- Loghează-te sau înregistrează-te să postezi comentarii
Classroom csoportba feltöltött formázandó dokumentum.
I. Bevezetés (5 perc)
• Tanári tevékenység:
- ◦ Üdvözlés és az óra témájának felvezetése: "Ma az ügyviteli munka egy nagyon fontos, mindennapi részével, az egyszerű ügyiratokkal fogunk foglalkozni".
- ◦ Rövid áttekintés arról, miért fontos az ügyviteli ismeretek elsajátítása a szakképesítő vizsgához és a mindennapi munkához.
- ◦ Az "Egyszerű ügyiratok" általános fogalmának meghatározása a jegyzet alapján: "tartalmi és formai szempontból is egyszerűek, nincs előírt kötött alakjuk".
- ◦ Megemlíti, hogy készülhetnek önálló iratként (A/5, A/4-es papíron), erre a célra készített nyomtatványon, de más iratra záradékként is.
- ◦ Felsorolja a mai óra témáját képező konkrét egyszerű ügyiratokat: Nyugta, Ellennyugta, Átvételi elismervény, Kötelezvény, Meghatalmazás.
• Tanulói tevékenység:
- ◦ Figyelmesen hallgatják a bevezetést, jegyzetelnek.
- ◦ Megpróbálják saját szavaikkal megfogalmazni az "egyszerű ügyirat" fogalmát.
• Módszerek: Előadás, magyarázat.
- Cél: Előzetes tudás aktiválása, a téma iránti érdeklődés felkeltése.
II. Az egyes ügyiratfajták bemutatása, elemzése (30 perc)
• Tanári tevékenység:
◦ Nyugta (10 perc):
▪ Elmagyarázza, mikor készítünk nyugtát: "ha valakinek valamilyen okból vagy célból pénzösszeget adunk".
▪ Tisztázza, ki az aláírója: "Aláírója a pénz átvevője".
▪ Részletesen bemutatja a kötelező tartalmi elemeket a forrás alapján: a nyugta elnevezést, a pénzösszeget számmal, betűvel, pénznemmel, a pénz átadójának nevét, az összeg rendeltetését, keltezést, összeg átvevőjének nevét és aláírását.
▪ Példákat hoz fel valós élethelyzetekből (pl. tankönyv visszaváltásakor kapott összegről).
◦ Ellennyugta (10 perc):
▪ Elmagyarázza, mikor készítünk ellennyugtát: "ha valamilyen okból vagy célból pénzösszeget veszünk át".
▪ Tisztázza, kik az aláírók: "Az ellennyugtát a pénz átvevője és a pénz átadója írja alá".
▪ Kitér a pénzforgalom kezelésére vonatkozó információkra: pénztárkönyvben, pénztárjelentésben rögzítik a változásokat (bevétel, kiadás) a pénztári bizonylatok alapján, amelyek "a könyvelésünk melléklete, a könyvelési tételünket bizonyító, igazoló irat".
▪ Kiemeli a bevételi és kiadási pénztári bizonylat, valamint a nyugta és ellennyugta előre nyomtatott nyomtatványokon való elkészítését és megőrzésük fontosságát.
▪ Összehasonlítja a nyugtával: ki, mit, miért ír alá az adott esetben.
◦ Átvételi elismervény (10 perc):
▪ Magyarázatot ad, mikor írunk elismervényt: "ha valakinek valamit (pénz kivételével bármit) átadunk".
▪ Tisztázza, ki állítja ki és írja alá: "Az állítja ki (írja alá), aki az átadott dolgot, tárgyat átvette".
▪ Bemutatja a kötelező tartalmi elemeket: elismervény megnevezést, átvett tárgy megnevezését (pontos azonosítás, mennyiség, állapot), átadó nevét, keltezést, átvevő aláírását.
▪ Kiemeli az opcionális tartalmi elemeket is: milyen célra, milyen időtartamra, nyilatkozatot, hogy más részére nem adja tovább.
▪ Példákat sorol: eszköz, dokumentum, kulcs átadása.
• Tanulói tevékenység:
◦ Figyelmesen hallgatják a tanári magyarázatot, jegyzetelnek az egyes ügyiratfajtákról.
◦ Elkészíti az egyszerű ügyiratokat
◦ Elemzik a bemutatott példákat és a forrásanyagot, azonosítják a kulcsinformációkat.
◦ Rendszerezik az információkat az egyes ügyiratfajták kötelező és opcionális elemeiről.
• Módszerek: Előadás, magyarázat, szövegelemzés, példák bemutatása, kérdezz-felelek.
V. Összefoglalás és kérdések (10 perc)
• Tanári tevékenység:
◦ Rövid összefoglalást ad az óra legfontosabb pontjairól.
◦ Emlékezteti a tanulókat az egyszerű ügyiratok mindennapi fontosságára és arra, hogy "a szó elszáll, az írás megmarad!", ezért az írásos dokumentumok bizonyító erejűek.
◦ Válaszol a felmerülő kérdésekre.
• Tanulói tevékenység:
◦ Rögzítik az óra legfontosabb tanulságait.
◦ Felteszik esetleges még meglévő kérdéseiket.
• Módszerek: Összefoglalás, kérdezz-felelek.
1. Formatív értékelés az óra alatt (folyamatos visszacsatolás és megértés ellenőrzése):
◦ Kérdezz-felelek módszer (párbeszédes értékelés): Az egyes ügyiratfajták tárgyalása során folyamatosan kérdéseket teszek fel a tanulóknak a fogalmak, célok és kötelező tartalmi elemek megértéséről.
2. Szummatív értékelés (az elsajátított tudás és készségek mérése):
◦ Gyakorlati feladatlap (Írásbeli feladat):
▪ Cél: Az ügyiratok tartalmi és formai elemeinek helyes alkalmazása, felismerése, valamint a megfelelő ügyirat kiválasztásának képessége adott szituációkban. A Rochy Ágnes jegyzet célja a szakképesítő vizsgára való felkészítés, ezért a gyakorlati alkalmazás kulcsfontosságú.
A lassabban dolgozó diákoknak segítenek a gyorsabb társaik. Ha valaki nem ért valamit, vagy lemarad, akkor segítséget kérhet.
A gyakorlatok mindegyike lehetőséget ad az egyéni fejlődésre, és a közös gondolkodásra.
A következő tanóra célja, hogy a tanár felmérje, a tanulók mire emlékeznek. Amennyiben nem fejezzük be az órai feladatok a ChatGPT-vel írt egyszerű ügyiratot fogalmaz