervezésében. – lesson / project plan

Type of plan
Lesson plan
Sector
Mérnöki tevékenység, gyártás és építőipar
Topic, learning area
gépelemek tervezése
Competences, skills to be developed
IKT (információ, kommunikáció, technológia)
Kreativitás és innováció
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Teaching method
magyarázat
Learning and development goals
figyelmesen hallgatni és elemezni a feladatokat, megtanulja használni a technikai gondolkodást az alkotásban, megtanulja kezelni a programot,
Concepts
kihúzas, rotálás-Extrude, Revolve
Required tools
számítógép
Duration
1 óra
Materials released before class or for a project
1. feladat
feladat vázlata
Introductory part and preparation of the lesson / project plan

Az alkatrész létrehozásakor használja:a következő utasításokat:

I, EXTRUDE  - a test kihúzása a metsző síkra merőleges vázlatból,

II, REVOLVE - a vázlat elforgatása a meghatározott forgástengely körül.

Program indítása 

üvöltő ablak

Ehhez a feladathoz válassza a PART modult (kiterjesztés: name.prt). Létrehozunk egy munkakönyvtárat, amely meghatározza azt a helyet a számítógép lemezén, ahol az összes munkával kapcsolatos fájl tárolásra (és megnyitásra) kerül. A program európai mértékegységek használatára van beállítva (mm = milliméter, n = newton, s = másodperc). Ha szükséges, a beállítás módosítható.

Implementation of the lesson / project plan

I. Megoldás: az Extrude-kihúzás hasznílatával.

Kezdjük a munkát a sík rögzítésével és elforgatásával, amelyben a vázlatot rajzoljuk. A munka palettáról rögtön kiválasztunk egy kört, amit az x, z síkban a koordinátarendszer kezdetébe megrajzolunk, és a képernyőn megjelenő adat ablakban megadjuk a kör átmérőjét d = 14mm. (2. ábra)

 kör d=14mm
2. ábra kör kiválasztása 14mm átmérővel

A művelet után a rajzot a síkban a Select paranccsal befejezzük, és továbblépünk a virtuálistest létrehozásához (3. ábra)

select
3. ábra.select utasítás

Kiválasztjuk az EXTRUDE  utasítást, a virtuális testek létrehozásához használt eszközök széles skálájából (4. ábra)

extrude
4.ábra extrude

Ezután rákattintunk a megrajzolt kör körvonalára, a belső felület megváltoztatja a színét és a jobb egérgombbal elindítjuk a folyamatot. Adja meg a kívánt vastagságot a párbeszédablakban, és erősítse meg az entert megnyomva (5. ábra).

korong_készítése
5. ábra: korong_készítése

A korong sikeres modellezése után feketére színezzük. Váltson át a view fülre, és használja az alkatrészfestőt part-painter (6. ábra).

szinezo
6.ábra: szín paletta

A segéd fülön a legördülő menüből válassza ki a színt és a "body"-t, amely biztosítja a teljes alkatrész kifestését.

II, Most megoldjuk a feladatunkat a REVOLVE paranccsal.

Az első esetben a rajz sík rögzítésével kezdtük a munkát és kört rajzoltunk. A probléma annyiban más, hogy nem kört rajzolunk, hanem a bal oldali nézetből a korong keresztmetszetének a felső felét rajzoljuk meg. Amelyet a kontúr megrajzolása után az x tengely körül elforgatunk (7. ábra),

revolve
7. ábra: test készítése rotálással

Az objektumot 360 fokkal fordítjuk el. Ugyanazt a korongot kapjuk, mint az első esetben. A korong színezésekor ugyan úgy járunk el mint az elöbbi esetben.

A 8. ábrán egy panelt látunk utasításokkal, amelyek megkönnyítik a képernyőn lévő objektum kezelését és mozgatását.

manipulacios_panel
8. ábra: manipulációs panel

A feladat középpontjában a CAD környezet megismerése és a háromdimenziós testek modellezésének első lépései állnak. A diákok megtanulják, hogyan kell kezelni az objektumot a virtuális térben. A feladat a tananyag kezdeti elsajátításának funkcióját tölti be.

Digital tools used
Inkscape
Other tool not included in the previous list
SolidEdge
Evaluation plan

Feladat: modelezd meg a következő rajzal megadott feladatot,

ertekelesértékelés az alábbi táblázat alapján

ertekeles2

 

Homework, project task

Modelezétek le a kovetkezo ábrával megadott bábut.

hazi
bábu