Artikulációs zavar terápiája – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Bővebb szakterület
Pedagógia, oktatás
Témakör, tanulási terület
Az r hang előkészítése, kialakítása, rögzítése és automatizálása
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Feljesztendő szakmai/tantárgyi készségek
hangfejlesztés
Tanítási, tanulásszervezési módszer
kooperatív tanulás
Tanulási, fejlesztési célok
Artikulációs-és nyelvgyakorlatok, az r hang kialakítása, rögzítése, automatizálása
Szükséges eszközök
ropi, zizi, feladatlapok
Időtartam
45
Bevezető rész, előkészítés

Ajakgyakorlatok,
figyelemfejlesztés:
- Köszönünk egymásnak a tanult
mondókával, bal kezünket a
szívünkre tesszük, jobb
kezünkkel kezet fogunk.
- A megjegyzésben szereplő
képek hangjait utánzom, a
gyerekeknek ki kell találniuk,
hogy melyiknek a hangját
mondtam némán, majd együtt
kimondjuk hangosan 3X.

Megvalósítás részletes tervezése

Nyelvgyakorlatok:
- nyelvharang (Kinyújtjuk a
nyelvünket és jobbra-balra
mozgatjuk szájzugtól
szájzugig.)
- nyelvbajusz és nyelvszakáll
(A nyelv felfelé és lefelé való mozgatása, ötször.)
- ropibajusz (A ropi megtartása
nyelvheggyel a felső ajak
felett, amíg 10-ig számolok.)
- ropi megtartása kinyújtott,
felkunkorított nyelven
- takarítunk a padláson (A felső
fogsor mögötti terület
nyelvheggyel való
simogatása.)
- takarítunk a pincében (Az
alsó fogsor mögötti terület
nyelvheggyel való
simogatása.)
- kanálnyelv, ráteszünk egy
szem zizit, megtartani, amíg
10-ig számolok
- nyelvcsettintés normál
tempóban, lassan majd
gyorsan
- vitorla: a nyelv felszívása,
megtartása.

Hallási differenciálás:
Az „r” hang fonetikai
helyzetének meghatározása

Hangfejlesztés:
Mindhárom gyermeket
megkérem egyesével, hogy
utánozzák a következőhangokat:
A gyermek: motor hangja: r
B gyermek: dörrenő puska
hangja: dr
C gyermek: br

Rögzítés:
- A gyermek: r hang rögzítése a
hangkapcsolat elején
- B gyermek: dr hangzó
rögzítése a hangkapcsolat
végén
- C gyermek: br zöngés
ajakpergés rögzítése a
hangkapcsolatban

 

Automatizálás:
Ellenőrizzük az előző órán
tanultakat.

Új feladat beragasztása.

Értékelési terv

Az óra levezetése:
-Értékelem a gyerekek
munkáját, jutalmazom őket
nyomdával.
- Szabadon választott játék