Magyar operettek gyöngyszemei I.-II.
Ráhangolódás az órára, kipakolás, kották rendezése. Tanóra eleji beszélgetés, feszültségoldás. Megkérdezem, milyen napja volt, nem fáradt e, mi történt az iskolában. Miden tanórát bemelegítéssel, skálázással kezdünk, a megfelelő izmok ellazítása érdekében és a hangi megerőltetés elkerülése miatt. Alhasi légzés gyakorlása, hangindítás hosszú, sziszegő mássalhangzókkal, majd megszakítva. Három különböző dallamú skála, a kis ambitustól a nagyobbig, akár váltakozó irányból. Lehetőleg álló helyzetben, kis terpeszállásban, egyenes háttal. Terc skála fentről kezdve "m" hangzóval (mi-mi-mi-ma-ma-ma), friss tempóban. A kiválasztott dalra épülő legato skála: akkordfelbontás lentről kezdve, lassan énekelve, egy hangzóval (lá), hat hangterjedelmű skála, a szekszten megállva és visszafelé (dó-mi-szó-láá-szó-mi-dó): Szi-i-la-a-aaa.
Az esetleges hibák azonnali javítása, mint a helyes hangképzés alapjául szolgáló alhasi légzés. A mássalhangzók erőteljes kiejtése. Az operett műfajába való bevezetés a daljátékon keresztül, a rá jellemző stílusjegyekkel való megismertetés a klasszikus alapokat felhasználva. Kacsóh Pongrácz: Iluska dala a ”János Vitéz” c. daljátékból. A helyes levegővétel, hangképzési, formálásbéli hibák javítása (legato éneklésmód). Az alhasi légzés gyakorlása, kijavítása tanári bemutató alapján (ülve, állva, az előző órán alkalmazottak mintájára). Hosszú ívek éneklése, hosszú, kötött énekhangok – ”legato” éneklés. A kiválasztott daljáték dalának előéneklése és az azzal történő foglalkozás. A beéneklésben említett legato éneklés alkalmazása a dalban. Az egyenletesen áramoltatott levegő. Érthető szövegkiejtés, a megfelelő előadásmód, színészi játék fontossága.
Az esetleges hibák azonnali javítása, mint a helyes hangképzés alapjául szolgáló alhasi légzés. A mássalhangzók erőteljes kiejtése. A levegő tudatos beosztása a hosszú zenei íveknél. Nem egyből fújjuk ki. Az órán elért eredmények összegzése és a hiányosságokra való figyelemfelhívás, az esetleges hibák javítása.
Házi feladat kijelölése, az otthoni munka megbeszélése. Megkérem a növendéket, hogy gyakorolja otthon a bevett és egyenletesen kifúlt levegőt, tartott ”sz” hangzón keresztül, tisztán, elöl képezve. A növendékem elég szorgalmas, az évek során nem kellett erre külön felhívnom a figyelmét. Viszont a tükör előtti gesztusok gyakorlását kértem most tőle.