Gimnasztikai gyakorlatok izomrendszerre kifejtett hatásuk – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Bővebb szakterület
Sport
Témakör, tanulási terület
Gimnasztikai gyakorlatok osztályozása
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Digitális készségek
Információs műveltség
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Feljesztendő szakmai/tantárgyi készségek
Különböző gyakorlatok hatásainak azonosítása
Tanítási, tanulásszervezési módszer
csoportmunka AI-alapú
Tanulási, fejlesztési célok
A tanuló képes lesz rendszerezni a gimnasztikai gyakorlatokat izomrendszerre kifejtett hatásuk alapján.
Időtartam
45
Előre kiadott anyagok

https://docs.google.com/presentation/d/1TKsIV5ykyzO_vaoNQV0IE2Pehd5flNyq/edit?usp=share_link&ouid=116835528002461020669&rtpof=true&sd=true

Bevezető rész, előkészítés

Bevezetés (3-5 perc)

Az óra célja, hogy megértsük, a gimnasztikai gyakorlatok különböző hatást gyakorolnak az izomrendszerre: erősíthetnek, nyújthatnak vagy csökkenthetik az izomtónust.

" Ki tud mondani példákat az említett gyakorlatokra?" 
 

Megvalósítás részletes tervezése

Fő rész (35 perc)

A tanulók 6x4 fős csoportokba rendeződnek, mindegyik csoport egy-egy konkrét izomhatást kap feldolgozásra.

Csoportok és feladataik: 
1. Erősítő hatású gyakorlatok: Legyőző erőkifejtés 
2. Erősítő hatású gyakorlatok: Fékező erőkifejtés 
3. Erősítő hatású gyakorlatok: Statikus erőkifejtés / Ernyesztő gyakorlatok 
4. Nyújtó hatású gyakorlatok: Aktív statikus 
5. Nyújtó hatású gyakorlatok: Passzív statikus/dinamikus 
6. Nyújtó hatású gyakorlatok: Aktív dinamikus/dinamikus

 A csoportok a ChatGPT segítségével információt gyűjtenek a fogalmukról, majd a kapott válaszokat a kiosztott diasor alapján ellenőrzik, pontosítják és saját megfogalmazásban rögzítik.

Ezt követően példákat keresnek a saját kategóriájukra, és ezekből egy rövid, öt elemből álló gyakorlattárat állítanak össze beágyazott videólinkek formájában. A csoportok vizuális szemléltetést is készítenek: mesterséges intelligenciával képet generálnak, amely jól ábrázolja az adott izomhatás mechanizmusát.

A feldolgozott fogalmakból és példákból a csoportok Quizziz felületen tanulókártyákat hoznak létre, amelyek lefedik témájuk alapvető lexikális tartalmát. A csoportmunka végén a diákok bemutatják eredményeiket, ismertetik a fogalmat, a szemléltető képet, a videoalapú gyakorlattárat és a készített tanulókártyákat.

Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Gamma.app - prezentáció készítő
Quizizz
Értékelési terv

A csoportok bemutatják az elkészült fogalmi összegzéseket, szemléltető képeket és gyakorlattárakat. Ezt követően a tanulók egymás által készített Quizziz tanulókártyáival dolgoznak: közösen megoldják a kvízeket, visszajelzést adnak egymás kérdéseire, majd a kártyacsomagokat megkapják későbbi tanuláshoz és gyakorláshoz. Az értékelés így egyszerre épít a csoportmunka eredményére, a kölcsönös tudásmegosztásra és az önellenőrzésre.

Differenciálás

A csoportok által készített tananyagok tanári ellenőrzést követően egy közösen elérhető felületen kerülnek közzétételre. Így minden tanuló – különösen azok, akik hiányoztak vagy bizonytalanabbak a témában – bármikor vissza tudja keresni az összefoglalókat, ábrákat és gyakorló kártyákat. A felület célja, hogy önálló tanulást, ismétlést és differenciált fejlődést támogasson.

Feladatok
  • Kutatómunka AI-al. (ChatGPT)
  • Tervezés és szerkesztés Power Point
  • Internetes böngészés (Youtube)
  • Képgenerálás (ChatGPT)
  • Quizizz tanulókártyák