Napirendem és az egészséges életmód. – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Egészségügy, jólét, szociális szakmák
Témakör, tanulási terület
Testi és lelki egészségre nevelés
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Kezdeményezés és önirányítás
Kreativitás és innováció
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó készségek
Időgazdálkodási készség, önmenedzselés, egészségtudatosság, digitális jólét kezelése, célkitűzés és tervezés, kommunikáció és együttműködés
Tanítási, tanulásszervezési módszer
csoportmunka
(556) magyarázat
interaktív frontális munka
tanulópárok
Tanulási, fejlesztési célok
Legyen tisztában a helyes életritmus és életvitel személyiségre, testi fejlődésre kifejtett pozitív jelentőségével. - Ismerje fel az egészséget fenyegető tényezőket, a szenvedélybetegségeket (megelőzés!). -Tudatosuljon az egészséges életmód
Fogalmak
Időmérleg, digitális jólét
Szükséges eszközök
okostelefon
Időtartam
45 perc
Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

ÓRATERV – Kollégiumi foglalkozás

Téma: Napirendem és az egészséges életmód
Osztály: 12. évfolyam
Időtartam: 45 perc
Fejlesztési terület: Testi és lelki egészségre nevelés

Fejlesztési követelmények

  • A helyes életritmus és életvitel pozitív hatásainak felismerése.
  • Az egészséget fenyegető tényezők, szenvedélybetegségek felismerése, megelőzési módok ismerete.
  • Az egészséges életmód és testmozgás napi gyakorlattá válásának támogatása.

Kapcsolódó tanulási terület, közismereti tantárgy

  • Témakör: Testi-lelki egészség, digitális jólét
  • Tanulási terület: Kollégiumi nevelés - életvitel, egészségnevelés
  • Kapcsolódó tantárgy: Egészségtan, biológia

Fejlesztendő kompetenciák

  • Transzverzális (puha) kompetenciák:
    • Önismeret
    • Időgazdálkodás
    • Kritikus gondolkodás
    • Digitális tudatosság
    • Kommunikációs és kooperációs készség
  • Tantárgyi ismerethez kapcsolódó készségek:
    • Egészségügyi ismeretek alkalmazása
    • Digitális önszabályozás
    • Napirend-tervezési képesség

Tanulásszervezési módszerek az órán

  • Csoportmunka
  • Interaktív frontális óra
  • Magyarázat
  • Egyéni feladatmegoldás
  • Kvíz

Kulcsfogalmak

  • Egészséges életmód
  • Napirend
  • Időmérleg
  • Digitális jólét
  • Szenvedélybetegségek
  • Pihenés – regeneráció

Tanulási, fejlesztési célok

A diákok:

  • Ismerjék fel az egészséges napirend szerepét a testi-lelki jólétben.
  • Tudjanak saját napi időmérleget készíteni.
  • Legyenek képesek felismerni és kritikusan kezelni a digitális eszközhasználat egészségi hatásait.
  • Ismerjenek megelőzési stratégiákat a szenvedélybetegségekkel szemben.

Szükséges eszközök

  • Interaktív tábla vagy projektor
  • Nyomtatható/e-mailben küldhető feladatlap (PDF)
  • Színes filcek, A3-as papírok (csoportmunkához)
  • Okostelefon vagy tablet (online kvízhez – pl. Kahoot vagy Google Forms)

Óra előkészítése (bevezető rész, 10 perc)

  1. Tanulók aktivizálása, ráhangolódás (5 perc):
    Kérdések:
    • Hány órát alszol általában?
    • Mennyit mozogsz egy nap?
    • Mennyi időt töltesz telefonnal?
      Beszélgetés, szóbeli visszajelzések, néhány adat írása a táblára.
  2. Célkitűzés közös megfogalmazása (5 perc):
    Az óra céljának ismertetése:
    „Ma megnézzük, hogyan befolyásolja napirendünk az egészségünket, és hogyan alakíthatunk ki egy tudatosabb, egészségesebb életmódot.”
Az óra / projekt megvalósításának tervezése

Óra menete (részletes leírás, 30 perc)

1. Magyarázat, interaktív beszélgetés (10 perc):

  • Mini-prezentáció: Mi az egészséges napirend?
  • Az időmérleg fogalma: hogyan osztjuk be az időnket?
  • A digitális jólét fogalma: képernyőidő hatásai, digitális detox
  • Rövid videó bejátszása (3-4 perc): pl. „Egyensúly az életemben” témában

2. Csoportmunka (10 perc):

  • Csoportokban (4-5 fő):
    Feladat: Készítsetek egy ideális napirendet egy 12. osztályos diák számára!
    • Legyen benne tanulás, szabadidő, testmozgás, digitális pihenő, alvás stb.
    • Rajzolják le, vagy írják fel időszalagra.
    • Használjanak színes filceket, plakátpapírt.

3. Kvíz, reflektálás (10 perc):

  • Online kvíz (Google Forms / Kahoot):
    6 kérdés az elhangzottak alapján (példa lentebb).
    • Azonnali visszajelzés a helyes válaszokkal.
  • Közös megbeszélés: „Mi volt új számotokra?” „Milyen változtatást kezdenél el holnap?”

Óra zárása, értékelés (5 perc)

  • Reflektív kérdések:
    • Mit tanultál ma?
    • Miben változtatnál a saját napirendeden?
  • Ellenőrzés:
    • Kvíz eredmények elemzése
    • Szóbeli visszajelzések, rövid összefoglaló a tanár részéről
  • A diákok megkapják e-mailben a segédanyagot PDF-ben („Egészséges életmód kisokos” – lásd lent)

Elektronikus kiadvány a diákoknak (PDF tartalma):

Cím: Egészséges életmód kisokos – Napirend, egyensúly, digitális jólét

Tartalom:

  • Miért fontos a helyes életritmus?
  • Példanapirend
  • Időmérleg kitöltésének sablonja
  • Digitális jólét tippek: képernyőidő csökkentése, telefonmentes órák
  • Mozgásformák otthon és iskolában
  • Személyes célkitűzés: "3 dolog, amit holnaptól megváltoztatok"
  • Linkek: videók, podcastok, egészségtudatos appok

Minta kvízkérdések (6 kérdés, Google Forms vagy Kahoot)

  1. Milyen az ideális alvásidő egy 17-18 éves számára?
    • a) 5 óra
    • b) 7-9 óra ✅
    • c) 10-12 óra
    • d) Bármennyi, amennyi jól esik
  2. Mit nevezünk időmérlegnek?
    • a) Étkezési naplót
    • b) A nap folyamán végzett tevékenységek rögzítését ✅
    • c) Súlymérő eszközt
    • d) Óraszámlálót
  3. Mit jelent a digitális jólét?
    • a) A legújabb okostelefon birtoklása
    • b) Tudatos, mértékletes képernyőhasználat ✅
    • c) Internetfüggőség
    • d) TikTok használata tanulás közben
  4. Melyik NEM tartozik a szenvedélybetegségek közé?
    • a) Dohányzás
    • b) Játékfüggőség
    • c) Jóga ✅
    • d) Alkohol
  5. Milyen tevékenységek segíthetik a mentális egyensúlyt?
    • a) Közösségi média túlfogyasztás
    • b) Testmozgás ✅
    • c) Energiaital fogyasztás
    • d) Éjszakázás
  6. Hány perc mozgás ajánlott naponta egy fiatal számára legalább?
    • a) 10
    • b) 30 ✅
    • c) 60
    • d) 120
Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Értékelési terv

Értékelési terv – Napirendem és az egészséges életmód (12. évfolyam, kollégiumi óra)

1. Az értékelés célja

Az értékelés célja annak megállapítása, hogy a tanulók mennyire értették meg az óra tartalmát, képesek-e önállóan alkalmazni az egészségtudatos életmóddal kapcsolatos ismereteket, és mennyire voltak aktívak a tanulási folyamat során. Emellett cél a tanulók önreflexiós készségének fejlesztése és a belső motiváció megerősítése a tudatos életvezetés felé.

2. Az értékelés típusai

  • Diagnosztikus értékelés: Az óra elején elhangzó kérdések és rövid beszélgetés során derül ki, milyen előzetes ismeretekkel rendelkeznek a tanulók az egészséges életmódról, napirendről, időgazdálkodásról, illetve a szenvedélybetegségek megelőzéséről. Ez segíti a tanárnak az óra hangolását a csoport aktuális szintjéhez.
  • Formatív, azaz fejlesztő értékelés: Az óra közben a tanár megfigyeli a tanulók részvételét a beszélgetésben, a csoportmunkában betöltött szerepüket, a közös plakátkészítés során mutatott együttműködési hajlandóságukat, és visszajelzést ad. A tanulók rövid megerősítést vagy irányított kérdéseket kapnak, hogy elmélyítsék tudásukat.
  • Szummatív, azaz összegző értékelés: Az óra végén sorra kerülő online kvíz és a házi feladat alapján történik. Ez mutatja, hogy mennyire tudatosultak az egészséges életmód legfontosabb összetevői (pl. mozgás, alvás, digitális jólét, napirend fontossága), illetve, hogy képesek-e a tanulók saját életükre vonatkoztatni a tanultakat.

3. Az értékelés szempontjai

Az értékelés során az alábbi szempontokat vesszük figyelembe:

  • Aktív részvétel és együttműködés: Részt vett-e a tanuló a beszélgetésben, csoportmunkában? Megosztotta-e saját véleményét, gondolatait?
  • Tartalmi megértés: Felismeri-e a tanuló az egészséges életmód összetevőit, az időmérleg jelentőségét, és érti-e a digitális jólét fogalmát?
  • Önreflexió: Képes-e saját szokásait elemezni, változtatási irányokat megfogalmazni?
  • Problémaérzékenység: Tud-e példát mondani egészséget veszélyeztető szokásokra, felismeri-e a szenvedélybetegségek kockázatát?
  • Kreativitás és alkalmazás: A csoportplakát és a házi feladat alapján megfigyelhető, hogyan tudja a tanuló az elméleti tudást gyakorlati javaslatokká formálni.

4. Értékelés módja

A tanulók értékelése nem osztályzattal történik, hanem fejlesztő szöveges visszajelzéssel szóban (az óra során) és írásban (a házi feladatokra adott válaszok alapján). A cél az egyéni fejlődés nyomon követése, nem a teljesítmény összehasonlítása. A tanár kiemeli azokat az erősségeket, amelyek segítik a tanuló önismeretét, és visszajelzést ad azokra a területekre is, ahol érdemes fejlődnie.

5. Önértékelés és tanulói visszajelzés

Az óra végén rövid reflektív kérdésekkel ösztönözzük a tanulók önértékelését. Például: „Mi volt a legfontosabb új gondolat számodra az órán?”, „Mi az az egy dolog, amit holnaptól megpróbálsz bevezetni a napirendedbe?” Ezek lehetőséget adnak a tanulóknak arra, hogy tudatosítsák saját tanulási eredményeiket, és visszajelzést adjanak a pedagógusnak az óra hasznosságáról.

6. Differenciálás az értékelés során

Az értékelés során figyelembe vesszük a tanulók egyéni kiindulópontját, szociokulturális helyzetét, illetve motivációját. Különösen fontos, hogy a kevésbé aktív tanulók is kapjanak sikerélményt, ezért számukra a tanár olyan kérdéseket tesz fel, amelyek az erősségeikre építenek, és lehetőséget adnak a személyes kapcsolódásra.

Házi feladat, projektfeladat

Íme egy differenciált, gyakorlati és reflexív házi feladat, amely szorosan kapcsolódik a „Napirendem és az egészséges életmód” kollégiumi óra tartalmához, és elősegíti a tanulók személyes fejlődését, önreflexióját, valamint az órán tanultak alkalmazását.

Házi feladat – Napirendem tudatos megtervezése

Cím: "Egy napom tükrében – Időmérleg és egészségtudatosság"

Feladatleírás (minden tanulónak):

  1. Végezd el a saját időmérleged rögzítését egy kiválasztott napon!
    (pl. hétköznap, vagy ha hétvégére esik, akkor a legközelebbi hétfőn)
    ● Rögzítsd óránként vagy félóránként mit csináltál! (pl. 7:00–7:30: reggeli készülődés, 8:00–13:00: iskola stb.)
    ● Használhatsz táblázatot, naplós formát, vagy a kisokos sablonját!
  2. Színezd ki/ jelöld meg a különböző tevékenységek típusait:
    • 🌙 alvás/pihenés
    • 📚 tanulás/iskola
    • 📱 képernyőidő (telefon, számítógép, sorozat stb.)
    • 🏃‍♂️ testmozgás/sport
    • 👥 szociális tevékenység (barátokkal, családdal töltött idő)
    • 🧠 egyéni szabadidő (zenehallgatás, olvasás, relaxáció stb.)
  3. Kérdésekre válaszolj írásban (minimum 8-10 mondatban):
    • Mely tevékenységekre fordítottad a legtöbb időt?
    • Van-e olyan tevékenység, amiből túl sok/kevés volt?
    • Milyen szokásodon változtatnál, hogy kiegyensúlyozottabb legyen a napirended?
    • Mennyi volt a napi képernyőidőd? Elégedett vagy ezzel?
    • Milyen lépést tennél az egészségesebb életmód irányába?

Extra feladat (önkéntes, választható):

📸 Fotóprojekt / Reels-videó:
Készíts egy rövid fotósorozatot vagy videót 1 napod főbb egészséges tevékenységeiről (pl. reggeli készítés, séta, tanulás offline, relaxáció).
– Bármilyen alkalmazással elkészíthető, TikTok vagy Instagram-reels stílusban.
– Előzetes beleegyezés után megosztható kollégiumi foglalkozás során.

Beküldés módja:

  • Írásos anyag (időmérleg + reflexió) leadható:
    • papíron a következő kollégiumi foglalkozáson, vagy
    • elektronikusan: e-mailben / Google Classroom / Teams felületen
  • Határidő: az óra utáni 1 héten belül
  • Értékelés: részvételi jellegű – fontos a személyes gondolatok és az időmérleg pontossága

Fejlesztett készségek:

  • Önismeret, időgazdálkodás
  • Reflektív gondolkodás
  • Egészségtudatos szokások felismerése
  • Digitális önszabályozás