- Accedi o registrati per poter commentare
A tanulók a Gazdálkodás és ügyviteli ismeretek tantárgy és az egyéb kapcsolódó tantárgyak kapcsán megtanulhatták a vendéglátás alapfogalmait és alapfolyamatait. Majd az egyes részfolyamatok megbeszélése történt.
A bevezető részben a tanulókkal ismertetjük a 3 foglalkozásból álló projekt fő célját:
- Csoportot kell alakítani: maximum 3 fő. A csoportképzés alapja: tetszőleges.
- Minden csapatnak az a feladata, hogy találjon ki egy képzeletbeli éttermet, amely Magyarország egyik ismert turisztikai térségében található. Végezzék el az étterem nagyívű általános arculattervezését, és képzeljék el nagyon is realisztikusan.
- Tervezzék meg az étterem logóját, fő menü sortimentjét, étel és itallapját, fő berendezési stílusát
- Végezzék el a beszerzlési források felkutatását.
- Erről a munkáról egy db ppt bemutatót készítsenek el.
- Töltsék fel a produktumot a szokásos módon a Classroomba!
Időbeosztás a 3×45 perces órára:
- 1. óra:
- 10 perc bevezetés: az óra céljának ismertetése, a projekt feladat bemutatása, a ChatGPT működésének és felhasználási módjának demonstrálása.
- 35 perc tanulói projektmunka: csoportos ötletelés az étterem arculatáról, névválasztásról, célcsoportjáról, alapvető koncepciójáról.
- 2. óra:
- 45 perc tanulói projektmunka: logikai és vizuális arculati elemek kialakítása (színek, stílus, üzenet), majd a beszerzési források és beszállítói lista összeállítása MI segítségével.
- 3. óra:
- 35 perc produktumbemutatás: 2 tanulócsoport prezentálja az elkészült étterem-arculatot és beszerzési tervet.
- 10 perc értékelés: saját értékelés és társértékelés strukturált szempontok alapján.
- Tanulói csoport élő prezentációja. 2*15 percben
Csoport önértékelése és Társak valamint tanári értékelése az alábbi szempontok alapján:
Projektproduktum Értékelési Szempont Rendszer (max. 10 perc)
Értékelési kategóriák (összesen 20 pont)
Az értékelés történhet pontozással vagy rövid szöveges indoklással.1. Ötletesség és kreativitás (0–5 pont)
2. Szakmai megalapozottság – Gazdálkodás és beszerzés (0–5 pont)
Értékelési szempontok:
A beszállítók kiválasztása logikus, ár-érték arányban és minőségben indokolható.
A beszerzési források illeszkednek az étterem profiljához.
Megjelenik tudatos gazdálkodási gondolkodás (pl. fenntarthatóság, élelmiszerbiztonság).
Van következetes indoklás a döntések mögött.
3. Kommunikáció és prezentáció minősége (0–5 pont)
Értékelési szempontok:
A csoport világosan, felkészülten és időkeretben mutatja be munkáját.
A tagok együttműködése érzékelhető.
Strukturált, logikus felépítésű a bemutató.
Vizuális elemek használata (digitalizált arculat, színpaletta, logóötletek).
4. MI-használat tudatossága és minősége (0–5 pont)
Értékelési szempontok:
A tanulók átgondolt kérdéseket tettek fel az MI-nek.
Látszik, hogy a munkafolyamatot valóban támogatta a ChatGPT (nem helyettesítette a diákok gondolkodását).
A csoport képes volt az MI által javasolt elemek szűrésére, átdolgozására.
Összesített pontszám: 0–20 pont
A 20 pont alapján adható gyors minősítés:
18–20 pont: Kiemelkedő projektmunka
14–17 pont: Jó színvonalú, átgondolt teljesítmény
10–13 pont: Elfogadható, részben kidolgozott munka
0–9 pont: Fejlesztésre szorul
10 perces gyorsértékelés menete
1. lépés (1 perc) – Rövid bevezetés:
„Most értékeljük a produktumot 4 szempont alapján.”2. lépés (5 perc) – A négy kategória végigpontozása.
3. lépés (3 perc) – Rövid visszajelzés:
Mi volt erős?
Mi fejlődhet a következő projektig?
4. lépés (1 perc) – Összesített pontszám + minősítés.
A csoportképzés alapja a szabad csapattag választás, egyéb differenciálásra nem lesz szükség.
A bevezető részben ismertetett feladatkiosztás után:
A tanulói munkavégzés alatt a tanári feladat a munkafolyamatok nyomon követése, az elakadási pontok figyelése, az akadályok elhárítása, a tanulók motiválása, segítése. Időbeosztás figyelése stb...