Az Újszövetség; Jézus születése – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Bővebb szakterület
Társadalomtudományok
Témakör, tanulási terület
A Biblia mint kulturális kód
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Digitális készségek
Információs műveltség
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Médiaműveltség
Produktivitás és számonkérhetőség
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Feljesztendő szakmai/tantárgyi készségek
beszédkészség fejlesztése, írott szöveg megértése, önálló tanulási képesség fejlesztése, esztétikai érzék fejlesztése
Tanítási, tanulásszervezési módszer
kutatás
felfedeztetés
szemléltetés
páros munka
Közismereti tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
A tanulók megismerik az Újszövetség főbb részeit, kik a szinoptikusok és miben hasonlítanak egymásra ill. miben különböznek, megismerik Jézus születésének történetét Máté és Lukács evangéliuma alapján.
Fogalmak
Újszövetség, evangélium, szinoptikusok, Jézus nevének jelentése, Messiás, napkeleti bölcsek, paradoxon
Szükséges eszközök
laptop, kivetítő (televíziókészülék)
Időtartam
45 perc
Előre kiadott anyagok

Az előző órákon az Ószövetséggel foglalkoztunk a tankönyv ill. a szöveggyűjteményben megtalálható bibliai szövegek alapján. A füzetbe vázlat is készült ezekről a tananyagokról.

Szöveggyűjtemény  150-161. oldal https://www.tankonyvkatalogus.hu/storage/pdf/OH-MIR09SZ__teljes.pdf 

Tankönyv 146-157. oldal    https://www.tankonyvkatalogus.hu/storage/pdf/OH-MIR09TB__teljes.pdf

Bevezető rész, előkészítés

Az óra elején beszélgetés arról, ki az, aki használja a mesterséges intelligenciát, mennyire érzik gyakorlottnak magukat ezen a területen. Az óra előtt mindenki kapott egy laptopot használatra, ezen most meg kell keresniük a Chat GPT felületét, mert ennek segítsgével kell megoldani az első feladatot, ill. be kell lépniük az iskolai Google Classroom felületre is, mert ide kell majd feltölteniük a kész anyagokat.

Előzetesen kiosztom a feladatot a Classroom-ba, ill. előkészítek egy Padlet-felületet, ahová majd az AI által generált képeket  fogják feltölteni.

Megvalósítás részletes tervezése

I. Bevezetés, ráhangolódás  

a. A diákok 5 kérdést és azokra adott választ generáltatnak a Chat GPT-vel az Ószövetséggel kapcsolatban. Addig kell az utasításokat módosítaniuk, amíg olyan eredményt nem kapnak, ami számukra megfelelő. Ezután pármunkában a padtársukkal felteszik egymásnak a kérdéseket és értékelik a kapott válaszokat. 4 perc

b. Az AI segítségével képeket generáltatnak a következő történetekkel kapcsolatban: Teremtéstörténet, Édenkert/Bűnbeesés, Özönvíz/Noé bárkája, Bábel tornya, József története. Ha elégedettek a kapott képpel, akkor feltöltik a Padlet megfelelő oszlopába, ha nem, akkor addig módosítják a megadott időkorláton belül, amíg nem megfelelő számukra a kapott eredmény.   3 perc

II. Új tartalom feldolgozása 

a. Az AI segítségével keresd meg, mit jelentenek a következő fogalmak ill. kik voltak miért jelentősek a következő személyek, helyek: evangélium, szinoptikusok, Máté, Márk, Lukács, János, Jézus nevének jelentése, Betlehem, napkeleti bölcsek, Messiás, Keresztelő János, keresztelés. A kapott eredményeket megbeszéljük osztályszinten, összehasonlítjuk, ki milyen eredményt kapott, vannak-e eltérések, hiteles-e minden információ.   5 perc

b. A tankönyv 158-161. oldala alapján vázlatot kell csináltatniuk a mesterséges intelligenciával. Ha ez készen van, tanulókártyákat kell generáltatniuk a tananyag alapján. A vázlatot és a tanulókártyákat végig kell olvasniuk, majd ha ezzel készen vannak, pármunkában összehasonlítják a kapott eredményeket.   10 perc

c. A tankönyv szövege alapján PPT-t készítenek az anyaghoz, szintén a mesterséges intelligencia segítségével (pl. a Gamma.app-pal vagy bármely általuk használt felületen keresztül. Legalább 10 diából kell állnia a prezentációnak és releváns képeket is kell tartalmazniuk.   10 perc

d. Ezután tesztkérdéseket generáltatnak, szintén a tankönyv szövege alapján és pármunkában "tesztelik" egymást a tanulók. Fel kell jegyezniük, ki hány kérdésre tudta a választ, voltak-e félreérthető kérdések, esetleg túl könnyű vagy túl nehéz feladatok. AEzt osztályszinten is megbeszéljük.  6 perc

III. Házi feladat

Az elkészült vázlat, tanulókártyák, tesztkérdések és PPT alapján felkészülni a következő órára az Újszövetség általános jellemzőiből és Jézus születéstörténetéből, valamint Keresztelő Szent János történetéből (természetesen használhatnak maguk által készített jegyzeteket is, ha azt célravezetőbbnek találják) 2 perc

IV. Az óra lezárása 5 perc

Mentimeter alkalmazás használata. Kérdések a tanulók AI-használatával kapcsolatban (eszközök, gyakoriság, stb.)

https://www.menti.com/al883a8qwwye

Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Mentimeter
Padlet
Értékelési terv

A diákok feltöltik az elkészült produktumokat a Google Classroom felületére, ahol egyben lehet értékelni az órai munkájukat. A Chat GPT által generált kérdéseket lefotózzák és a képeket töltik fel, a Padleten egyben lehet látni, ki melyik témához generált képet, a PPT-t szintén fel kell tölteniük. Ezek alapján értékelhető az órai aktivitásuk, az igényesség és természetesen az összeállított anyagok minősége is.

A következő órán irányított kérdések segítségével ismétlés, ill.tesztkérdések megoldása.