Az etikai szabályok kialakulása és érvényessége - etikai kódex – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Művészetek és humán tudományok
Témakör, tanulási terület
Témakör: A Marketing és jogi ismeretek önálló tantárgy; Tanulási terület: Fotográfiai vállalkozás működtetése
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Társadalmi és kultúrák közötti készségek
Vezetés és felelősségvállalás
Módszer, tanulásszervezési
fordított osztályterem
Tanulási, fejlesztési célok
Tudjon különbséget tenni: 1) ágazati etikai normák és helyi, munkahelyhez kötött normák között; 2) Képes legyen beazonosítani a fotográfiához kapcsolódó etikai szabályokat, 3) Képes legyen egy-egy szituáció kapcsán etikai értékpárok beazonosítására
Fogalmak
etikai szabályok, szerzői jog, adatvédelem, erkölcsi dilemmák
Szükséges eszközök
Digitális platformok: 1) munkaállomás 2) Anchor, Moodle, H5p alkalmazások
Időtartam
3 foglalkozás
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

A fordított tanulás módszernek megfelelően a fogalmi megértés bevezetéseként tartalmat készítek elő, amelyet online podcast formájában állítom össze. Évek óta csiszolódó ppt-t használok és ennek alapján felveszem a ppt magyarázatát nem tantermi környezetben. Igyekszem érthetően előadni és a lényegre koncentrálni, valamint saját tapasztalatommal fűszerezni a prezentációt (ezt annak érdekében teszem, hogy életközeli legyen így növelve a motivációt).

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

Az óra előtt természetesen felvázolom a diákjaim számára, hogy most egy három órás projekt következik, amely előzetes önálló ismeretszerzéssel kezdődik. Röviden ismertetném a fordított osztályterem módszer első fázisához feladatot és az etikai témát, de ezt valóban csak néhány mondatban.

Az óra / projekt megvalósítása

1. óra - Az első órán történik meg a tananyaghoz kapcsolódó ismeretek megerősítése, hiszen a podcast meghallgatását követően a tanulók már rendelkeznek bevezető tudással a szakmai etikával kapcsolatosan. Előre elkészített kérdések mentén haladnék értékelve, megerősítve, illetve visszacsatolva a diákok válaszait. Ahol hiányt tapasztalok, értelemszerűen más megközelítésben világítom meg a témát. 

 

2. óra - Miután a podcast és az első projekt óra megvalósult, az osztály rendelkezik a feladat megoldásához szükséges ismeretekkel, illetve tisztában vannak az alapvető fogalmakkal, ezért ismertetem a feladatot, amelynek kerete páros munka, tartalma pedig egy elképzelt dialógus szerepének eljátszása, majd pedig írásos formában történő rögzítése az etikai szempontból sértett és elkövető között (etikai vétség lehet: más munkájának saját szellemi termékként való feltüntetése vagy adatvédelmi szabályok megsértése stb.). Az óra produktuma tehát a dialógusok elkészítése, illetve a Moodle platformra való feltöltése. 

3. óra - A harmadik órán közösen értékeljük ki a párbeszédeket, külön hangsúlyt helyezve arra, hogy a diákok hogyan élték meg a szerepeket.    

Egyéb, az előző listában nem szereplő digitális eszköz
Tudatosan alkalmazza az ágazati etikai szabályokat
Értékelési terv

Fejlesztő értékelést tervezek a harmadik órában, hiszen az eddig kinyert információk alapján követni tudom, hogy hol tartanak a diákok a célok elérésében, így ennek alapján tudok korrigálni, megerősíteni vagy plusz információt nyújtani számukra. 

Differenciálás

A páros munka során oly módon differenciálok, hogy egy inkább passzív tanulóhoz egy aktívabb, kreatívabb diákot rendelek.    

Házi feladat, projektfeladat

A projekt feladat két részből áll: 1) az órai dialógus Moodle platformra történő feltöltése (ez a páros munka közös produktuma), illetve 2) Hogyan éltem meg a szerepemet c. leírás készítése (a második feladat egy személyes jellegű írásos beszámoló irányított kérdések, szempontok mentén.)