Type of plan
Óraterv
Sector
Társadalomtudományok
Topic, learning area
Magyarország története a XX.században
Competences, skills to be developed
Digitális készségek
Információs műveltség
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Vocational competences, skills to be developed
vitaképesség, általános műveltség
Teaching method
játék alapú tanulás
Learning and development goals
Megismerik a terror felé tartó politikai lépéseket, a társadalom önvédelmi mechanizmusait,
Concepts
szalámi technika, SZEB, kékcédulás választások, kulák, TSZ, Recsk,
Required tools
számítógép, tablet okostelefon
Duration
90 perc
Introductory part and preparation of the lesson / project plan

https://gamma.app/docs/A-Rakosi-rendszer-kiepulese-es-bukasa-m5bjadxjs2pinjl

A források a magyar történelem Rákosi-korszakát mutatják be, amely 1945 és 1956 között épült ki, és Rákosi Mátyás sztálinista típusú, totális diktatúrájához köthető. A diktatúra kiépülését a szalámitaktika alkalmazása tette lehetővé, amellyel a kommunista párt fokozatosan felszámolta politikai ellenfeleit. Kiemelt szerepet kap a rendszer terrorjának bemutatása, amelyet a ÁVH hajtott végre, többek között koncepciós perekkel – mint a hírhedt Rajk-per – és tömeges kitelepítésekkel, valamint a gazdaság erőltetett iparosításával és kollektivizálásával. A korszak végül Sztálin halála után bekövetkező változások és Nagy Imre reformtörekvései után, az 1956-os forradalom hatására omlott össze.

A tanulók előre megkapják a hang és filmanyagot, valamint a prezentációt.

Implementation of the lesson / project plan

ÓRATERV – A Rákosi-rendszer kialakulása és bukása

1. Óra céljai

Tartalmi célok

  • Megérteni a kommunista hatalomátvétel folyamatát Magyarországon (1945–1949).
  • Átlátni a Rákosi-rendszer működését: diktatúra jellemzői, gazdasági és társadalmi politika.
  • Érteni a rendszer válságát és bukásának okait (1953–1956).
  • Összekapcsolni a Rákosi-rendszert az 1956-os forradalom előzményeivel.

Készségfejlesztési célok

  • Forráselemző készség fejlesztése (szöveg, kép, statisztika).
  • Ok–okozati összefüggések felállítása.
  • Érettségi esszéfeladatokra való felkészítés.

2. Eszközök

  • Képek: Rákosi Mátyás, ÁVH, beszolgáltatás, internálótáborok.
  • Statisztikai adatok: termelési tervek, kitelepítések számai.
  • Rövid forrásszövegek (pl. XX. kongresszus, beszolgáltatási rendelet).
  • Projektor, munkalap.

3. Óra menete

I. Ráhangolódás (5 perc)

Kérdés a diákoknak:

  • „Mi jut eszetekbe a Rákosi-korszakról? Milyen fogalmakat ismertek?”

Kulcsszavak a táblán:
diktatúra, ÁVH, tervgazdaság, személyi kultusz, koncepciós perek, padlássöprés, internálás.

II. Új ismeretek feldolgozása (20 perc)

1. A kommunista hatalomátvétel (1945–1949)

  • Kommunista párt taktika: szalámitaktika
  • MKP pozícióinak erősítése, kisgazdák ellehetetlenítése
  • 1947-es „kékcédulás” választások
  • Magyar Dolgozók Pártja megalakulása (1948)
  • 1949-es alkotmány és egypártrendszer

📌 Fogalommagyarázat: szalámitaktika, népi demokrácia.

2. A Rákosi-diktatúra jellemzői (1949–1953)

  • Teljhatalom és személyi kultusz:
    „A párt a nép élcsapata” – Rákosi mint „Sztálin legjobb tanítványa”.
  • ÁVH szerepe: megfigyelés, terror, internálás, koncepciós perek (pl. Rajk-per).
  • Tervutasításos gazdaság:
    • kollektivizálás, beszolgáltatás
    • nehézipar erőltetése
    • hiánygazdaság
  • Társadalmi következmények:
    kitelepítések, lakosság félelemben tartása, életszínvonal romlása.

3. A rendszer válsága és az „új szakasz” (1953–1955)

  • Sztálin halála → változások a szovjet politikában
  • Imre Nagy reformjai:
    • internálótáborok felszámolása
    • adóterhek csökkentése
    • beszolgáltatás enyhítése
  • Rákosi visszatérése → reformok visszafordítása → újabb elégedetlenség

4. A bukás: 1956 előzményei

  • Nép elégedetlensége: gazdasági válság, félelem légköre
  • Értelmiségi ellenzék erősödése (Petőfi-kör)
  • Rajk rehabilitációja
  • Rákosi végleges leváltása (1956 július)

III. Forráselemzés (10 perc)

Feladat 1 (szöveg):
Részlet Nagy Imre 1953-as parlamenti beszédéből.

  • Mit kritizál benne?
  • Hogyan jelenik meg a Rákosi-rendszer hibája?

Feladat 2 (kép):
Fotó a padlássöprésről vagy ÁVH-s igazolványról.

  • Mit mutat a kép a korszak társadalmi viszonyairól?
  • Milyen érzelmeket kelthetett az emberekben?

IV. Érettségi gyakorlás (7 perc)

Rövid esszéfeladat-minta:
„Mutassa be a Rákosi-diktatúra működését a terror és a gazdaságpolitika szemszögéből!”

Irányelvek a diákoknak:

  • Bevezetés: hatalomátvétel
  • Tárgyalás: ÁVH, perek, személyi kultusz, tervgazdaság
  • Következtetés: válság, 1953, 1956 előzménye

V. Óra lezárása (3 perc)

Kérdések:

  • Melyek voltak a Rákosi rendszer legfőbb hibái?
  • Miért nem tudott a rendszer reformokkal megújulni?

Házi feladat (opcionális):
Készíts rövid, max. 12 soros összefoglalót a Rákosi-diktatúra kiépüléséről és bukásáról – érettségi tömörségben.

Digital tools used
Gamma.app - prezentáció készítő
Google NotebookLM
Prezi
Redmenta
Evaluation plan

Redmentában készül egy teljes átfogó kérdéssor rengeteg forrásfeldolgozó kérdésekkel. A dolgozat pedig ezekből a kérdésekből tevődik össze. A kérdéssor egy menekülőszoba, ahol meghatározott élettel rendelkezik a tanuló, amennyiben az élete elfogy kezdheti újból. A kérdések véletlenszerűek.

https://app.redmenta.com/hu/solve?ks_id=2098432596&utm_source=redmenta&utm_medium=worksheet&utm_campaign=worksheet_share

Differentiation

A tanulók a tanulási módszerek sokszinűsége miatt, megkapják a diákat, egy abból készített filmet, valamint egy potcastot mp3 formátumban.

Homework, project task

https://prezi.com/view/Qf6QrLtabDh68x91hxP4/?referral_token=RGMVv2lnB3FN