Arany János nagykőrösi balladái - Témakörök és műfaji sajátosságok – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Művészetek és humán tudományok
Témakör, tanulási terület
balladák
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
kommunikáció
Módszer, tanulásszervezési
kooperatív tanulás
Közoktatási tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
Az óra végére a diákok képesek lesznek összegezni a ballada műfaji sajátosságait, megfogalmazni a szerkezeti felépítés, történetvezetés, tematika, motívumok kapcsán tapasztalt hasonlóságokat és különbségeket
Fogalmak
balladai konfliktus, tragikum, bűn és bűnhődés motívuma, többszólamúság, a balladai homály, szaggatottság, líraiság, drámai elemek
Szükséges eszközök
okostábla
Időtartam
45 perc
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

Mindhárom balladát előzetesen feldolgoztuk az alábbi szempontok szerint: téma, cselekményszálak, szereplők közti viszonyrendszer.    

Otthoni feladat

A csoportoknak ki kell egészíteniük belső hangokkal egy választott balladarészletet az adott műből. Szólaltassák meg a belső hangokat!

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

A tanultak felidézése Kahoot segítségével, az előzetes feladatok bemutatása.

https://create.kahoot.it/share/arany-nagykorosi-balladai/b6aaf7bb-2e60-487f-8900-0bff1c792014

Az óra / projekt megvalósítása

Csoportokba rendeződés és a feladatok leosztása

I. feladat

1. Az első csoport keressen közös és eltérő motívumokat az adott balladákban, majd értelmezze őket!

2. A második csoport vizsgálja meg a ballada előadásmódját! Milyen cselekménymozzanatokra kerül a hangsúly, mely részletek maradnak homályban? Röviden összegezzék a tapasztalataikat!

3. A harmadik csoport vizsgálja a ballada műfaji jellemzőit! Tematikailag milyen típusba sorolhatóak a balladák? Indokolják válaszaikat!  

4. A negyedik csoport elemezze a balladákban kibontakozó konfliktust, annak okát és következményeit!

5. Az ötödik csoport vizsgálja a balladák szerkezeti sajátosságait! Hány cselekményszálon fut a történet, jellemzőek- e az egyidejű, párhuzamos cselekményszálak? Mi jellemző a történetvezetésre (lineáris, retrospektív, körkörös)? Indokolják válaszaikat!

II. feladat

A  csoportoknak készíteniük kell egy-egy szófelhőt az Arany-balladákhoz (Szondi két apródja, Ágnes asszony, A walesi bárdok)! Vegyék figyelembe a balladákról szerzett ismereteiket, tapasztalataikat, valamint a szövegekkel kapcsolatos olvasói élményeiket!

Tanári példa: egy népballadáról alkotott szófelhő 

https://wordart.com/pxoojg8q0x4w/k%C5%91m%C3%ADves-kelemenn%C3%A9%20-%20n%C3%A9pballada

Tananyag készítéséhez használt alkalmazás
Wordart
Tankockák (Learningapps)
Kahoot
Értékelési terv

A csoportok értékelik, ha szükséges, kiegészítik egymás válaszait, megoldásait, majd megtekintik egymás szófelhőjét.

A tankocka segítségével összefoglalják közösen a ballada műfaji sajátosságait, az órán szerzett tapasztalatokat, információkat.

https://learningapps.org/watch?v=phuzodu6a22

A tanár értékeli a diákok munkáját.

Házi feladat, projektfeladat

 A Moodle-on a témával kapcsolatban kisfilmet, oktatóvideót kell megtekinteniük.

https://zanza.tv/irodalom/romantika/arany-janos-balladakolteszete

https://www.youtube.com/watch?v=Xdp6qK_qVhI (Arató Laszló az Ágnes asszony című balladát elemzi)

Csoportokban dolgozva írjanak egy értekezést Arany János nagykőrösi balladáiról a megbeszélt szempontok alapján.