Tipologia di piano
Piano di progetto
Settore
Szolgáltatások (turizmus, szépészet, stb.)
Argomento / Materia
Turizmus-vendéglátás szakmai oktatás
Materie tecniche/professionali
Competenze e abilità da sviluppare
Digitális készségek
Információs műveltség
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Médiaműveltség
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Vezetés és felelősségvállalás
Competenze e abilità professionali da sviluppare
szakmai elméleti tudás kreatív alkalmazása, csapatmunka, önállóság, időgazdálkodás, kommunikációs képesség
Metodo didattico
csoport és pármunka
Obiettivi di apprendimento
A diákok megtapasztalhatják, hogy egy komplex életszerű feladatkijelölésen és megoldásán keresztül kreatívan és örömteli módon alkalmazhatják az elméleti tudásukat és megtapasztalhatják saját kreativitásukat.
Concetti
Gazdálkodási ismeretek, vállalkozási ismeretek, marketing, arculat tervezés, beszerzési források tervezése, étel és itallap tervezés
Strumenti necessari
Szokásos iskolai IT környezet, internet, Google Classroom, ChatGPT
Durata
3*45 perc
Materials to be shared before the lesson/project task

A tanulók a Gazdálkodás és ügyviteli ismeretek tantárgy és az egyéb kapcsolódó tantárgyak kapcsán megtanulhatták a vendéglátás alapfogalmait és alapfolyamatait. Majd az egyes részfolyamatok megbeszélése történt.

Introduzione e preparazione della lezione / project task

A bevezető részben a tanulókkal ismertetjük a 3 foglalkozásból álló projekt fő célját: 

  1. Csoportot kell alakítani: maximum 3 fő. A csoportképzés alapja: tetszőleges.
  2. Minden csapatnak az a feladata, hogy találjon ki egy képzeletbeli éttermet, amely Magyarország egyik ismert turisztikai térségében található. Végezzék el az étterem nagyívű általános arculattervezését, és képzeljék el nagyon is realisztikusan.
  3. Tervezzék meg az étterem logóját, fő menü sortimentjét, étel és itallapját, fő berendezési stílusát
  4. Végezzék el a beszerzlési források felkutatását.
  5. Erről a munkáról egy db ppt bemutatót készítsenek el.
  6. Töltsék fel a produktumot a szokásos módon a Classroomba!
Realizzazione della lezione / project task

Időbeosztás a 3×45 perces órára:

  1. 1. óra:
    • 10 perc bevezetés: az óra céljának ismertetése, a projekt feladat bemutatása, a ChatGPT működésének és felhasználási módjának demonstrálása.
    • 35 perc tanulói projektmunka: csoportos ötletelés az étterem arculatáról, névválasztásról, célcsoportjáról, alapvető koncepciójáról.
  2. 2. óra:
    • 45 perc tanulói projektmunka: logikai és vizuális arculati elemek kialakítása (színek, stílus, üzenet), majd a beszerzési források és beszállítói lista összeállítása MI segítségével.
  3. 3. óra:
    • 35 perc produktumbemutatás: 2 tanulócsoport prezentálja az elkészült étterem-arculatot és beszerzési tervet.
    • 10 perc értékelés: saját értékelés és társértékelés strukturált szempontok alapján.
Applicazioni utilizzate
ChatGPT
Google Tanterem
Programma di valutazione
  1. Tanulói csoport élő prezentációja.  2*15 percben
  2. Csoport önértékelése és Társak valamint tanári értékelése az alábbi szempontok alapján:

    Projektproduktum Értékelési Szempont Rendszer (max. 10 perc)

    Értékelési kategóriák (összesen 20 pont)
    Az értékelés történhet pontozással vagy rövid szöveges indoklással.

    1. Ötletesség és kreativitás (0–5 pont)
    2. Szakmai megalapozottság – Gazdálkodás és beszerzés (0–5 pont)
    Értékelési szempontok:

    A beszállítók kiválasztása logikus, ár-érték arányban és minőségben indokolható.

    A beszerzési források illeszkednek az étterem profiljához.

    Megjelenik tudatos gazdálkodási gondolkodás (pl. fenntarthatóság, élelmiszerbiztonság).

    Van következetes indoklás a döntések mögött.

     3. Kommunikáció és prezentáció minősége (0–5 pont)

    Értékelési szempontok:

    A csoport világosan, felkészülten és időkeretben mutatja be munkáját.

    A tagok együttműködése érzékelhető.

    Strukturált, logikus felépítésű a bemutató.

    Vizuális elemek használata (digitalizált arculat, színpaletta, logóötletek).

     4. MI-használat tudatossága és minősége (0–5 pont)

    Értékelési szempontok:

    A tanulók átgondolt kérdéseket tettek fel az MI-nek.

    Látszik, hogy a munkafolyamatot valóban támogatta a ChatGPT (nem helyettesítette a diákok gondolkodását).

    A csoport képes volt az MI által javasolt elemek szűrésére, átdolgozására.

     Összesített pontszám: 0–20 pont

    A 20 pont alapján adható gyors minősítés:

    18–20 pont: Kiemelkedő projektmunka

    14–17 pont: Jó színvonalú, átgondolt teljesítmény

    10–13 pont: Elfogadható, részben kidolgozott munka

    0–9 pont: Fejlesztésre szorul

    10 perces gyorsértékelés menete

    1. lépés (1 perc) – Rövid bevezetés:
    „Most értékeljük a produktumot 4 szempont alapján.”

    2. lépés (5 perc) – A négy kategória végigpontozása.

    3. lépés (3 perc) – Rövid visszajelzés:

    Mi volt erős?

    Mi fejlődhet a következő projektig?

    4. lépés (1 perc) – Összesített pontszám + minősítés.

Differenziazione

A csoportképzés alapja a szabad csapattag választás, egyéb differenciálásra nem lesz szükség.

Compiti a casa, project task

A bevezető részben ismertetett feladatkiosztás után:

A tanulói munkavégzés alatt a tanári feladat a munkafolyamatok nyomon követése, az elakadási pontok figyelése, az akadályok elhárítása, a tanulók motiválása, segítése. Időbeosztás figyelése stb...