Artikulációs zavar terápiája – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Oktatás
Témakör, tanulási terület
Az r hang előkészítése, kialakítása, rögzítése és automatizálása
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
hangfejlesztés
Módszer, tanulásszervezési
kooperatív tanulás
Tanulási, fejlesztési célok
Artikulációs-és nyelvgyakorlatok, az r hang kialakítása, rögzítése, automatizálása
Szükséges eszközök
ropi, zizi, feladatlapok
Időtartam
45
Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

Ajakgyakorlatok,
figyelemfejlesztés:
- Köszönünk egymásnak a tanult
mondókával, bal kezünket a
szívünkre tesszük, jobb
kezünkkel kezet fogunk.
- A megjegyzésben szereplő
képek hangjait utánzom, a
gyerekeknek ki kell találniuk,
hogy melyiknek a hangját
mondtam némán, majd együtt
kimondjuk hangosan 3X.

Az óra / projekt megvalósítása

Nyelvgyakorlatok:
- nyelvharang (Kinyújtjuk a
nyelvünket és jobbra-balra
mozgatjuk szájzugtól
szájzugig.)
- nyelvbajusz és nyelvszakáll
(A nyelv felfelé és lefelé való mozgatása, ötször.)
- ropibajusz (A ropi megtartása
nyelvheggyel a felső ajak
felett, amíg 10-ig számolok.)
- ropi megtartása kinyújtott,
felkunkorított nyelven
- takarítunk a padláson (A felső
fogsor mögötti terület
nyelvheggyel való
simogatása.)
- takarítunk a pincében (Az
alsó fogsor mögötti terület
nyelvheggyel való
simogatása.)
- kanálnyelv, ráteszünk egy
szem zizit, megtartani, amíg
10-ig számolok
- nyelvcsettintés normál
tempóban, lassan majd
gyorsan
- vitorla: a nyelv felszívása,
megtartása.

Hallási differenciálás:
Az „r” hang fonetikai
helyzetének meghatározása

Hangfejlesztés:
Mindhárom gyermeket
megkérem egyesével, hogy
utánozzák a következőhangokat:
A gyermek: motor hangja: r
B gyermek: dörrenő puska
hangja: dr
C gyermek: br

Rögzítés:
- A gyermek: r hang rögzítése a
hangkapcsolat elején
- B gyermek: dr hangzó
rögzítése a hangkapcsolat
végén
- C gyermek: br zöngés
ajakpergés rögzítése a
hangkapcsolatban

 

Automatizálás:
Ellenőrizzük az előző órán
tanultakat.

Új feladat beragasztása.

Értékelési terv

Az óra levezetése:
-Értékelem a gyerekek
munkáját, jutalmazom őket
nyomdával.
- Szabadon választott játék