Zöldségfélék szaporítási módjai – lesson / project plan

Type of plan
Lesson plan
Sector
Mezőgazdaság, erdészet, halászat és állategészségügy
Topic, learning area
Szaporítás
Vocational subjects
Competences, skills to be developed
IKT (információ, kommunikáció, technológia)
Információs műveltség
Learning and development goals
A tanóra végére átfogó ismeret szereznek a tanulók a szaporítási módokról
Concepts
szaporítás, ivaros, ivartalan szaporítási mód
Required tools
Számítógép
Duration
45 perc
Materials released before class or for a project

A
ZÖLDSÉGFÉLÉK SZAPORÍTÁSA

 

A szaporítás fogalma

 A szaporítás biológiai ismereteken alapuló emberi tevékenység, amely során generatív és vegetatív növényi részeket életfolyamataik újrakezdésére, új növények létrehozására késztet

 

A zöldségtermesztésben alkalmazott szaporítási módok

Ivaros, generatív szaporítási mód

Ivartalan, vegetatív szaporítási mód

 

Ivaros szaporítási mód

 A  zöldségtermesztésben a legelterjedtebb az ivaros szaporításmód

 

 A szaporítóképlet lehet

  - mag vagy

  - termés (ikerkaszat, gomoly)

 

Ivartalan (vegetatív) szaporításmódok

  Különböző növényi részekkel (gyökér, hajtás, hagyma, gumó)

  Szövettenyésztés – a növény valamaly sejtjéből, szövetéből vagy szervéből (tenyészőcsúcsából, pollenjéből,  szárából) mesterséges táptalajon, steril körülmények között egész növényt nevelünk és azt továbbszaporítjuk

 

A vetés

 

  Az ivaros szaporítási mód valamennyi formáját – függetlenül attól, hogy magot vagy termést vetünk - magvetésnek nevezzük

A magvetést a helye szerint végezhetjük    - szabadföldön  vagy

  - termsztőberendezésben

A szabadföldi magvetés általában állandó helyre vetést jelent, de esetenként palántát is nevelnek szabadföldi ágyásokban

 

Termesztőberendezésekben általában palántaneveléshez vetnek

  Állandó helyre vetnek retket, áttelelő spenótot, vagy ősszel petrezselymet (zöld célra)

 

A magvetés célja szerint lehet

  - állandó helyre vetés

  - palántanevelés

  - kétéves (dughagyma) és évelő   (spárga) növények előnevelése

 

Állandó helyre vetés

Kizárólag így történik a zöldborsó, zöldbab, földimogyoró, spenót, cékla, mángold, sárgarépa, petrezselyem, pasztinák, sütőtök, csemegekukorica

Így vethető precíziós magvetéssel a sóska, spárgatök, cukkini,  rebarbara, dinnye, uborka, vöröshagyma, fejes saláta, káposztafélék, paprika, paradicsom

 

Palántanevelés

Hagyományos szaporítási módszer a hajtatásban és korai szabadföldi termesztésben

Paprika, paradicsom, tojásgyümölcs, dinnyefélék, uborka, zeller, káposztafélék

 

A kétéves és évelő növények nevelését szolgáló magvetés

Dughagyma, spárga

Magtermesztés alapanyagául szolgáló dugványok – sárgarépa, petrezselyem, zeller, cékla termesztése

Egyes káposztafélék (fejes-és kelkáposzta, karalábé, bimbós kel) anyanövényeinek termesztése

 

Introductory part and preparation of the lesson / project plan

Videó link elküldése.

https://biteable.com/watch/3531345/a96246d2c163ed81ef1210ea11deeea02188287a

Implementation of the lesson / project plan

A videólink közös megtekintése, esetleg akik még nem tudták megnézni otthon ők is lássák.

Majd Ppt segédlettel megbeszéljük a videón látottakat.

Digital tools used
Biteable
Evaluation plan

Kérdésekre adott válaszok alapján, jó érdemjegy szerezhető.

Homework, project task

Példák gyüjtése az adott szaporítási módokra.