Felkészülés egy zongoraversenyre – lesson / project plan

Plantyp
Projektplan
Bereich
Művészetek és humán tudományok
Thema, Lernbereich
A barokk, a romantika és az impresszionizmus
Berufsbezogene Fächer
Klasse
Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Produktivitás és számonkérhetőség
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Berufliche Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Stílusérzék, technika, billentésmód, állóképesség fejlesztése, lámpaláz leküzdése
Unterrichtsmethode
projektalapú tanulás
Lern- und Entwicklungsziele
A tanuló a versenyen való fellépés idejére képes legyen tudása legjavát nyújtani, a színpad otthonossá váljon a számára
Konzepte
invenció, polifónia, karakter, tempó, dinamika, billentés, hangszínek
Erforderliche Werkzeuge
okostelefon
Dauer
kb. 3 hónap
Vorab veröffentlichte Projektmaterialien

kották,videók:https://www.youtube.com/watch?v=Ocb9IVLkrkI

                                https://www.youtube.com/watch?v=XhwHiYRg_A0

                                https://www.youtube.com/watch?v=02HHorJXrQk

                                https://www.youtube.com/watch?v=c7jzechPOlg

Einführungsteil und Vorbereitung des Unterrichts- / Projektplans

Elsőként eljátszom a két új darabot:J.S.Bach:Kétszólamú invenciói közül az a-moll invenciót- amit növendékem saját maga választott zenehallgatás közben, ez inspirálta a legjobban -és Fr.Chopin:e-moll keringőjét.  Debussy:Claire de Lune című művét már korábban megtanulta és a zongoravizsgán előadta, így ezzel időt nyerünk a versenyre való felkészüléshez. Ezután elkezdjük tanulmányozni a kottákat, figyelembe véve minden lényeges információt. Bach zenéje igényli a legnagyobb koncentrációt, ezért az ő művével indítjuk az órát: tisztázzuk a barokk előadásmód sajátosságait, az invenció jelentését(ötlet) és jellemzőit(polifónia, vagyis egymást imitáló, egymást kiegészítő, egyenrangú szólamok). Először a jobb,majd a balkezét játsza el a tanuló, a kottaolvasás során előforduló hibáknál pedig megállunk és együtt gyakoroljuk azokat, szükség esetén ujjrendeket is írok be. Ezután rátérünk a romantikus stílusra, vagyis Chopin:e-moll keringőjére:külön kiemelem a kottában a tempó és dinamikai jelzéseket, majd külön kézzel dolgozunk rajta.  A darabokat nem teljes terjedelmében, hanem részekre osztva adom fel hosszúságuk miatt. 

Umsetzung des Unterrichts / Projektplans

A következő pár órában(kb.2, max 3 hét) egyelőre még csak külön kézzel, részenként haladva foglalkozunk a darabokkal. Az invenciónál emlékeztetem rá, hogy a balkéz ugyanolyan fontos, mint a jobb, Chopin és Debussy zenéjében viszont dallam-kíséret viszonyban vannak egymással a szólamok(homofónia). Dolgozunk a különböző fajta billentéseken is.  Felhívom a növendék figyelmét a folyamatos, kitartó, koncentrált gyakorlásra(versenyre készülve ez napi több óra munkát igényel!) és tippeket adok neki, hogy ezt hogyan valósítsa meg. Az óra során is rendszeresen gyakoroljuk együtt a kritikus részeket.

Ha sikerül olyan szintet elérni, vagyis mindkét kéz stabilan megy külön-külön, akkor szép lassan összerakjuk őket. Ezután szintén pár órát szánunk rá, hogy két kézzel is gördülékenyen menjen minden. Kiemelt hangsúlyt fektetünk a különböző stílusjegyekre, az előadásmódra. Debussy művéről sem felejtkezünk meg: a heti két alkalomból, amikor találkozunk, és ha még marad idő és energia, a hosszabb óra részeként ezt is meghallgatom: ha szükséges, mérsékeltebb tempóban, pedál nélkül is el kell játszania a növendéknek, közben végig törekedve a puha billentésre, a szép hangszínekre. 

A 2.hónap végére a cél a koncertkész állapot, majd minél több szereplés vállalása: elsőként a stúdiókoncerten , ahol a különböző versenyekre készülő növendékek lépnek fel, ezt követően a Zongoragálán, ahol felvételt is készítek, egy zeneművészeti gimnáziumban megrendezett mesterkurzuson, a zongoraversenyen résztvevőknek szervezett hangversenyen, majd egy hónap múlva ismét a stúdiókoncerten, amikor már csak pár nap lesz az igazi megmérettetésig. 

Andere
Youtube, Spotify
Evaluierungsplan

Növendékeimnél folyamatosan törekszem a pozitív visszajelzés adására és az építő jellegű kritikára. Fontosnak tartom, hogy megfelelő önértékeléssel rendelkezzenek, nagyon hatásos például, ha visszahallgatják magukat az órán, vagy a koncerten készült felvételeken. Tehetséggondozásnál  kiemelt hangsúlyt fektetek a gyakorlás mennyiségére és minőségére egyaránt, hiszen hiába vannak valakinek jó adottságai, csak szorgalommal lehet eredményeket elérni. 

Differenzierung

Egy versenyre készülő növendéknél egészen máshogy kell kiválasztani a darabokat, mint azoknál, akik nem készülnek nagyobb megmérettetésre: figyelembe kell venni a rendelkezésre álló időt, a nehezségi szintet, a tanuló személyiségjegyeit és fontos az is, hogy inspirálja őt a zene, amit előad majd. Tehát ebben az esetben rendkívül fontos a differenciálás. 

Hausaufgabe, Projektaufgabe

A feladott művekből Youtube linkeket küldök növendékemnek, hogy ezáltal is inspirálódjon. A zeneiskolai Zongoragálán való szerepléséről készülő felvételt átküldöm neki, és házi feladatként megkérem, hogy írja le, mi az, amit már jól csinál és miben kell még fejlődnie.