- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
A kisiskolások esetében a célok nem nehezek és a hangsúly az együttműködési készségek megtanulásán van. A középiskolások – különösen pedig a szakképzésben tanulók – esetében konkrét, életközeli problémák megoldására helyeződik a hangsúly, mert – szerencsés esetben – a csoportmunkát már korábban megtanulták a diákok.
A csoportok összetétele heterogén, a csoporton belüli szerepek jól meghatározottak.
A munkamegosztás lehetővé teszi, hogy a tanulók különböző munkákat végezzenek a képességeik alapján.
A feladatokat megbeszélik, ugyanúgy felelősek egymás tanulási eredményeiért, mint a sajátjukért.
A csoport sikere minden egyes tanuló teljesítményétől függ, így érdekeltek abban, hogy segítsék egymást. Együtt dolgoznak egy közös cél érdekében.
„ Összehangolt tevékenység, amely során fejlődnek a tanulók intellektuális, szociális és pszichikai készségei. Ebben nagy szerepe van a tanulói önállóságnak, az önálló tanulásnak, és az együttműködésen alapuló (kooperatív) tanulásnak, amelynek értékei között szerepet kap: az egymástól való tanulás, az egymásra figyelés az egymás tanítása, segítségnyújtás, ön- és társértékelés igénye és képessége, valamint az együttműködés igénye és képessége."(Bárdossy, 1999. 20-21. o.)
Az együttműködési készséget fejleszti, ami ma már a munkaerőpiacon elengedhetetlen.
Legkifinomultabb formájában a csoport összetételének tanári meghatározása tudatos, a „gyengébb” és „erősebb” diákok keverésével:
- növelhető a motiváció,
- az erősebbek segítő magyarázatai – kortárs támogatás – néha hitelesebbek és hatékonyabbak a tanári magyarázatnál,
- kisimulhatnak a csoporton belüli komoly teljesítménykülönbségek.