- Loghează-te sau înregistrează-te să postezi comentarii
Az óra sikerességének előfeltétele, hogy a diákok korábban már elsajátították és gyakorolták az emberek külsejének leírásához szükséges szókincset (describing people) - ehhez segítségként akár rendelkeznek már saját és/vagy egymással megosztott quizlet szókártya készlettel/készletekkel és/vagy wordart szófelhőkkel.
Mielőtt jönnek órára, megkérjük őket, hogy ismételjék át ezeket a szavakat.
Bemelegítésnek az órát lehet a 'describing people' szókincs rövid ismétlésével kezdeni, pl.: 1-1 wordart szófelhő kivetítve - angol - magyar szavak megfeleltetése és/vagy angol szavak körülírása.
Az óra menete/lépései:
Első blokk: Kivetítünk egy képet 3 hölgyről - a diákok leírják a külsejüket. Ezek után elolvassák a 3 hölgy nyilatkozatát és kapnak 2 szövegértési kérdést: "Which two women feel they are judged because of their appearance? How?" (= "Melyik 2 hölgy érzi úgy, hogy a külseje alapján ítélik meg őket? Hogyan?"). Ezek után a diákok érvekkel alátámasztva megtippelik, hogy melyik hölgynek mi a foglalkozása.
Ezek után a szövegben sárgán kiemelt segédigéket párosítják a megfelelő jelentésű nyelvtani definícióval. Újra megvizsgálják a szövegben a mondatszerkezeteket/nyelvtani struktúrákat, majd kahoot kvízben különféle mondatok [pl. "I ______________ see their car (can't, must etc.). They must be somewhere else." = "Nem látom az autójukat. Bizonyára nincsenek itthon."] segítségével gyakorolják a nyelvtant. A kahoot kvíz ezen a ponton azért is jó, mert a tanár a kvíz előrehaladtával figyelemmel tudja kísérni a tendenciát, hogy kérdésről-kérdésre hány diák, melyik szerkezettel hibázik, első körben mennyire sikerült elsajátítaniuk az adott nyelvtani funkciót.
Második blokk: Ezek után a diákok megkapják 5 különböző ember arcképét, és mentimeter segítségével, csak a külsejük, vélt karakterük alapján megtippelik, kinek mi a foglalkozása. A tippekhez az adott nyelvtani kifejezéseket és a korábbi órák alkalmával már elsajátított szókincset használják. Nagyon nagy valószínűséggel tévesen tippelnek több ízben is - pl. a bokszoló nem egy férfi, hanem az egyik hölgy, aki Laila Ali, Muhammad Ali lánya. A mentimeterre leadott szavazatok demonstrálhatják, mennyire tévesen vagyunk hajlamosak ítélni, ha csak külső alapján ítélünk. Ebben a témában beszélgetést kezdeményezünk - pl. Ki az, aki ítélt már meg tévesen? Ki az, akit ítéltek már meg tévesen? Miért van az, hogy túlzottan hajlamosak vagyunk csak külsőségek alapján ítélni?
[Az első és a második blokk képeinek, rövid szövegeinek forrása: Clive Oxenden - Christina Latham-Koenig: New English File Intermediate Student's book. Ezeket, illetve a harmadik blokk választott videóját óra előtt meg lehet/kell osztani az alábbiak valamelyikén a csoporttal: MS Teams, google classroom, moodle.]
Harmadik blokk: videó + irányított beszélgetés
Tetszés/preferencia/rendelkezésre álló időkeret alapján levetítünk egyet az alábbi rövid, főleg/kizárólag képi elemekre építő (tehát angol nyelvileg nem nehéz) videók közül.
https://www.youtube.com/watch?v=N1ELe32Lqhk
https://www.youtube.com/watch?v=hAhxYXrHrSE
https://www.youtube.com/watch?v=Fzn_AKN67oI
A videókat az adott történethez illően 1-1 fontos ponton megállítjuk és mondatokat (a most tanult nyelvtani szerkezetek egyikét/másikát is tartalmazó), véleményeket elicitálunk: Ki a férfi/nő? Miért ilyen a külseje? Milyen ember lehet? Miért gondolja ezt, milyen külső jegyek alapján? Mit fog csinálni? Vajon mi fog történni ezután?
Mindegyik videóban van egy csattanó - az emberek tévesen ítélnek külső alapján. Ezt követő további kérdések: Mi történt végül? Te is így ítelted volna meg a másik embert? Hogyan érezted/éreznéd magad?
Haladóbb szintű csoportokban hosszabb, előadást/monológo(ka)t is tartalmazó videóra is eshet a választásunk, mely a sztereotípiákkal, előítéletekkel, a túlzóan hamar, csak külső alapján meghozott ítéletekkel kapcsolatosan kevesebb képi, jóval több nyelvi elemmel operál.
Ez esetben a szövegértést elvégezni és a vélemények megvitatását kivitelezni természetesen több, komplexebb kérdéssel kell; és ez magasabb nyelvi szinten is zajlik majd.
https://www.youtube.com/watch?v=GzeqIOT9gUk
https://www.youtube.com/watch?v=sVC9nqid5kM
https://www.youtube.com/watch?v=KM4Xe6Dlp0Y
https://www.youtube.com/watch?v=e__QsI0hU_g
Negyedik blokk: konklúziók.
A diákok maguk fogalmazzák meg a tanulságokat (az adott nyelvi szintjükhöz igazodva) és a tanár moderálásával beszélgetnek arról, hogy miért nem jó túlzottan/túl hamar/csak a külsőségek alapján ítélni. A negyedik blokkban, ha kivitelezhető, a diákok és a tanár üljenek körben, így nyíltabban, oldottabban, közvetlenebbül beszélgethetnek.
Ötödik blokk: linoit.
Egy linoit digitális faliújság segítségével a diákok válaszolnak a "What have you learnt today?" (="Mit tanultál ma?") és/vagy a "What will you take with you?" (="Mit viszel magaddal?") kérdésre/kérdésekre. A magukén kívül választhatnak még 1-2 cetlit és elmondhatják szabadon, azt/azokat miért vinnék el.
A korábbi órákon tanult szókincsből és az ezen az órán tanult nyelvtani szerkezetekből online redmenta tesztet írnak a diákok következő alkalommal.
Lásd fentebb a harmadik, videós blokk leírásánál.
Továbbá: mivel a nyelvi csoportok sosem teljesen homogének nyelvtudási szint szempontjából, adott esetben egy-egy feladat párban, kiscsoportban is elvégezhető (pl. a kahoot kvíz) - az együttműködéseket ki lehet úgy alakítani, hogy egy-egy magasabb szinten álló tanuló segítsen egy-egy gyengébbeknek.
Illetve: a vélemény-nyilvánításoknál, saját történetek elmesélésénél a diákokat mindenképpen bátorítsuk, bíztassuk, ám semmiképpen se presszionáljuk arra, hogy megszólaljanak, nyilatkozzanak. Érthető módon nem mindenki szeret megosztani esetleges személyes érintettségű történeteket, amik érzékenyen érinthették anno; valamint vannak félénkebb, visszahúzódóbb személyiségű diákok és/vagy olyanok akik alacsonyabb nyelvi szintjük miatt önbizalomhiánnyal/szorongásokkal küzdenek.
Opcionális egyedi/páros/kiscsoportos otthon vagy akár órai munka során elvégzendő projektfeladatok:
- Haladóbb szintű csoportokban egy rövid biteable videó létrehozása, mely egyéni, egyedi kifejezésmódon, szabadon megfogalmazott rövid üzenetekkel felhívja a figyelmet arra, miért ne ítéljünk elhamarkodottan/csak külső jegyek alapján.
- Alacsonyabb szintű csoportokban a korábbi órákon tanult külső jegyekhez kapcsolódó szókinccsel és/vagy az ezen az órán elsajátított nyelvtani szerkezetekkel kapcsolatos kérdéseket tartalmazó kahoot kvíz. Ebből 2-őt, max. 3-at a diákok megcsinálhatnak a redmenta teszt megírása előtt.
A tanárnak természetesen ellenőríznie/javítania kell az elkészült produktumokat mielőtt az osztály elé kerülnek a következő órák valamelyikén.