- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
Terv típusa
Óraterv
Szektor
Oktatás
Természettudományok, matematika és statisztika
Témakör, tanulási terület
Geometria: Szinuszsz-tétel
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Digitális készségek
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó készségek
A Pitagorasz tétel alkalmazása, négyzetgyökvonás, hatványozás, számológép használata
Tanítási, tanulásszervezési módszer
problémaalapú tanulás
csoportmunka
Egyéni munka
frontális beszélgetés
Közismereti tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
A diákok önállóan képesek legyenek a Szinuszsz-tétel használatára különböző feladattípusokban.
Fogalmak
Általános háromszög; szöggel szemközti oldal; egyenletrendezés;
Szükséges eszközök
Számológép; okostelefon
Időtartam
45 perc
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok
Nincs
Az óra / projekt bevezető része, előkészítése
Bemelegítés / áttekintés – 5 perc (frontális): rövid emlékeztető,
ChatGPT segítségével a tétel ismétlése, a tanóra bevezetésére.
https://chatgpt.com/share/68182f46-cef0-800d-9902-e5eeec88a37d
Az óra / projekt megvalósításának tervezése
Chat GTP óraterve: https://chatgpt.com/share/68183013-57ac-800d-a794-798b72b73d1c
Óra menete
- Időkeret
- Tevékenység
- Megjegyzés
- 0–5 perc
- Ráhangolódás, ismétlés
- Kérdések: „Mi a szinusz-tétel?” „Mikor használjuk?”
- Képlet felidézése, táblára felírás:a / sin(α) = b / sin(β) = c / sin(γ)
- Frontalis, gyors kérdezz-felelek
- 5–10 perc
- Példa közös feldolgozása
- Adott háromszög:a = 8 cm
,β = 45°
,γ = 60°
- Kérdés:b
kiszámítása szinusz-tétellel - Tanár vezeti, tanulók jegyzetelnek, beszélgetnek
- 10–20 perc
- Kiscsoportos munka – feladatsor 1. rész
– Minden csoport kap 2-2 feladatot, eltérő nehézségi szinttel
- Cél: legalább egy oldalt vagy szöget számítsanak ki szinusz-tétellel - A tanár körbejár, segít, kérdez
- 20–25 perc
- Megbeszélés – hibák és megoldások
- Csoportonként 1 példa bemutatása, számolás indoklása - Reflexió, magyarázat, tanári visszajelzés
- 25–35 perc
- Egyéni gyakorlás – feladatsor 2. rész
- 3 különböző típusú feladat:
1. Oldal kiszámítása
2. Szög kiszámítása
3. Valós alkalmazás (pl. háromszög egy dombtetőn – szögek, távolságok) - Munkafüzet vagy külön lap, tanár segít a nehezebben boldogulóknak
- 35–40 perc
- Önellenőrzés, megoldások gyors megbeszélése
- Egyéni feladatok megoldásai a táblára – tanulók ellenőrzik magukat - Rövid értékelés, önellenőrzés
- 40–45 perc
- Óra lezárása, reflektálás
- Mi volt nehéz? Mikor használható a szinusz-tétel?
- Házi feladat kiosztása - Házi ötlet: 2 feladat önálló gyakorlásra
Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Értékelési terv
- Folyamatos értékelés: Folyamatosan figyelemmel kísérni a csoportmunkát és az egyéni feladatmegoldásokat, adott esetben közbeavatkozni és tanácsot adni. Megfigyelni, hogy a tanulók helyesen ismerik-e fel az átfogót és befogókat, helyesen alkalmazzák-e a képletet, és végül helyes eredményt kapnak-e.
- Teljesítmény-ellenőrzés: A megbeszélés során vagy a lezáró feladatnál ellenőrizhető a megoldás. Egy egyszerű feladat megoldása, valamint a csoportos feladatok bemutatói alapján gyors visszajelzés (pl. szóbeli értékelés).
- Reflexió: Az óra végén a tanár röviden visszacsatol a leggyakoribb hibákra, és megbeszélteti a tanulókkal, mi ment jól. Felhívja a figyelmet a Pitagorasz-tétel pontos használatára és a precíz jelölések fontosságára.
- Dicséret és megerősítés: Az órán jól teljesítő diákokat nyilvánosan motiváljuk (pl. pozitív visszajelzés a csoportmunkában való együttműködésért vagy a precíz számításokért). A hibákkal kapcsolatos reakció legyen építő jellegű, hogy a tanuló értse a tévedést és korrigálni tudja.
Differenciálás
Ha szükséges, akkor a következő órán differenciáltan kapnak feladatokat.