Talajszelvény vizsgálat – lesson / project plan

Plantyp
Projektplan
Bereich
Mezőgazdaság, erdészet, halászat és állategészségügy
Thema, Lernbereich
Talajtan
Klasse
Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Kezdeményezés és önirányítás
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Berufliche Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Tanulók megismerjék a talajtípusokat, önállan is képesek legyenek felismeri az adott talajtípust
Unterrichtsmethode
projektalapú tanulás
Allgemeine(s) Fach,Fächer
Lern- und Entwicklungsziele
Képesek lesznek az adott talajtípust beazonosítani tulajdonságai alapján
Konzepte
Talajképződés folyamatai, talaj,talajszintek, talajok genetikája
Erforderliche Werkzeuge
ásó, mérőszalag, Ph mérő, óraüveg, desztillált víz,10%os HCl
Dauer
180 perc
Vorab veröffentlichte Projektmaterialien
  • Talajképződés folyamata(fizikai, kémiai, biológiai)
  • Talajok szerkezete
  • Talajban ható legfontosabb folyamatpárok:
  • - Szerves anyag felhalmozódása - szerves anyag elbomlása
  • - A talaj benedvesedése - és kiszáradása
  • - Kilúgozás - sófelhalmozódás
  • - Agyagosodás - podzolosodás
  • - Agyagvándorlás - agyagkicsapódás
  • - Oxidáció - redukció
  • - Savanyodás - lúgosodás
  • - Szerkezetképződés - szerkezetromlás
  • - Talajerózió - szedimentáció
  • - Felmelegedés - lehűlés
  • - Duzzadás - zsugorodás
  • A talajok szintjeiA,B,C
  • A talajok élőlényei (Flóra, Fauna)
Einführungsteil und Vorbereitung des Unterrichts- / Projektplans

A projekt előkészítését a szükséges anyagok, eszközök jelenti. A legfontosabb a helyszín kiválasztása, ahol a vizsgálatot elvégezzük. Lehetőleg az időjárás előrejelzést is figyelembe kell venni, esős időben nem igazán szerencsés a vizsgálat. A talajszelvényt úgy kell elkészíteni, hogy a vizsgált területre süssön a nap, a vizsgálat hitelessége miatt.

Umsetzung des Unterrichts / Projektplans

A projekt lebonyolításának az alapvető módja: kérdés-felvetés - majd arra elméleti válasz megfogalmazása és / vagy gyakorlati feladat végrehajtása. Konkrétan egy szabályos talajszelvény kiásása

 A felvetett kérdések a projekt során:

Hol helyezkedik el ezen terület?

Milyen helyi tényezők vannak(pl folyó közelsége, ártér,vízzel telített területstb)

Milyen erők hatására alkulhatott ki ezen a részen a talaj?(éghajlat, tengerszint feletti magasság, növényzet, domborzat, talajképző kőzet)

Miből áll a talaj?

A talaj színe sokat elárul a benne le­ját­szó­dó folyamatokról, kémiai összetételéről. Következtess a ta­laj színe alapján a ké­miai összetételére!

  • sötét, fekete: magas szervesanyag-tartalom
  • vörös: vas jelenléte, a talaj jól szellőzött
  • fehér: meszes kiválások vagy egyéb sókiválás-Sósavval pezsgés próba
  • zöldes-, kékesszürke: rosszul szellőzött, levegőtlen
  • A szintek megkülönböztetése, centivel lemérni pl a humuszréteg vastagságát, A szinteket tudjuk e még további részekre bontani?
  • találunk e benne gilisztát,
  • vannak e állatjáratok,
  • milyen a szerkete a talajnak gyúrópróba bemutatása
  • vannak -e mészkiválások
  • Milyen típusba sorolhatjuk a talajunkat
  • Vannak e például csigaházak a C szintben--Milyen az alapkőzet
  • A talajvíz hány cm-mélységben jelenik meg, vagy ha nem egy főldfúróval meg lehet keresni, lemérni
  • Milyen a Ph-ja mérjük meg

    Találunk e benne növény gyökérzetet, az hány cm mélységig hatol le?

Verwendete Anwendungen
Google Tanterem
Andere
Digitális PH mérő
Evaluierungsplan

A projekt értékelése egyrészt megtörténik: az egyes feladatok végrehajtása során, végén - azonnali, szóbeli visszajelzés formájában; a projekt lebonyolítása után - egy online kérdőív kitöltésével.

A kérdőív visszajelzést ad a diákok vonatkozásában az elsajátított tudásanyaggal, az érzékenyítés eredményével kapcsolatban, és a projektet lebonyolítók számára az egyes feladatok népszerűségével kapcsolatban is.

Differenzierung

A projekt lebonyolítása során vannak egyéni (gyúrópróba, PH mérés, mészvizsgálat, gilisztajárat keresés) és csoportos feladatok (pl.a talajszelvény elkészítése). A csoportos feladatok végrehajtása heterogén csoportokban a legszerencsésebb, egyéb differenciálásra nincs szükség!

Hausaufgabe, Projektaufgabe

Az ellenőrző / visszajelző kérdőív kitöltése.

Vizsgálja meg lakóhelyén a talajt