Módszer típusa
Értékelési módszerek
Rövid összefoglalás
A szummatív (lezáró-minősítő) értékelés egy-egy nevelési-oktatási szakasz végén a tanuló teljesítményének viszonyítása a követelményekhez.
A módszer kifejtése

A szummatív értékelés összegzi, minősítést ad arról, hogy valamely tanulmányi szakasz végén a diák hogyan tett eleget a tanulmányi követelményeknek. A leggyakoribb formája a félévi és év végi osztályzat, valamint a vizsga. 

A minősítés sajátos funkciót tölt be, szelektálja, szűri a tanulókat: egy bizonyos szint alatti eredménnyel (nálunk egyes osztályzattal) nem léphet tovább az adott iskolatípusba a tanuló, vagy egy bizonyos eredménnyel (felvételi pontszámok) korlátozottak lehetnek a tanuló továbbtanulási esélyei vagy munkába állásának feltételei. Hatékonyságának alapfeltétele, hogy azonos mércével mérje a tanulók tudását, objektív, hiteles és megbízható információkat nyújtson.  

A szummatív értékelés egy-egy tanulási szakasz lezárásaként értékel. Ilyen a témazáró dolgozat, a szakmai záróvizsga vagy az érettségi is. A szummatív értékelés célja, hogy megállapítsa hogyan sikerült elsajátítania a diáknak az adott tananyagot, elérte-e a követelményként előírt tanulási eredményeket. A szakképzésben a tantárgy, illetve egy nagyobb téma, projekt zárásakor is tervezhető és alkalmazható.  

Ágazati vizsga, illetve szakmai vizsga esetében a vonatkozó jogszabályi előírások alapján meghatározott vizsgarészekkel, értékelési módként az interaktív, gyakorlati, projekt és portfólió módszer alkalmazása a  jellemző.

A módszer előnyei

A szummatív értékelések legfontosabb eleme  a  szakképzésben az ágazati és a szakmai vizsga, amely többféle funkciót tölthet be: tanulási szakaszzáró funkciót tölt be (ágazati vizsga) igazolhatja a végzettséget, a megfelelő képzettséget (szakmai vizsga), betölthet továbbtanulási szelekciós funkciót, eszköze lehet a pályaorientációnak. 

A módszerrel kapcsolatos kihívások, buktatók és azok kezelése

A hazai gyakorlatban uralkodó volt a szummatív értékelés. Az utóbbi két évtizedben azonban változást tapasztalható, helyén kezelt a diagnosztikus értékelés és egyre inkább szerepet kap a formáló/fejlesztő értékelés, melynek nagy szerepe van a tanulóközpontú, aktív tanítás-tanulási módszerek alkalmazásával együtt (a diagnosztikus és a  fejlesztő értékeléssel külön is foglalkozunk)

Módszer készítője
dr. Sediviné Balassa Ildikó