A daljáték elsajátítása – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Művészetek és humán tudományok
Témakör, tanulási terület
A daljáték fogalma és annak megismerése a népdalok mentén
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
Kommunikáció és együttműködés
Produktivitás és számonkérhetőség
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
A daljáték, operett, érthető, természetes szövegmondás, színészi játék, előadásmód fontossága.
Módszer, tanulásszervezési
szemléltetés
magyarázat
Tanulási, fejlesztési célok
A klasszikus hangképzésre épülő operett stilisztikai jegyek, az ének és beszéd közti gördülékeny, természetes átmenetet (népzenei kapcsolódás) elsajátítása, a színészi képességek előtérbe helyezése
Időtartam
30 perc
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

Magyar operettek gyöngyszemei I.-II.

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

Ráhangolódás az órára, kipakolás, kották rendezése. Tanóra eleji beszélgetés, feszültségoldás. Megkérdezem, milyen napja volt, nem fáradt e, mi történt az iskolában. Miden tanórát bemelegítéssel, skálázással kezdünk, a megfelelő izmok ellazítása érdekében és a hangi megerőltetés elkerülése miatt. Alhasi légzés gyakorlása, hangindítás hosszú, sziszegő mássalhangzókkal, majd megszakítva. Három különböző dallamú skála, a kis ambitustól a nagyobbig, akár váltakozó irányból. Lehetőleg álló helyzetben, kis terpeszállásban, egyenes háttal. Terc skála fentről kezdve "m" hangzóval (mi-mi-mi-ma-ma-ma), friss tempóban. A kiválasztott dalra épülő legato skála: akkordfelbontás lentről kezdve, lassan énekelve, egy hangzóval (lá), hat hangterjedelmű skála, a szekszten megállva és visszafelé (dó-mi-szó-láá-szó-mi-dó): Szi-i-la-a-aaa. 

Az óra / projekt megvalósítása

Az esetleges hibák azonnali javítása, mint a helyes hangképzés alapjául szolgáló alhasi légzés. A mássalhangzók erőteljes kiejtése. Az operett műfajába való bevezetés a daljátékon keresztül, a rá jellemző stílusjegyekkel való megismertetés a klasszikus alapokat felhasználva. Kacsóh Pongrácz: Iluska dala a ”János Vitéz” c. daljátékból.  A helyes levegővétel, hangképzési, formálásbéli hibák javítása (legato éneklésmód). Az alhasi légzés gyakorlása, kijavítása tanári bemutató alapján (ülve, állva, az előző órán alkalmazottak mintájára). Hosszú ívek éneklése, hosszú, kötött énekhangok – ”legato” éneklés. A kiválasztott daljáték dalának előéneklése és az azzal történő foglalkozás. A beéneklésben említett legato éneklés alkalmazása a dalban. Az egyenletesen áramoltatott levegő. Érthető szövegkiejtés, a megfelelő előadásmód, színészi játék fontossága. 

Egyéb, az előző listában nem szereplő digitális eszköz
kotta, kottatartó, zongora, ceruza
Értékelési terv

Az esetleges hibák azonnali javítása, mint a helyes hangképzés alapjául szolgáló alhasi légzés. A mássalhangzók erőteljes kiejtése. A levegő tudatos beosztása a hosszú zenei íveknél. Nem egyből fújjuk ki. Az órán elért eredmények összegzése és a hiányosságokra való figyelemfelhívás, az esetleges hibák javítása. 

Házi feladat, projektfeladat

Házi feladat kijelölése, az otthoni munka megbeszélése. Megkérem a növendéket, hogy gyakorolja otthon a bevett és egyenletesen kifúlt levegőt, tartott ”sz” hangzón keresztül, tisztán, elöl képezve. A növendékem elég szorgalmas, az évek során nem kellett erre külön felhívnom a figyelmét. Viszont a tükör előtti gesztusok gyakorlását kértem most tőle.