országismeret: Berlin - Budapest nevezetességei – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Mezőgazdaság, erdészet, halászat és állategészségügy
Témakör, tanulási terület
Berlin nevezetességei
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
Információs műveltség
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
tanulók országismereti tudásának fejlesztése
Tanulási, fejlesztési célok
Hallás utáni szövegértés fejlesztése és a tanulók országismereti szókincsének fejlesztése. . A diákok a megadott német(Berlin) minta alapján a magyar fővárosról is hasonló információk birtokába jutnak.
Fogalmak
nevezetességek egy adott városban és ezzel kapcsolatosan kedvenc hely, kedvenc étterem, stb. megfogalmazása
Szükséges eszközök
okostelefon
Időtartam
45 perc
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

https://www.youtube.com/watch?v=Y-vF_zrwRUs&t=28s

Ez egy pár perces, Berlin legfőbb nevezetességeit bemutató videó, melyet a tanulók előre megkapnak az óra előtt, hogy felkészülhessenek önállóan a Fordított osztályterem módszerrel az órai tananyagból. 

 

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

A fenti videó tartalmát a tanár a H5P eszköz segítségével feldolgozza: adott időközönként a videó leáll és az addig hallott szöveg alapján egy kérdést látnak a diákok, melyre ki kell választaniuk a megfelelő választ. Ha ez megtörtént, a videó folytatódik. Ezzel a diákok az új tananyagot előre megismerik, (Berlin nevezetes helyei, épületei, kultúrája)

Az óra / projekt megvalósítása

1. Mire emlékeznek a videóból a diákok? A Mentimeter alkalmazás segítségével mindenki ír az okostelefonja segítségével min.3 információt arról, amit megjegyzett a videóból. Ezt kivetítőn keresztül látja mindenki, a legtöbbet előforduló kifejezéseket ez az alkalmazás kiemeli és jegyzi. (szófelhő kategória)Közösen megbeszéljük és összesítjük az új anyagot. 10 perc

2. Kutatómunka: (Brainstorming) A berlini videó mintájára csoportokban megpróbálnak a tanulók budapesti látványosságokat, nevezetességeket összeírni irányítottan. Például: Gyűjtsétek össze az 5 legfontosabb látnivalót, min. 5 jellegzetes magyar ételt, italt, az 5 legjobb szórakozóhelyet a fővárosban, az 5 legjobb színházat, mozit, stb. Ezeket csoportokban vitatják meg, a legjobb ötleteket összesítik. A megadott szempontok alapján a Canva program segítségével színes plakátot készítenek Budapestről német nyelven, amit bemutatnak a többieknek is, akik egymás munkáját pontozással értékelik is.(ennek előfeltétele, hogy a diákok korábbi tanórákon már alkalmazták a Canva módszert. Ha nem, akkor a tanár által előre elkészített sablonba kell beírniuk a megfelelő információkat)  20- 30 perc

3. A tanár a Quizlet segítségével előre megírt szókártyákat gyárt az adott szókincsből és ezeket a diákok órán begyakorolják egyénileg. 5perc

Tananyag készítéséhez használt alkalmazás
Canva
h5p
Mentimeter
Quizlet
Értékelési terv

A videóanimáció közbeni kvízfeladatot a program egyből értékeli, míg a  csoportos feladat végén egymás plakátjának értékelésével egyben társaikat is értékelik a diákok  és pontozzák is.

Differenciálás

 

A Fordított osztályterem módszerrel mindenki a saját képességeinek megfelelően, saját tempójában készülhet fel a videós feladatból, akár többszöri meghallgatással, míg ez órán nem lenne lehetséges. A Brainstorming technikával a nyelvi szempontból jobb képességű  diákok segítségükre lehetnek a gyengébb képességű diákoknak, hisz az ötletelés anyanyelven történik, míg a végtermék, a plakát elkészítése már idegen nyelven történik. 

Házi feladat, projektfeladat

Párbeszéd írása az adott témában: Német ismerősöd látogat meg Budapesten, ajánl neki programokat, szórakozási és étkezési lehetőségeket.