Szinusz tétel gyakorlása – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Oktatás
Természettudományok, matematika és statisztika
Témakör, tanulási terület
Geometria: Szinuszsz-tétel
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Digitális készségek
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó készségek
A Pitagorasz tétel alkalmazása, négyzetgyökvonás, hatványozás, számológép használata
Tanítási, tanulásszervezési módszer
problémaalapú tanulás
csoportmunka
Egyéni munka
frontális beszélgetés
Közismereti tantárgy(ak)
Eredeti szerző
zsebe.jozsef
Tanulási, fejlesztési célok
A diákok önállóan képesek legyenek a Szinuszsz-tétel használatára különböző feladattípusokban.
Fogalmak
Általános háromszög; szöggel szemközti oldal; egyenletrendezés;
Szükséges eszközök
Számológép; okostelefon
Időtartam
45 perc
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

Nincs

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

Bemelegítés / áttekintés – 5 perc (frontális): rövid emlékeztető, 

ChatGPT segítségével a tétel  ismétlése, a tanóra bevezetésére.

https://chatgpt.com/share/68182f46-cef0-800d-9902-e5eeec88a37d

 

Az óra / projekt megvalósításának tervezése

Chat GTP óraterve: https://chatgpt.com/share/68183013-57ac-800d-a794-798b72b73d1c

  • Óra menete

  • Időkeret
  • Tevékenység
  • Megjegyzés
  • 0–5 perc
  • Ráhangolódás, ismétlés
    - Kérdések: „Mi a szinusz-tétel?” „Mikor használjuk?”
    - Képlet felidézése, táblára felírás: a / sin(α) = b / sin(β) = c / sin(γ)
  • Frontalis, gyors kérdezz-felelek
  • 5–10 perc
  • Példa közös feldolgozása
    - Adott háromszög: a = 8 cm, β = 45°, γ = 60°
    - Kérdés: b kiszámítása szinusz-tétellel
  • Tanár vezeti, tanulók jegyzetelnek, beszélgetnek
  • 10–20 perc
  • Kiscsoportos munka – feladatsor 1. rész
    – Minden csoport kap 2-2 feladatot, eltérő nehézségi szinttel
    - Cél: legalább egy oldalt vagy szöget számítsanak ki szinusz-tétellel
  • A tanár körbejár, segít, kérdez
  • 20–25 perc
  • Megbeszélés – hibák és megoldások
    - Csoportonként 1 példa bemutatása, számolás indoklása
  • Reflexió, magyarázat, tanári visszajelzés
  • 25–35 perc
  • Egyéni gyakorlás – feladatsor 2. rész
    - 3 különböző típusú feladat:
    1. Oldal kiszámítása
    2. Szög kiszámítása
    3. Valós alkalmazás (pl. háromszög egy dombtetőn – szögek, távolságok)
  • Munkafüzet vagy külön lap, tanár segít a nehezebben boldogulóknak
  • 35–40 perc
  • Önellenőrzés, megoldások gyors megbeszélése
    - Egyéni feladatok megoldásai a táblára – tanulók ellenőrzik magukat
  • Rövid értékelés, önellenőrzés
  • 40–45 perc
  • Óra lezárása, reflektálás
    - Mi volt nehéz? Mikor használható a szinusz-tétel?
    - Házi feladat kiosztása
  • Házi ötlet: 2 feladat önálló gyakorlásra
Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Értékelési terv
  • Folyamatos értékelés: Folyamatosan figyelemmel kísérni a csoportmunkát és az egyéni feladatmegoldásokat, adott esetben közbeavatkozni és tanácsot adni. Megfigyelni, hogy a tanulók helyesen ismerik-e fel az átfogót és befogókat, helyesen alkalmazzák-e a képletet, és végül helyes eredményt kapnak-e.
  • Teljesítmény-ellenőrzés: A megbeszélés során vagy a lezáró feladatnál ellenőrizhető a megoldás. Egy egyszerű  feladat megoldása, valamint a csoportos feladatok bemutatói alapján gyors visszajelzés (pl. szóbeli értékelés).
  • Reflexió: Az óra végén a tanár röviden visszacsatol a leggyakoribb hibákra, és megbeszélteti a tanulókkal, mi ment jól. Felhívja a figyelmet a Pitagorasz-tétel pontos használatára és a precíz jelölések fontosságára.
  • Dicséret és megerősítés: Az órán jól teljesítő diákokat nyilvánosan motiváljuk (pl. pozitív visszajelzés a csoportmunkában való együttműködésért vagy a precíz számításokért). A hibákkal kapcsolatos reakció legyen építő jellegű, hogy a tanuló értse a tévedést és korrigálni tudja.
Differenciálás

Ha szükséges, akkor a következő órán differenciáltan kapnak feladatokat.