- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
https://www.emelttortenelem.hu/igy-eltek-a-haztartasi-cseledek/
0’-2’
Óra elejei szervezési feladatok: jelentés, eszközök előkészítése Frontális
3’-15’
MI-vezérelt bevezetés:
Mutassuk be röviden az MI szerepét az irodalom értelmezésében! Tanári instrukcióval történik a használat
Kérd meg az MI-t, hogy mutassa be röviden az MI szerepét az irodalom értelmezésében!
pl.: A mesterséges intelligencia (MI) segíti az irodalmi szövegek gyors összefoglalását, szereplők jellemzését és cselekményelemzést. Képes különböző értelmezési szempontokat bemutatni, így árnyaltabb gondolkodásra ösztönöz. Támogatja a kreatív íráskészséget, például érvelések vagy ajánlók megfogalmazásában. Kritikai gondolkodásra nevel, mivel a diákoknak meg kell tanulniuk mérlegelni az MI válaszainak megbízhatóságát. Nem helyettesíti az egyéni értelmezést, de hatékony tanulási partner lehet a tantermi munkában.
MI-használatra vonatkozó ajánlások a tanulóknak:
- Ne fogadják el az MI válaszát kritikátlanul – hasonlítsák össze saját gondolataikkal és a tankönyvi szöveggel!
- Használják az MI-t inspirációként, ne puskaként!
- Kérdezzenek több szempontból is: „Miért gondolhatta így Anna?”, „Mit mond erről a társadalom?”, „Milyen erkölcsi kérdéseket vet fel?”
Ezután kérjünk a ChatGPT-től egy rövid összefoglalót az Édes Anna cselekményéről, majd vessük össze a tankönyvi változattal!
Frontális + digitális
pl.: Kosztolányi Dezső Édes Anna című regénye egy fiatal cselédlány történetét meséli el, aki brutális kettős gyilkosságot követ el gazdái ellen. A cselekmény 1919-ben, a kommün bukása után játszódik Budapesten, és a társadalmi igazságtalanságokat, kiszolgáltatottságot állítja középpontba. Anna, a főszereplő, szelíd, engedelmes és érzékeny lány, akit Vizy Kornél államtanácsos felesége fogad be házvezetőnőnek. A Vizy család és környezete – különösen Patikárius Jancsi – kihasználják és megalázzák Annát, aki végül elkeseredésében megöli a házaspárt. A regény központi kérdése, hogy Anna bűnös-e, vagy csak az elnyomás áldozata.
Mi a diákok véleménye az összefoglalóról?
Óra menete – Mesterséges Intelligenciával kiegészítve
Idő: 45 perc
Tevékenység
Munkaforma
Megjegyzés
0’-2’
Óra elejei szervezési feladatok: jelentés, eszközök előkészítése
Frontális
Kifejtve a bevezetésnél:
3’-15’
MI-vezérelt bevezetés:
Mutassuk be röviden az MI szerepét az irodalomértelmezésben. Ezután kérjünk a ChatGPT-től egy rövid összefoglalót az Édes Anna cselekményéről és főbb szereplőiről, majd vessük össze a tankönyvi változattal.
Frontális + digitális
Tanári instrukcióval történik a használat
16’-25’
Elemzés: MI-vel vagy anélkül
A tanulók a tankönyv alapján készítsenek vázlatot Anna jellemének fejlődéséről. Ezután kérjék meg a ChatGPT-t: „Jellemezd Anna belső világát az Édes Anna alapján, különös tekintettel a kiszolgáltatottságra.” Hasonlítsák össze saját vázlatukkal.
Egyéni + páros
Papíron vagy digitálisan
26’-32’
Interaktív jelenetelemzés: A tanulók egy csoportja kiválaszt egy kulcsjelenetet (pl. gyilkosság, tárgyalás), majd megkérdezik a MI-t: „Mi lehetett Anna valódi indítéka ebben a jelenetben?” Ezt követően beszéljük meg, hogy mennyire megbízható ez az értelmezés.
Kiscsoportos
Reflektív gondolkodás
33’-39’
Érvelés AI segítségével:
A tanulók elkezdik megírni az érvelő esszé vázlatát Anna ártatlansága vagy bűnössége mellett. Segítségként kérhetik az MI-től: „Írj egy érvelő vázlatot Édes Anna ártatlansága mellett!” Majd a vázlatot önállóan bővítik.
Egyéni munka
A tanár ellenőriz, irányít
40’-44’
Ötmondatos könyvajánló MI-vel: A tanulók megfogalmaznak egy rövid ajánlót, majd ellenőrzésként kérik az MI-től is ugyanazt a feladatot. Összevetik saját ajánlásukat az MI-ével.
Páros munka
Kritikai szemlélet fejlesztése
45’
Összegzés, házi feladat kiadása:
Esszé megírása – most már önállóan. MI csak a vázlathoz adhatott segítséget!
Frontális
Téma: „Édes Anna nem bűnös, hanem áldozat?”
Értékelési szempontok – Édes Anna (11. évfolyam)
1. Megfigyelésen alapuló formatív értékelés az óra során
Megfigyelt terület
Mit figyel a pedagógus?
Értékelési mód
Aktivitás, részvétel
Bekapcsolódik-e az elemző munkába, figyel-e társaira
Szóbeli visszajelzés, bátorítás
MI-használat felelősséggel
Képes-e önálló kérdést feltenni, kritikusan értelmezni a választ
Tanári megfigyelés, reflektív kérdés
Együttműködés párban/csoportban
Figyel-e más véleményére, együtt dolgozik-e
Részvétel értékelése szóbeli formában
2. Tanulói produktumok értékelése (rövid írásos munkák)
Feladat
Értékelési szempontok
Pontozás
Anna jellemzése vagy vázlata
Érthető gondolatmenet, szövegből való következtetés, MI-hez viszonyítás
0–5 pont
Érvelő esszé vázlata (házi feladat)
Értékelési szempontok – Édes Anna (11. évfolyam)
1. Megfigyelésen alapuló formatív értékelés az óra során
Megfigyelt terület
Mit figyel a pedagógus?
Értékelési mód
Aktivitás, részvétel
Bekapcsolódik-e az elemző munkába, figyel-e társaira
Szóbeli visszajelzés, bátorítás
MI-használat felelősséggel
Képes-e önálló kérdést feltenni, kritikusan értelmezni a választ
Tanári megfigyelés, reflektív kérdés
Együttműködés párban/csoportban
Figyel-e más véleményére, együtt dolgozik-e
Részvétel értékelése szóbeli formában
2. Tanulói produktumok értékelése (rövid írásos munkák)
Feladat
Értékelési szempontok
Pontozás
Ötmondatos könyvajánló
Tömörség, lényegkiemelés, személyes hang, nyelvhelyesség
0–5 pont
Anna jellemzése vagy vázlata
Érthető gondolatmenet, szövegből való következtetés, MI-hez viszonyítás
0–5 pont
Érvelő esszé vázlata (házi feladat)
Érvek és ellenérvek logikus megfogalmazása, álláspont világos kifejtése
0–10 pont
3. Önértékelés
Az óra végén rövid önértékelő lap kitöltése (2 perc), például:
✅ Mit tanultam ma Annáról, amit eddig nem vettem észre?
✅ Hasznos volt számomra a mesterséges intelligencia válasza? Miért igen/nem?
✅ Hogyan tudnám még jobban használni ezt az eszközt?
4. Szöveges összegző értékelés (a tanár részéről)
A tanuló aktívan részt vett az órai munkában, kérdései azt mutatták, hogy képes önállóan is értelmezni az irodalmi szöveget. A mesterséges intelligencia használatával kritikus hozzáállást tanúsított, és eredményesen vetette össze saját gondolatait a gép által adott válaszokkal. Írásos munkája strukturált volt, gondolatai világosan megfogalmazottak.
Tanulói szint
Jellemzők
Differenciálás szintjei – Édes Anna órához (11. évfolyam)
Tanulói szint
Jellemzők
Feladat
Segédeszközök / támogatás
1. Alapszintű szövegértéssel rendelkező tanulók
Nehezen boldogulnak a hosszabb, elvontabb szövegekkel, kevésbé magabiztosak az irodalmi fogalmak használatában.
Készíts rövid, 3-5 mondatos jellemzést Annáról a tankönyv alapján.
Majd kérdezd meg a ChatGPT-t: "Milyen ember volt Édes Anna?" – hasonlítsd össze a két választ!
Szövegrészlet kijelölése, kérdésminta, tanári/társ segítség, közös megbeszélés
2. Középszintű tanulók
Képesek önállóan értelmezni, reflektálni, de még igénylik a kereteket.
Készíts vázlatot Anna jelleméről és belső konfliktusairól!
Ezután kérd meg az MI-t: "Mi volt Anna belső küzdelme az Édes Anna című regényben?" – Egészítsd ki a vázlatodat a válasz alapján.
Vázlatminta, kulcsszavak, MI használati iránymutatás
3. Haladó szinten gondolkodó, jól reflektáló tanulók
Kreatív gondolkodású, mélyebb erkölcsi-pszichológiai összefüggéseket felismerő diákok.
Fogalmazz meg saját álláspontot Anna bűnösségéről, majd kérd meg az MI-t, hogy írjon egy ellenérvet!
Hasonlítsd össze, és írd meg az érvelő esszé vázlatát pro vagy kontra.
Nincs sablon, csak irányított kérdések, önálló gondolkodás és vitára bátorítás
További differenciálási lehetőségek
- Eszközhasználat szerint: választhatnak papíron vagy digitálisan dolgozni (telefon, laptop).
- Munkaformák: egyéni, páros vagy kiscsoportos munka – választható.
- Tempó: a gyorsabban haladók számára plusz kérdések (pl. "Hogyan viszonyul a társadalom Édes Annához?").
Esszé megírása – most már önállóan. MI csak a vázlathoz adhatott segítséget!
Frontális
Téma: „Édes Anna nem bűnös, hanem áldozat?”