- Пријавите се или се региструјте да би сте послали коментар
Tankönyv: English File – Elementary – Word Order in Questions, p. 26
Munkafüzet: English File – Elementary – Workbook
Digitális anyagok (LearningApps / Wordwall feladatok linkje, ha elérhető)
Képek vagy kártyák a mini interjúhoz (WH- és Yes/No kérdések mintái)
Az óra elején a tanár egyszerű kérdéseket tesz fel a diákoknak (pl. “Where do you live?”, “What time do you get up?”, “Do you like English?”), hogy aktivizálja a korábbi ismereteiket. A tanulók válaszaiból kiindulva a tanár rámutat arra, hogy a kérdéseknek jellegzetes szórendje van az angolban. A tanár közösen összegyűjti, milyen kérdőszavakat ismernek a diákok, majd az óra céljának egyértelmű megfogalmazása következik: a tanulók megismerik és gyakorolják az angol kérdőmondatok helyes szórendjét (WH-kérdések és Yes/No kérdések).
1. Ráhangolódás – előzetes tudás aktiválása (5 perc)
A tanár egyszerű kérdéseket tesz fel a diákoknak (pl. “Where do you live?”, “Do you play any sports?”, “What’s your favourite subject?”). A diákok válaszolnak, a tanár pedig kiemeli a kérdések szerkezetét. Ezzel felidéződik a már ismert alany–állítmány fogalma és a segédigék szerepe.
2. Az új tananyag bevezetése – magyarázat (8–10 perc)
A tanár bemutatja a két alapvető kérdéstípust:
- Yes/No kérdések: Auxiliary + Subject + Verb…
- WH-kérdések: WH-word + Auxiliary + Subject + Verb…
A tanár példákat mutat a táblán, színkóddal vagy nyilakkal jelölve a szerkezet elemeit. Közösen megbeszélik, miért kell a segédige az alany elé kerüljön.
3. Irányított gyakorlás párokban (8 perc)
A diákok párokban dolgoznak. Minden pár kap 6–8 állítást (pl. “you/get up/at 7?”, “she/live/in Budapest?”), amelyeket kérdéssé kell átalakítaniuk. A párok egymás munkáját ellenőrzik, szükség esetén javítják a szórendet.
4. Digitális gyakorlás – interaktív feladat (5–7 perc)
A tanulók LearningApps vagy Wordwall feladatot oldanak meg, ahol kevert szórendű kérdéseket kell helyes sorrendbe rakni. A tanár körbejár és segít, ha szükséges.
5. Szóbeli kommunikáció – mini interjúfeladat (7 perc)
A tanulók egy rövid kérdéssort kapnak (pl. Where…? When…? Why…? Do you…?). Párokban mini-interjút készítenek egymásról helyes kérdésszórenddel. A tanár 2–3 párt meghallgat.
6. Összegzés és ellenőrzés (3 perc)
Gyors táblára írt feladatsor: 3 hibás kérdés, amelyeket a diákok javítanak.
A tanár megerősíti a fő szabályt: segédige → alany → főige.
7. Házi feladat (1 perc)
A tanulók írjanak 5 WH-kérdést és 5 Yes/No kérdést egy általuk választott témában (pl. hobbi, iskola, család).
Az órai tevékenységek során folyamatos, formatív értékelést alkalmazok. A páros és csoportmunkában figyelem a tanulók részvételét, együttműködését és a helyes kérdésszórend használatát. A digitális feladat (LearningApps / Wordwall) azonnali visszajelzést ad a tanulóknak, így önértékelésre is lehetőséget biztosít. A mini interjú során szóbeli megfigyeléssel ellenőrzöm a kérdőmondatok helyes használatát. Az óra végén rövid hibajavító feladattal ellenőrzöm az egyéni megértést. A házi feladat írásbeli ellenőrzésével visszajelzést adok a tanulók kérdésalkotási készségéről és a szórendi szabályok alkalmazásáról.
A differenciálást több módon valósítom meg. A gyengébb tanulók számára előre megadott kérdéssémákat és könnyített feladatokat biztosítok (pl. szókirakó, félig kitöltött mondatszerkezetek). A haladóbb tanulók összetettebb kérdéseket alkothatnak, illetve kiegészítő kihívásként több kérdést készítenek a mini interjúhoz. A páros munkában tudatosan keverem a különböző szintű tanulókat, hogy egymást is segíthessék. A digitális feladatoknál a tanulók saját tempójukban haladhatnak, több szintű gyakorlófeladat közül választhatnak. A szóbeli gyakorlatoknál a magabiztosabb tanulók hosszabb, természetesebb kérdéssorral dolgoznak, míg a bizonytalanabbak rövidebb és egyszerűbb szerkezeteket használnak.
- Ráhangoló kérdések: a tanár egyszerű kérdéseket tesz fel, a tanulók válaszolnak.
- Kérdésszórend felismerése: példamondatok elemzése és a kérdőszó–segédige–alany–ige sorrend azonosítása.
- Páros átalakítás: állító mondatokból kérdéseket alkotnak adott szókészlettel.
- Digitális feladat (LearningApps/Wordwall): kevert szórendű kérdések helyes sorrendbe rakása.
- Mini interjú párokban: a tanulók 5–6 kérdést tesznek fel egymásnak megfelelő szórenddel.
- Hibajavítás: rövid feladat a táblán vagy munkalapon 3–4 hibás kérdéssel.
- Házi feladat: 5 WH-kérdés és 5 Yes/No kérdés írása egy választott témában.