- Anmelden oder Registrieren, um Kommentare verfassen zu können
Link az inspirációs prezentációhoz
Ez az óra a digitális kompetenciák fejlesztésére, a kreatív gondolkodás ösztönzésére és a korszerű technológia – különösen a mesterséges intelligencia – integrálására épít a divattervezés tanításában.
A terv illeszkedik a Tervezési gyakorlat c. tantárgy kerettantervi elvárásaihoz, amelyek hangsúlyozzák az információgyűjtést, a digitális eszközök használatát, a kreativitás fejlesztését és a projektmunkát.
Az alábbi választható témák egyikére kell a tervezési feladatot elvégezni MI segítségével. A diákok az AI-t csak ötletadónak használják, a terveket saját maguk készítik el.
- Cyberpunk stílusú öltözék terve
- Sci-fi filmek inspirálta öltözék terve
- 3D-nyomtatott futurisztikus öltözék terve
Az AI eszközök alkalmazása új dimenziót nyit a diákok számára az ötletalkotásban és a vizuális kifejezésben, miközben megtanulják - ez nagyon fontos! - azokat tudatosan és kritikusan használni.
Divat a jövőből – Tervezési gyakorlat (4x45 perc)
1. óra: Bevezetés és ötletgyűjtés (45 perc)
- Cél: Megismertetni a diákokat a jövő divatjának fogalmával, inspiráció gyűjtése MI eszközök segítségével.
- Tevékenységek:
- Rövid beszélgetés a divat jelenlegi trendjeiről és a jövőbeni elképzelésekről.
- Bemutatás és közös felfedezés MI alapú képgeneráló eszközökről (pl. DALL-E, Midjourney) – hogyan lehet velük divatötleteket létrehozni.
- Csoportos ötletgyűjtés: diákok kérdéseket fogalmaznak meg a MI eszközök számára a jövő divatjáról, majd közösen elemzik a generált képeket, ötleteket.
- Eszközök: Számítógépek/tabletek internetkapcsolattal, MI képgeneráló programok.
2. óra: Tervezési koncepció kidolgozása (45 perc)
- Cél: A generált ötletek alapján saját öltözékkoncepció megtervezése.
- Tevékenységek:
- A diákok kiválasztják a legérdekesebb MI által generált divatötleteket.
- Vázlatkészítés papíron vagy digitális rajzprogramban (pl. egyszerű rajzoló appok).
- A tanár segít a tervezési szempontok megértésében: forma, szín, anyag, funkció.
- Rövid bemutatók, hogy ki milyen koncepciót választott, és miért.
- Eszközök: Rajzeszközök, digitális rajzprogramok, MI képek.
3. óra: Tervvázlatok és digitális kiegészítés (45 perc)
- Cél: A tervvázlatok továbbfejlesztése digitális eszközökkel, MI segítségével.
- Tevékenységek:
- A diákok feltöltik saját vázlataikat MI képfeldolgozó vagy tervező eszközökbe (pl. Canva, Photoshop-alternatívák).
- Kísérletezés a színek, minták, textúrák digitális módosításával.
- Közös visszacsatolás, ötletcsere, hogyan lehet még futurisztikusabbá tenni a terveket.
- Eszközök: Számítógépek/tabletek, képszerkesztő programok, MI eszközök.
4. óra: Prezentáció és reflektálás (45 perc)
- Cél: A diákok bemutatják a végleges terveiket, értékelik a MI eszközök használatát.
- Tevékenységek:
- Minden diák vagy csoport bemutatja a „Divat a jövőből” témában elkészült tervét.
- Megbeszélés: milyen volt a MI eszközök használata, milyen előnyöket és nehézségeket tapasztaltak.
- Reflexió írása vagy közös beszélgetés arról, hogyan lehet a jövőben még jobban alkalmazni az MI-t a divattervezésben.
- Eszközök: Prezentációs eszközök, jegyzetfüzet.
Értékelési terv – „Divat a jövőből” projekt
- Kreativitás és ötletgazdagság
- Mennyire eredeti és ötletes a terv?
- Pontszám: 1–5
- MI eszközök használata
- Mennyire használta jól az MI programokat?
- Pontszám: 1–5
- Tervezési megvalósíthatóság
- Mennyire hordható, használható a ruha?
- Pontszám: 1–5
- Fenntarthatóság és etika
- Gondolt-e a diák a környezetre és társadalomra?
- Pontszám: 1–5
- Prezentáció és kommunikáció
- Mennyire tudta jól bemutatni a munkát?
- Pontszám: 1–5
Maximális pontszám 25 pont.
- 1 = 0–9 pont
- 2 = 10–13 pont
- 3 = 14–17 pont
- 4 = 18–21 pont
- 5 = 22–25 pont
A differenciálás célja, hogy a diákok egyéni igényeihez, képességeihez és érdeklődéséhez igazodva dolgozhassanak, miközben fejlesztjük kreativitásukat, technológiai kompetenciáikat és szakmai tudásukat. A mesterséges intelligencia eszközök használata ebben különösen jól támogatja az egyéni tempót és a személyre szabott tanulást.
1. Képességek és előzetes tudás alapján
Kezdőknek egyszerűbb, jól körülhatárolt témákat vagy stílusokat adhatunk (pl. cyberpunk alapok, egyszerű formák).
Haladóknak komplexebb, több szempontot integráló feladatokat, például fenntarthatósági vagy technológiai innovációkat is bevonó tervezést. Az MI eszközök használatában jártasabb diákok kaphatnak önállóbb, kreatívabb feladatokat, míg a kevésbé tapasztaltak számára irányítottabb, lépésről lépésre haladó útmutatást biztosítunk.
2. Tanulási stílusokhoz igazítva
Vizuális típusú diákoknak több lehetőséget adunk képek, moodboardok készítésére MI segítségével. Inkább verbális vagy írásos tanulóknak javasoljuk a koncepciók részletes leírását, magyarázatát, akár digitális napló vezetését. Gyakorlati típusú tanulók számára a kézi rajz és a digitális eszközök kombinálását ajánljuk.
3. Folyamatközpontú differenciálás
A tanulók különböző tempóban haladhatnak: aki gyorsabban kész, mélyebb, bővebb kutatást vagy extra kiegészítő elemek tervezését végezheti. A tanár folyamatosan visszacsatolást ad, támogatja a nehezebben haladó diákokat, miközben a tehetségesebbeket önállóbb munkára ösztönzi.
4. Értékelési szempontok differenciálása
Az értékelésben figyelembe vesszük a diákok egyéni fejlődését és erősségeit, nem csak az abszolút végeredményt. Például egy kezdő diák esetében nagyobb súlyt kap a kreatív ötlet és a MI eszközök használatának elsajátítása, míg egy haladó diák esetében a megvalósíthatóság és az innováció is hangsúlyosabb.
5. Csoportmunka és páros differenciálás
Heterogén csoportokat alakítunk, ahol a különböző képességű diákok kiegészítik egymást. A csoporttagok megosztják az MI eszközök használatával kapcsolatos tudásukat, így mindenki tanulhat egymástól.
6. Választható témák és eszközök
Többféle témaötletet és MI eszközt kínálunk fel, hogy a diákok a saját érdeklődésüknek és képességeiknek megfelelően választhassanak. Így nő a motiváció és a személyre szabott tanulás lehetősége.